Two Point Hospital (PC)




Two Point Hospital-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
Verleen Medische Zorg op een typisch rijkeluisfeestje.

Fitzpocket Academy

Nodige Uitbreidingsset: Culture Shock
Vrijspelen door: 1 ster behalen in Mudbury Festival

Ironisch genoeg is het laatste Ziekenhuis van de Culture Shock-DLC het gemakkelijkste van de drie! Ik had aan één poging genoeg om uiteindelijk drie sterren te halen (zelfs zonder een Resolution Lab te bouwen), wat ik bij de twee andere Ziekenhuizen niet kon zeggen.
Fitzpocket Academy steunt zwaar op twee spelmechanismen die we kennen van vroegere DLC's: de VIBE-beoordeling vergoedt maandelijks minimum 50 % en maximum 120 % van je Werkingskosten (zie Wanderoff van de Off The Grid-DLC), en hier duiken Paparazzi op, die je manueel uit je Ziekenhuis moet wegsturen (zie Goldpan en Chasm 24 van de Close Encounters-DLC). Okee, de "Wellness Index" heet hier "VIBE-rating" en de Aliens zijn hier Paparazzi, maar het speelt identiek.

De VIBE-rating wordt berekend aan de hand van 6 kenmerken van je Ziekenhuis:
  • Het Genezingspercentage weegt het zwaarst...
  • ... gevolgd door Personeels-en Patiëntengeluk...
  • ... en tenslotte zijn er nog je Reputatie, de Aantrekkelijkheid van je Ziekenhuis en de Hygiëne ervan.
Een High Societyfeestje als dit, trekt natuurlijk ook veel Paparazzi aan. Deze dames en heren piepen voor in wachtrijen, gooien vuilnis op de grond, en betalen weinig. Je kunt ze dan ook best meteen naar huis sturen zodra je ze herkent. Wat overigens geen sinecure is, want ze vermommen zich als gewone Patiënten. Hoe kan je ze opmerken?
  • Het duidelijkste kenmerk is het afgaan van hun bodycams: je ziet (en hoort!) verschillende kleine lichtflitsen op hun lichaam.
  • Soms halen ze hun notitieboekje boven, en beginnen ze meteen te schrijven. Ook gaan ze soms zonder reden in hurkzit zitten, of zoeken ze in de vuilnisbak naar "vertelstof".
  • Ze respecteren de volgorde van Diagnosestelling niet. Als je een "Patiënt" meteen naar een Diagnosekamer ziet gaan zonder eerst een GP's Office te zijn gepasseerd, of van de ene Diagnosekamer naar de andere Diagnosekamer ziet gaan, is het waarschijnlijk een Paparazzo.
Fitzpocket Academy mag dan wel wat makkelijker spelen dan zijn voorgangers, toch is het weinig waarschijnlijk dat je hiermee snel klaar zal zijn. Het speelveld bestaat uit vele (kleine) Percelen, en die zijn niet goedkoop. Patiënten betalen weinig voor Diagnose en Behandeling. Aangezien je hier met de moeilijkste Aandoeningen uit het pakket te maken krijgt, zal je veel Diagnosekamers en GP's Offices moeten bouwen. En: je zal ook vele Aandoeningen-met-een-eigen-Behandelkamer-uit-het-basisspel tegenkomen. Nóg meer Kamers bouwen, dus. En ook meer Personeelsopleidingen organiseren, en Machines upgraden. Conclusie: het zal even duren om je Ziekenhuis goed uit te bouwen. Tenzij je een Lening neemt (maar dan ook riskeert om Financieel niet rond te komen).

Bij Wanderoff schreef ik al dat overleven niet moeilijk was, aangezien je maandelijkse subsidies kreeg. Dat is bij Fitzpocket Academy niet anders. Naast de VIBE-index is er ook je Onderzoek, en vooral: véél VIP-bezoek! Vele vrienden van artieste Zahra Fitzpocket zullen je Ziekenhuis met een bezoek vereren (soms heb je wel drie VIP-gasten tegelijkertijd!). Of je hun bezoek kan weigeren of niet, is afhankelijk van de VIP die op bezoek komt. Ik raad je aan om geen enkel bezoek te weigeren, aangezien een succesvol bezoek een bescheiden Geldbedrag oplevert. En dat gebeurt vaker dan je zou vermoeden. Ik verdenk er de makers zelfs van, dat ze in dit Ziekenhuis de waarschijnlijkheid van een succesvol VIP-bezoek of een genezing van VIP-Patiënten kunstmatig hebben opgekrikt, om dit Hospitaal wat makkelijker en vlotter te maken. Hier heb ik geen bewijs voor, maar het viel me op dat beide evenementen meestal opvallend goed en vlot verliepen.

