Two Point Hospital (PC)




Two Point Hospital-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
  • FAQ-lijst
Een Ziekenhuis managen is best een karwei.

Veelgestelde Vragen en Speeltips

Two Point Hospital is eigenlijk geen moeilijk spel - dat ik in alle Ziekenhuizen drie sterren behaald heb, zegt meer over de moeilijkheidsgraad van het spel dan over mijn spelerskwaliteiten. Maar zelfs wie pas begint (of twijfelt aan de aankoop van het spel) kan vaak wat hulp gebruiken. Hier is de FAQ-lijst. Kijk of je wat kan leren...
Het spel - voor de Aankoop Two Point Hospital spelen
Het spel - voor de Aankoop
  • Wat is Two Point Hospital?
    Two Point Hospital is een spel waarin je een Ziekenuis inricht en beheert. Geen realistisch Ziekenhuis, maar veel gekheden en parodies. De Patiënten komen met allerlei absurde Aandoeningen naar je Ziekenhuis voor genezing: Patiënten die in clowns veranderd zijn (Jest Infection), Patiënten met een brandende gloeilamp als hoofd (Lightheadedness), ...
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Wat zijn de Systeemeisen?
    De minimale eisen zijn:
    • Platform: Steam
    • Besturingssysteem: Windows 7, 64 bit
    • Processor: Intel Core i3 6100 or AMD FX-4350
    • Geheugen: 4 Gigabyte RAM
    • Grafische kaart: NVIDIA Geforce GT 1030, 2GB (Legacy: NVIDIA GeForce GTX 460), AMD RX550, 2GB (Legacy: AMD Radeon HD 6850), Integrated: Intel HD Graphics 630
    • DirectX: Versie 11
    • Nodige schijfruimte: 6 Gigabyte

    aanbevolen wordt:
    • Platform: Steam
    • Besturingssysteem: Windows 10, 64 bit
    • Processor: Intel Core i5 6600 or AMD Ryzen 1600x
    • Geheugen: 8 Gigabyte RAM
    • Grafische kaart: NVIDIA Geforce GTX 1060, 3 GB (Legacy: NVIDIA Geforce GTX 780, 4GB) or AMD RX 580, 4 GB (Legacy: AMD R9 290X, 4GB)
    • DirectX: Versie 11
    • Nodige schijfruimte: 6 Gigabyte
    bron: website Steam.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Wat is "Steam"?
    Steam is een online spellenplatform, waar tegenwoordig meer en meer spellen gebruik van maken. Nieuwe spellen kunnen Steam gebruiken, maar ook sommige "oudere" spellen hebben een re-release op Steam gekregen.
    In Den Beginne was ik niet zo tuk op Steam, maar tegenwoordig beginnen me de voordelen stilaan in het oog te springen. Je kan er spelletjes kopen, je kan spelen zonder een cd-rom in de computer te moeten steken, ...
    Two Point Hospital draait op Steam. Je kan Steam gratis downloaden en installeren op https://store.steampowered.com.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Kan ik het spel in de speelgoedwinkel kopen?
    Voor Steam niet. Je moet het online kopen. Voor de andere spelplatformen (PS 4, Xbox One en Nintendo Switch) wordt het spel wel fysiek verkocht.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Is het spel goed?
    Ik moet bekennen dat ik het spel eerst niet goed vond - ik vond het wat repetitief. Na twijfel besloot ik het spel een tweede kans te geven, en ik werd niet teleurgesteld. Criticasters die vinden dat je in ieder Ziekenhuis hetzelfde moet doen, hebben niet helemáál ongelijk, maar anderzijds is dat iets wat je bij veel beheer-spellen terugvindt. Onderzoek en de mogelijkheid je Personeel op te leiden, laten je toe je Ziekenhuis wat "persoonlijk" te maken, net als de eigenlijke inrichting en decoratie. Het spel speelt vlot en is erg grappig.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Heeft het spel ook zijn kleine kantjes?
    Natuurlijk, want geen enkel videospel is volmaakt. Het spel is inderdaad wat repetitief, al stoort dat mij persoonlijk weinig. Het grote minpunt van Two Point Hospital is, dat het niet altijd gemakkelijk is om iets of iemand te selecteren. Stel, er loopt een Dokter voorbij een plant, en je wil de Dokter selecteren. Dan is de kans groot dat je muisklik niet de Dokter, maar wel de plant selecteert. Het "schieten" van Monobeasts is zelfs ronduit "gevaarlijk": als je op het diertje wil klikken, klik je soms op het Object ernaast, en eer je doorhebt wat er gebeurt, heb je het Object al verkocht of opgetild.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Zitten er bugs in het spel?
    Weinig. De enige bug die soms hinderlijk kan worden, is dat Spoken "vast komen te zitten" op een plaats waar er nochtans geen muren zijn. Een oplossing is het bebouwen van dat stukje grond, maar ik weet niet of dat *altijd* werkt.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Hoe speel je het spel?
    De belangrijkste spelmodus is de campagne, waarin je een reeks Ziekenhuizen in een bepaalde volgorde inricht en beheert. Het eerste Ziekenhuis doet ook dienst als Tutorial; hoe meer je vordert, hoe moeilijker de Hospitalen worden (meestal, toch). Er zit ook een Sandbox in het spel, waarbij je je op één Ziekenhuis concentreert. Deze modus vind ik persoonlijk minder goed uitgewerkt (als je bepaalde opties instelt, wordt het spel moeilijk speelbaar); de Carrièremodus is beter dan de Sandbox.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Is het spel Nederlandstalig?
    Nee, helaas niet... en dat heeft zijn reden. Vele termen uit het spel (namen van Aandoeningen, Kamers, en dergelijke) zijn Engelse woordspelingen. Je kan ze vertalen, maar in de meeste gevallen gaat dat ten koste van de woordspeling, en daarmee ook van de grap die erachter zit.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Is het spel moeilijk?
    Nee. Two Point Hospital speelt vlot; na even proberen zal je gauw met het spel mee kunnen. De meeste Ziekenhuizen die je moet inrichten, geven geen moeilijke uitdagingen (al zitten er enkele venijnige Hospitalen tussen); de écht moeilijke uitdagingen zitten eerder in de (latere) DLC's.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Is het spel geschikt voor kinderen?
    Eerlijk gezegd denk ik niet dat jonge kinderen er veel aan zullen hebben. Het is niet zo, dat er schokkend materiaal getoond wordt: bij naakte Patiënten en operaties worden de gevoelige secties door pixelblokken afgeschermd. Maar om het spel écht te kunnen waarderen, moet je toch wat Engels kennen. Bovendien zitten er een paar "riskante" verwijzingen in het spel. Ik denk dan aan Aandoeningen zoals Pothead (zo noem je in het Engels iemand die veel drugs gebruikt), of het Ziekenhuis Lower Bullocks (woordspeling op "bollocks", Engels slang voor mannelijke geslachtsorganen).
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Welke Uitbreidingspakketten zijn beschikbaar?
    Dit zijn de beschikbare DLC's:
    • Bigfoot: 3 nieuwe Ziekenhuizen in het Hoge Noorden van Two Point County, 3 nieuwe Behandelkamers, nieuwe Objecten en Aandoeningen.
    • Pebberley island: 3 nieuwe Ziekenhuizen in de Tropen, 3 nieuwe Behandelkamers, nieuwe Objecten en Aandoeningen.
    • Close Encounters: 3 nieuwe Ziekenhuizen met een science fictionthema, 3 nieuwe Behandelkamers, nieuwe Objecten en Aandoeningen.
    • Off The Grid: 3 nieuwe Ziekenhuizen met een "groen" thema, 4 nieuwe Behandelkamers, nieuwe Objecten en Aandoeningen.
    • Culture Shock: 3 nieuwe Ziekenhuizen met een cultureel tintje, 3 nieuwe Behandelkamers, nieuwe Objecten en Aandoeningen.
    • A Stitch In Time: 3 nieuwe Ziekenhuizen rond het thema Tijdreizen, 1 nieuwe Kamer, nieuwe Objecten en Aandoeningen.
    • Speedy Recovery: 3 nieuwe Ziekenhuizen, de mogelijkheid om in deze Ziekenhuizen met ambulances te werken, 3 nieuwe Kamers, nieuwe Objecten en 19 nieuwe Aandoeningen.
    • Fancy Dress Pack: allerlei alternatieve outfits voor je Personeel, plus een zestal Objecten.
    • Exhibition Items Pack: allerlei tentoonstellingsobjecten voor in je Ziekenhuizen.
    • Retro Items Pack: Objecten uit vroegere jaren voor in je Ziekenhuizen.
    • Soundtrack: de Muziek uit het spel.
    Ik heb alleen de zeven DLC's met nieuwe Ziekenhuizen gekocht, maar als jij graag het hele spel verzamelt: ga gerust je gang!
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Ik wil een *ernstige* Ziekenhuissim! Bestaat die?
    Zeer zeker. Dat spel heet Project Hospital en je kan het vinden op deze pagina. Ik heb dat spel niet gekocht en kan er hier dus ook niets over vertellen, behalve dat dat spel wél de realistische kant opgaat.
    Terug naar bovenTerug naar boven

Two Point Hospital spelen
  • Aandoeningen

  • Behandeling
    • Kan ik een Patiënt meerdere Behandelingen geven?
      Nee. Behandelingen in Two Point Hospital zijn strikt éénmalig; als een Behandeling mislukt, kan je aan de Patiënt niét vragen om het nog eens te proberen (vooropgesteld dat hij/zij de Behandeling overleeft) - hij/zij pakt de biezen en gaat naar huis... of naar een ander Ziekenhuis.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan een Behandeling uitdraaien?