Zonet heb ik al verteld dat de Percelenklein en duur zijn. Ruimtegebrek is, eens te meer, een reëel probleem. Bij de start kocht ik meteen beide Percelen onmiddellijk links en rechts van het Startperceel. Links plaatste ik de Personeelsfaciliteiten (Marketingkantoor, Onderzoekslab en Opleidingskamer) en later ook de grotere Behandelkamers. Rechts kwamen de Diagnosekamers, GP's Offices en de kleinere Behandelkamers. Het speelde redelijk vlot. Aangezien de Patiënten soms helemaal van de ene naar de andere kant van het gebouw moesten lopen, koos ik voor de Energy Drinks Machine. De temperatuur van de Percelen is meteen okee en nieuwe Percelen zijn meteen bebouwbaar.
Je eerste Patiënten vragen de Injection Room, dan de Ward, Pest Control, Pharmacy, Psychiatry en Pans Lab (en later zal je nog véél meer Behandelkamers moeten bouwen). De Fracture Ward is in dit Ziekenhuis niet nodig.

Aangezien je cashflow hier klein maar min of meer constant is, is Onderzoek hier niet zo'n grote prioriteit als bij andere Ziekenhuizen. In de praktijk betekent dit, dat je even kan wachten met het kopen van Servers en Super Computers. Onderzoek liever eerst de War Room, en gebruik je Geld voor het bouwen van Behandelkamers (je kan bij wijze van spreken iedere keer dat je een geldelijk Onderzoeksproject voltooit, een nieuwe Kamer bouwen). Als je merkt dat de Patiënten geen nieuwe Behandelkamers meer vragen, kan je je Geld gebruiken voor het upgraden van je Onderzoekslaboratorium.

Ik ga nog even in op het behalen van je derde ster. Twee interessante dingen vallen daarover te zeggen.
Om te beginnen: het wegsturen van Paparazzi werkt hier cumulatief (ongetwijfeld een bug). In de praktijk betekent dit, dat de Paparazzi die je vóór het behalen van je tweede ster weggestuurd hebt, hier ook meetellen. Als je éénmaal je tweede ster behaalt, is het niet ondenkbaar dat het "stuur 25 Paparazzi weg"-Doel meteen als bereikt beschouwd wordt!
Dan is er nog het hoge Genezingspercentage dat je moet behalen (90 percent). Niet eenvoudig, want je krijgt hier de moeilijkste Aandoeningen. Maar er is een methode die het misschien makkelijker maakt, namelijk het voeren van een Marketing-campagne voor gemakkelijk te genezen/diagnosticeren Aandoeningen. Ik denk vooral aan Pandemic, Lightheadedness en Jest Infection. Deze campagnes halen verhoudingsgewijs meer van deze Patiënten naar je Ziekenhuis. Meer Patiënten hebben dus een hogere kans op Genezing. Terwijl je campagne loopt, kan je jezelf bezighouden met het opsporen en wegsturen van Paparazzi.

Doelen en Beloningen

Aantal sterrenDoelenBeloningen
1
  • Geld: 10 000
  • 100 Kudosh
  • Private Parts Poster
2
  • Imponeer 5 VIP-gasten
  • Aantrekkelijkheid: 80 %
  • Genees 12 Private Parts-Patiënten
  • Genees 85 % van de Patiënten
  • Geld: 20 000
  • 150 Kudosh
  • Toy Chest
3
  • Imponeer 10 VIP-gasten
  • Stuur 25 Paparazzi weg
  • Genees 90 % van de Patiënten
  • Geld: 30 000
  • 200 Kudosh
  • Jewel
  • 1 ster:

  • Beloningen:
    • Geld: 10 000
    • 100 Kudosh
    • Private Parts Poster

  • 2 sterren:
    • Imponeer 5 VIP-gasten
    • Aantrekkelijkheid: 80 %
    • Genees 12 Private Parts-Patiënten
    • Genees 85 % van de Patiënten

  • Beloningen:
    • Geld: 20 000
    • 150 Kudosh
    • Toy Chest

  • 3 sterren:
    • Imponeer 10 VIP-gasten
    • Stuur 25 Paparazzi weg
    • Genees 90 % van de Patiënten

  • Beloningen:
    • Geld: 30 000
    • 200 Kudosh
    • Jewel

Mudbury Festival
Terug naar de Locaties-site
Clockwise-upon-Thyme