      Er zijn drie mogelijkheden:
      • De Behandeling slaagt. De Patiënt geneest, en wordt daar behoorlijk blij om. Je Reputatie stijgt, de Patiënt gaat naar huis en alles is goed met de Wereld.
      • De Behandeling mislukt. De Patiënt geneest niet, en gaat naar huis (of naar een ander Ziekenhuis). Je Reputatie zakt.
      • De Behandeling mislukt faliekant. De Patiënt sterft, al is zijn/haar Gezondheid nog zo hoog. Je Reputatie gaat achteruit.
      Het slagen of mislukken van een Behandeling heeft ook zijn uitwerking op het gemoed van de behandelende Dokter/Verpleger; ze worden er gelukkiger of juist ongelukkiger van. Vergeet niet dat de Patiënt altijd betaalt voor de Behandeling, hoe die ook afloopt!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan een Behandeling een slaagkans van 100 % halen?
      Nee. De slaagkans kan maximum 99 % bedragen. En voor je het vraagt: jawel, het is bij mij al meerdere keren gebeurd, dat een Behandeling een slaagkans van 99 % had, en tóch mislukte.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Bouwen
    • Moet ik het spel pauzeren terwijl ik een Kamer bouw?
      Dat doe ik meestal wel, ja. Zeker in grote Ziekenhuizen is de kans groot dat het bouwproces onderbroken wordt door meerdere Berichten over Patiënten, VIP-bezoek, medische noodgevallen, Diagnosebeslissingen, ... Je moet dan ofwel de bouw onderbreken, ofwel het risico lopen dat een belangrijk bericht je te laat bereikt. Dus doe jezelf een plezier en pauzeer het spel als je gaat bouwen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik een voorwerp, Machine of Personeelslid oppakken?
      Beweeg de cursor erover, en hou dan de linkermuisknop ingedrukt totdat de Persoon/Voorwerp aan je cursor "hangt". Voorwerpen en Machines kan je ook oppakken door ze te selecteren, en dan op het icoontje met de pijl omhoog te klikken.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik een Voorwerp of een Kamer draaien?
      Om een Kamer of Voorwerp (vóór je het neerzet!) in wijzerszin te draaien, druk je op toets W. Voor tegenwijzerszin druk je op X. Draaien kan ook door op de linkermuisknop te klikken, en de muis dan te verslepen. Persoonlijk vind ik dat het toetsenbord vlotter speelt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik een Object snel kopiëren?
      Hou gewoon Ctrl ingedrukt en klik op het Object.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik ook bouwen in een hoek van 45°, zoals in Zoo Tycoon 2?
      Sommige Objecten kan je volgens hoeken neerzetten (en soms zelfs in andere hoeken dan 45°), maar in Two Point Hospital is Kamers bouwen een strikt 90°-mechanisme.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik het vloer- en behangpatroon van een Kamer veranderen?
      Jawel, dat kan. Klik gewoon op de Kamer (niet op een voorwerp!) en klik op de knop "Customize".
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe breed maak ik de gangen?
      Tussen de verschillende Kamers en deuren moet je, uiteraard, de nodige plaats vrijhouden zodat Patiënten en Personeel zich kunnen verplaatsen van de ene kamer naar de andere. In principe is een gang van één tegel genoeg, maar aangezien de verschillende Personages niet dwars door elkaar kunnen lopen (zoals in Rollercoaster Tycoon 3 en Zoo Tycoon 2), zorg je best voor een gang van twee tegels breed, drie is nog beter (als je genoeg plaats hebt). Voor Voedsel- en Drankautomaten en Ontspanningstoestellen heb je nóg meer plaats nodig.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik moet meerdere keren dezelfde Kamer bouwen. Kan dat niet simpeler dan iedere keer weer bouwen?
      In Den Beginne niet, maar Sega heeft naar de spelers geluisterd, en nu kan dat op een eenvoudige manier. Selecteer de Kamer die je wil kopiëren (klik op de vloer, niet op een voorwerp in de Kamer!) en klik op "copy". Een kopie van de Kamer hangt nu aan je cursor. Ga naar de plaats waar je de kopie wil bouwen, draai deze eventueel (met W of X) en klik. Bevestig dat je de Kamer wil bouwen, en ziedaar: een nieuwe Kamer, identiek aan een eerder model.
      Opgelet: de Upgrades van eventuele Machines in de Kamer worden niet mee gekopieerd! Als je een Kamer met een Machine die twee keer geupgraded was, kopieert, is de nieuwe Machine nog niet geupgraded.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik iedere Kamer volstoppen met Decoratie?
      Dit is een typisch geval van het verschil tussen Theorie en Praktijk. Ja, Kamers die mooi gedecoreerd zijn, verhogen het Geluk van je Patiënten en Personeel. Maar in de Praktijk is dit niet altijd haalbaar. Grotere Kamers hebben een hoger Niveau dan kleinere, maar dikwijls ontbreekt het je gewoon aan Bouwruimte... en/of aan Geld, want al die Decoratie moet je natuurlijk ook betalen. Wat je eventueel wél kan doen, is de Decoratie wat uitstellen tot je Geldvoorraad wat gegroeid is. Je kan de Kamer initieel wat groter maken dan de minimumgrootte en dan wachten tot je genoeg Geld hebt.
      Er zijn twee Kamers waarvan ik het Niveau zo hoog mogelijk probeer te maken: de Trainingskamer stop ik vol met Posters, Geraamtes en Anatomische modellen (dan verlopen de Opleidingen sneller) en in het Onderzoekslabo plaats ik Monitors, Servers en Supercomputers - zo gaat het Onderzoek sneller. De Training decoreer ik steeds meteen; het Onderzoekslabo vereist dat ik wat wacht (want de nodige items zijn peperduur).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Tot op welk Niveau bouw ik mijn Kamers?
      Niveau drie is goed, Niveau vier is nog beter (maar niet altijd haalbaar, zeker niet aan het begin van een nieuw Ziekenhuis).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Daalt het Niveau van een Kamer met de tijd?
      Dat doet het inderdaad, en ik heb geen idee hoe of waarom dat zo is. Maar een Kamer die je pas gebouwd hebt, en net Niveau x heeft, zal na een tijdje een lager Niveau hebben. Daarom stop je, zodra je Kamer een bepaald Niveau behaald heeft, best toch nog wat extra Decoratie in je Kamer. Enkele extra posters of schilderijen, kunnen voorkomen dat je Kamer later in het spel plotseling daalt qua Niveau.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoeveel GP's Offices moet ik bouwen?
      Dit lijkt een simpele vraag: gewoon GP's Offices bouwen totdat je de stortvloed aan Patiënten aankan, natuurlijk! Toch zit er een addertje onder het gras. Als je je Hospitaal pas geopend hebt, kan je beginnen met één GP's Office. Meestal helpt het spel je een beetje, door eerst Patiënten met gemakkelijk te diagnosticeren Aandoeningen op je af te sturen. Later in het spel worden de Aandoeningen moeilijker, en moet je extra Diagnosekamers bouwen.
      Onthoud goed de werkwijze bij de Patiëntenverwerking: ze komen binnen langs de receptie en gaan dan naar een GP's Office. Als de Dokter de Aandoening niet in één keer kan diagnosticeren, wordt de Patiënt naar een Diagnosekamer gestuurd. Welnu, na ieder bezoek aan een Diagnosekamer keert de Patiënt terug naar een GP's Office, en probeert de Dokter daar een volledige Diagnose te stellen. Lukt dat, dan gaat de Patiënt naar Behandeling; lukt dat niet, dan gaat de Patiënt naar een (andere) Diagnosekamer, enzovoorts.
      Om een lang verhaal kort te maken: begin met één GP's Office, en bekijk ná het bouwen van een Diagnosekamer of je de Patiënten vlot kan verwerken. Is dat niet het geval (en meestal is dat inderdaad niet het geval), bouw dan een extra GP's Office bij. Theoretisch moet je voor iedere Diagnosekamer een extra GP's Office bouwen, maar het is bij mij al gebeurd dat dat extra GP's Office niet nodig was, omdat ik alle Patiënten aan kon. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat dit in de Sandbox-modus gebeurde.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoeveel Personeelsruimtes en Toiletten moet ik bouwen?
      Ideaal is, dat ieder Perceel een Personeelsuimte en Toiletten heeft. Bij de Toiletten hangt het er natuurlijk van af hoeveel Toiletcabines je bouwt - een Kamer met twee cabines verschilt erg van een Kamer met vijf wc's. Als je het spel speelt, zal je hiervoor een "gevoel" ontwikkelen. Als Beginner kan je als vuistregel nemen: één Personeelsuimte, en één Toiletruimte met minstens vijf cabines per Perceel.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Is het mogelijk om in een Kamer enkel Diagnose of enkel Behandeling te laten gebeuren?
      Kamers als de Psychiatry, de Ward (ziekenzaal) of het DNA Lab kunnen zowel Diagnose als Behandeling aan. Maar misschien past dit niet in je Plan Van Aanpak. Geen nood: je kan dit instellen. Bouw de Kamer, en klik erop (op de vloer of muur, niet op een voorwerp in de Kamer). Je ziet nu twee knoppen, "Diagnosis" en "Treatment". Standaard staan ze allebei "aan", wat betekent dat zowel Diagnose als Behandeling daar mogelijk zijn. Klik op de knoppen om ze uit of aan te schakelen, totdat de Kamer naar wens ingesteld staat.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Is het een goed idee om sommige Kamers uitsluitend voor Diagnose of Behandeling in te stellen?
      Ik vind van wel. Het is zelfs zo, dat ik dikwijls Kamers als de Psychiatry, de Ward en het DNA Lab enkel en alleen voor Behandeling gebruik, en nooit voor Diagnose. Wil je deze Kamers toch gebruiken voor Diagnose? Geen probleem, maar dan bouw je er best meteen twee - één Kamer die je alleen voor Diagnose gebruikt, en één Kamer voor Behandeling. Als je dit niet instelt, loop je het risico dat Patiënten die voor Behandeling komen, benadeeld worden ten opzichte van Patiënten die nog een Diagnose moeten krijgen (het Grote Geld zit hem in de Behandeling!). Opleidingen voor Psychiaters en Ward-Verplegers voorzien zowel in Diagnose en Behandeling. Alleen de Dokter van het DNA Lab kan qua Opleiding wat problemen geven, aangezien je hem/haar moet opleiden in óf Diagnose, óf Behandeling. Vandaar deze tip: gebruik liever geen DNA Lab voor Diagnose en leid de Dokter op in Behandeling, vooral omdat DNA-Aandoeningen tot de moeilijkere Aandoeningen in het spel behoren.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik heb een Fracture Ward gebouwd. Kan ik de Plaster Caster upgraden?
      Nee, en hierin verschilt de Plaster Caster van andere Machines: hij kan niet geupgraded worden, maar moet wél door een Conciërge onderhouden worden, en kan net zo goed ontploffen als dat niet gebeurt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Als het Ice Sculpture de temperatuur verlaagt, kan ik dan ook een Frozen Art gebruiken? Dat is toch ook van ijs gemaakt?
      Het IJsstandbeeld (Ice Sculpture) is een goed alternatief voor de Airconditioning (je hebt er wel de Pebberley Island-DLC voor nodig): een alternatief dat géén Onderhoud door een Conciërge nodig heeft. Het Frozen Art-beeld heeft een nog grotere aciteve radius dan het "gewone" IJsbeeld, maar dat zie je ook aan de kosten - meer dan acht keer zo duur! Conclusie: toch maar het IJsbeeld gebruiken.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik zoek nog plaats om Bankjes, Automaten en Decoraties neer te zetten!
      Sommige Objecten zijn onontbeerlijk voor een goede werking van je Ziekenhuis. Ik denk bijvoorbeeld aan Zitbanken, Voedsel- en Drankautomaten en Decoratie. Hier is een speeltip: let goed op de muren die je vanuit jouw gezichtspunt niet ziet, maar die je wel kan gebruiken.
      Laat me dit even verklaren: als je speelt zoals ik, zal je je Ziekenhuis meestal zó oriënteren, dat je altijd hetzelfde gezichtspunt hebt. Zo onthou je gemakkelijker welke Kamer waar gelegen is. Als je je Ziekenhuis niet volledig van bovenaf bekijkt, zullen er echter enkele muren zijn, die je vanuit jouw gezichtspunt niet kan zien. Tegen die muren kan je óók Bankjes en dergelijke plaatsen. Zorg dus, dat je af en toe je Ziekenhuis eens vanuit een andere hoek bekijkt - je kan nog extra ruimte ontdekken!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom hebben Machines onderhoud nodig?
      Iedere Machine in een Diagnose- of Behandelkamer moet af en toe onderhouden worden door een Conciërge. Als je op zo'n Machine klikt, zie je het onderhoud van die Machine als een balk weergegeven. Hoe voller de balk, hoe beter. Als de balk te ver "leegloopt", springen er vonken uit de Machine. Gaat de balk nóg verder achteruit, dan vliegt de Machine in brand. En als de balk helemáál leeg is, dan ontploft de Machine. Je moet dan niet alleen een nieuwe Machine kopen, maar alle eventuele Upgrades ben je ook kwijt. Dus best maar laten onderhouden, die Machines. En plaats vooral een Brandblusser in iedere Kamer-met-Machine, zodat de Conciërge in een noodgeval niet naar de andere kant van het gebouw moet lopen om een Brandblusser. Elke Brandblusser kan slechts één keer gebruikt worden; daarna moet je een nieuwe in de Kamer plaatsen.

      En nu we het er toch over hebben: een ontploffende Machine kan Patiënten effectief verwonden. Het gevolg is... een "rage quit": de Patiënt wordt boos en gaat naar een ander Ziekenhuis!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Gebruik ik een Receptiebureau of een Kamer?
      Voor veruit de meeste Ziekenhuizen zijn twee tot drie Receptiebureaus uiteindelijk voldoende. Een Receptiekamer met meerdere Assistenten (meer dan drie, bedoel ik) kan handig zijn bij de Ziekenhuizen die met Patiëntengolven werken (waar alle Patiënten ineens je Ziekenhuis binnenstormen). "Patiëntengolven" vind je vooral in de Uitbreidingssets.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik per Kamer instellen wie er gebruik van mag maken?
      Bij Kamers als de Toiletten en de Personeelskamer kan je instellen welk Personeel er mag uitrusten, of de Toiletten unisex zijn of alleen voor Heren of Dames, ... ik heb deze instellingen nog nooit gebruikt, en zie er eerlijk gezegd het nut niet van in. Natuurlijk is er geen wet die je verbiedt om de instellingen aan te passen, maar ik denk dat het eerder problemen zal aanleveren dan oplossen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welk Voedsel en Drank geef ik de Personages?
      Als je nog niet al te veel speelervaring hebt, zijn de luxe-automaten ideaal (die moeten namelijk niet zo dikwijls worden bijgevuld, waardoor je Conciërges meer tijd hebben voor belangrijkere bezigheden): de Luxury Drinks Machine en de Luxury Snacks Machine. Voor je Personeel is het handig om geen automaten, maar wel de Koffiezet te gebruiken, zodat ze na het drinken tijdelijk sneller lopen.
      Als je éénmaal wat meer ervaring hebt opgedaan, kan je experimenteren met andere Automaten. Vooral de Energy Drinks Machine speelt handig.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Zitten er ook nutteloze Kamers/Objecten in het spel?
      Dit is natuurlijk vooral een kwestie van persoonlijke mening, maar ik vind van wel. Ik heb het Café nog nooit gebruikt. Eigenlijk gebruik ik álle Kamers/Objecten waarvoor je een Assistent nodig hebt (Newsagent, Gift Shop, ...) nooit - met uitzondering van, uiteraard, de Receptie.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Zijn de SEGA-machines de moeite waard?
      De SEGA-Machines-DLC krijg je gratis, maar je moet het pakketje wel zelf installeren (voeg het pakket aan je bibliotheek toe zoals je ieder ander spel/pakket koopt). Ik vind vooral de Dream Catcher Arcade interessant, omdat er vier Personen tegelijk mee kunnen spelen. De andere Objecten zijn ook de moeite waard, maar vereisen wél wat meer plaats.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Mijn huidige Kamer kan niet alle Patiënten aan, maar ik heb het Geld niet voor een extra Kamer!
      Een tijdelijke oplossing: neem een extra Personeelslid aan voor dezelfde Kamer. Als je eerste Personeelslid gaat rusten, kan de nieuweling overnemen. Het is een tijdelijk lapmiddel, maar de Kamer zal altijd blijven werken, en soms is dat al genoeg.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Diagnose
    • Moet ik Patiënten zo snel mogelijk doorverwijzen naar Behandeling?
      Als je op een Patiënt klikt, kan je zien hoever zijn/haar Diagnose gevorderd is (kijk hoe "vol" de Diagnose-balk is). Als de Diagnose ver genoeg gevorderd is, kan je de Patiënt meteen doorverwijzen naar de Behandelkamer, in plaats van de volledige Diagnose af te wachten. Fijn, toch? De Patiënt wordt sneller behandeld. Dat was toch de bedoeling? Ja... maar.

      Als je de Patiënt meteen laat Behandelen, stijgt de kans op mislukking van de Behandeling, aanzienlijk. Gek genoeg is dit voor één keer een realistisch trekje in het spel. Als de Patiënt verder nog gediagnosticeerd wordt, komen de Dokters bij wijze van spreken veel meer te weten over het lichaam van de Patiënt, over wat hij/zij aankan, waar hij/zij niet tegen kan... De kans op slagen bij Behandeling van een Patiënt bij wie de Diagnose 100 % vast staat, is véél hoger dan bij een Patiënt met een lager Diagnosepercentage.
      Daar komt nog eens bij, dat Patiënten betalen voor iedere stap in het Diagnoseproces. Als je ze sneller gaat doorverwijzen, gebeurt de Behandeling sneller, maar je zal minder Poen scheppen.

      Betekent dit dat je altijd braafjes moet wachten tot iedere Patiënt een Diagnose van 100 % heeft? Nee. Er zijn momenten waarop het lonend kan zijn, de Patiënten eerder naar Behandeling te sturen. Bijvoorbeeld: als je té veel Patiënten hebt (een situatie die zich in het spel vaak voordoet!), kan je de druk op je Ziekenhuis wat verlichten door Patiënten door te sturen. Ook als je Geld nodig hebt, kan het paradoxaal genoeg de moeite lonen om ze meteen op Behandeling te zetten. De Behandelkosten die Patiënten betalen, liggen doorgaans hoger dan de Diagnosekosten.
      Conclusie: als er niet te veel volk in je Hospitaal is en je Geldvoorraad niet te laag staat, kan je best de Patiënten de hele cyclus laten doorlopen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Als ik toch kies voor een versnelde Diagnose, is die Diagnose dan correct?
      Jazeker, altijd opnieuw. Maar ik verwijs hier naar de vorige vraag: de kans op succesvolle Behandeling zal kleiner zijn, ondanks de juistheid van de Diagnose. Hoe zekerder de Diagnose, hoe hoger de kans dat de Behandeling slaagt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan een Patiënt meerdere keren naar één Diagnosekamer gaan?
      Nee, en eigenlijk is dat niet meer dan logisch. Twee keer eenzelfde test doen? Onnodig. De uitzondering op de regel is het GP's Office. Na iedere Diagnosekamer gaat de Patiënt daarnaartoe om een Dokter te spreken over zijn/haar toestand.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Naar welke Diagnosekamer zal een Patiënt gestuurd worden?
      Als een Dokter in het GP's Office geen volledige Diagnose kan stellen, stuurt hij/zij de Patiënt naar een Diagnosekamer. Als je meerdere Diagnosekamers hebt, naar welke zal de Patiënt dan gestuurd worden? Volgens het spel bekijkt de Dokter uit zichzelf welke Diagnosekamer het meest zal bijdragen aan de Diagnose, en stuurt hij de Patiënt vervolgens daar naartoe. Klinkt mooi in theorie. In de praktijk merk ik in mijn Ziekenhuizen dat de Dokters de Patiënten vaak naar de meest "geavanceerde" Kamer sturen, in deze volgorde: General Diagnosis, Cardiology, Fluid Analysis, X-ray, M.E.G.A. Scan. Als je deze Kamers in deze volgorde bouwt, zal je merken dat de laatst bijgebouwde Kamer de meeste Patiënten over de vloer krijgt, in die mate zelfs dat één M.E.G.A. Scan voor mij meestal niet genoeg is.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Als een Patiënt een elektrische schok krijgt, is dat dan altijd een Shock Horror-Patiënt?
      Nee. Soms krijgen ze een schok omdat de bliksem bij hen inslaat. En als een Shock Horror-Patiënt náást hen een schok krijgt, is het mogelijk dat de elektriciteit op hem/haar overslaat.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Marketing
    • Heb ik werkelijk een Marketing-Kamer nodig?
      Strikt genomen niet, maar ik zou hem toch bouwen als ik jou was - uiteindelijk. Marketing-campagnes zijn niet goedkoop en tijdens de eerste jaren van je Hospitaal zal er in je budget weinig ruimte zijn voor Campagnes. Als je Ziekenhuis stilaan begint Geld op te brengen, is een Marketing-kamer wél handig "voor het geval dat".
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe start ik een Marketingcampagne?
      Je hebt eerst en vooral twee dingen nodig: een Marketing-kamer en een Assistent die een Opleiding in Marketing gehad heeft. Klaar? Klik dan op de "Marketing Table" en een lijst met mogelijke campagnes verschijnt. Kies de campagne die je wil voeren en klik op de Startknop op het scherm.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke Marketingcampagnes zijn beschikbaar?
      Campagnes komen in drie soorten:
      • General Marketing: deze campagnes verhogen de Reputatie van je Ziekenhuis.
      • Illness Marketing: kies voor welke Aandoening je campagne wil voeren. Deze campagne trekt dan Patiënten met de gekozen Aandoening(en) naar je Ziekenhuis. De term "Ilness Marketing" klopt eigenlijk niet; het is eerder een "Kamer Marketing". Zo kan je bijvoorbeeld geen Marketing voeren voor de afzonderlijke Aandoeningen die een Ward-opname (Ziekenzaal) vereisen; wat wel mogelijk is, is een campagne voor de Ward voeren en die zal dan Patiënten met verschillende Ward-Aandoeningen lokken.
        Opgelet: je kan enkel campagne voeren voor de Aandoeningen die al in je Ziekenhuis verschenen zijn.
      • Recruitment Marketing: is handig om Personeel met bepaalde kwalificaties aan te trekken. Zo kan je campagnes voeren voor Psychiaters, Chirurgen en dergelijke.
      Campagnes kosten natuurlijk Geld. Kies verstandig!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan een Marketing-campagne het aantal Patiënten verhogen?
      Hangt ervan af welke campagne je voert. De "ziekte-campagne" verhoogt het aantal Patiënten niet; enkel het aantal Patiënten met die Aandoening zal verhogen.
      Een voorbeeldje: stel, er zijn tien Patiënten in je Ziekenhuis, waarvan er twee de Aandoening Turtle Head vertonen. Als je nu een Turtle Head-campagne voert, zal je nog steeds tien Patiënten in je Ziekenhuis hebben, maar van die tien zullen er nu misschien vijf Patiënten Turtle Head hebben (afhankelijk van de bekwaamheid van je Marketing-Assistent).

      Je kan het aantal Patiënten verhogen langs een "omweg", namelijk "General Marketing". Zo'n campagne verhoogt de Reputatie van je Ziekenhuis, en hoe hoger die Reputatie is, hoe meer Patiënten je over de vloer zal krijgen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Is een Marketingcampagne altijd goed voor mijn Ziekenhuis?
      Soms brengt een Marketingcampagne je Ziekenhuis in de problemen. Ik wijs in de eerste plaats naar de Illness Marketing: als je je Assistent hoog opgeleid hebt, lokt de campagne soms letterlijk téveel Patiënten naar je Ziekenhuis. Je moet dan ofwel een extra Behandelkamer bijbouwen, ofwel omgaan met een heleboel overlijdens-door-te-lang-uitgestelde-Behandeling.
      Kortom: let op als je je Assistent opleidt in Marketing. Het vereist wat speelervaring om te weten of een campagne genoeg of te veel Patiënten zal aantrekken.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wanneer begin ik met Marketing?
      Als aan twee voorwaarden voldaan is: je hebt Geld genoeg én je kan voordeel halen uit een campagne.
      Nogmaals: campagnes zijn niet goedkoop, dus hou je budget in het oog. Als dat éénmaal in orde is, bekijk dan eens het effect van de verschillende campagnes. Zou je kunnen profiteren van het resultaat? Ga er dan voor!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik Marketing gebruiken om de druk op mijn Diagnosekamers wat te verminderen?
      In sommige Ziekenhuizen is dat inderdaad mogelijk, meer bepaald als de Aandoeningen Lightheadedness of, in mindere mate, Pandemic, voorkomen. Dit zijn Aandoeningen die weinig Diagnose vereisen, en die elk een eigen Behandelkamer hebben. Wat doe je dus als je Diagnosekamers overuren moeten draaien? Je voert gewoon een Marketingcampagne voor Lightheadedness of Pandemic. Er verschijnen dan verhoudingsgewijs meer Patiënten met deze Aandoeningen - Patiënten die weinig Diagnose nodig hebben, wat je Diagnosekamers toelaat om even op adem te komen. Ik heb deze strategie met succes gebruikt in, bijvoorbeeld, Croquembouche.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Onderzoek
    • Hoe start ik een Onderzoeksproject?
      Heb je éénmaal een Onderzoekslabo gebouwd en een Dokter met een Onderzoeksopleiding aangenomen, dan kan je aan Onderzoek gaan doen. Klik op de "Research Pod" en een lijst met mogelijke projecten verschijnt op het scherm. Klik op het gewenste Project, klik op de Startknop en je bent vertrokken! Ieder project heeft een "green light fee" - een kleine kostprijs die je moet betalen om het Onderzoek te laten beginnen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoeveel Onderzoekers heb ik nodig?
      Twee per Onderzoekslab is goed, drie is nog beter.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wordt Onderzoek doorgegeven tussen de verschillende locaties?
      Dat is inderdaad zo: wat je in het vorige Ziekenhuis ontdekt, is ook onderzocht in het volgende. Zelfs je vooruitgang wordt bijgehouden en doorgegeven: als je in Ziekenhuis A een project voor bijvoorbeeld 80 % onderzocht hebt en dan naar Ziekenhuis B overstapt, kan je datzelfde project verder onderzoeken, vanaf diezelfde 80 %. Ik buit dit uit door in een Ziekenhuis een financieel project te starten, en naar een nieuw Ziekenhuis over te gaan vlak vóór het project onderzocht is. In het nieuwe Ziekenhuis bouw ik meteen een Onderzoekskamer, en laat ik het vorige project afwerken. Ik krijg dan meteen een krachtige financiële injectie!
      Er is één uitzondering op deze regel: Onderzoek wordt niet doorgegeven van de Carrièremodus naar Sandbox en omgekeerd - beiden staan volledig los van elkaar.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik heb de Bigfoot-uitbreidingsset gekocht. Welk Geldonderzoek kan ik het best uitvoeren?
      In het Swelbard-ziekenhuis speel je twee extra Onderzoeksprojecten vrij: "Roderick's Plothole" en "Cheesier Gubbins". Deze projecten zijn dan automatisch ook beschikbaar in alle Ziekenhuizen die je daarna beheert. Als je Geld nodig hebt, welk project kies je dan?
      Ik raad aan om te kijken naar je Geldvoorraad. Als je (te) weinig Geld hebt, kies dan voor "General Research". Het levert relatief weinig op, maar het duurt niet zo lang eer het onderzocht is, en je betaalt slechts een kleine "green light fee". "Cheesier Gubbins" is goed als je Geldvoorraad wat aangegroeid is. Het Onderzoek duurt hier wat langer en de "green light fee" is hoger, maar het levert lekker veel op (45 000 !). "Roderick's Plothole" is zo'n beetje de middensoort.
      Wie de A Stitch In Time-uitbreiding gekocht heeft, speelt in Clockwise-before-Thyme ook een project vrij ("Time Travel"). Dit project heeft een "green light fee" van slechts 1 000, maar het vereist zomaar eventjes 5 000 Onderzoekspunten, wat het project ongeschikt maakt voor wie snel Geld nodig heeft. Je kan het desalniettemin onderzoeken en stopzetten vlak vóór je naar een ander (nieuw) Ziekenhuis overschakelt, zodat je het daar meteen kan afmaken en 50 000 pegels kan innen.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Patiënten
    • Hoe bewerk ik de Wachtrij voor een Kamer?
      Dikwijls gebeurt het, dat een Patiënt op lage Gezondheid staat, maar toch nog lange tijd moet wachten tot 'ie aan de beurt komt. Je kan de betreffende Patiënt dan vooruit (of achteruit, voor de sadisten onder ons) in de wachtrij zetten door op de Patiënt te klikken. Je ziet dan zijn/haar positie in de wachtrij, onder de vorm van een getal. Links en rechts van het getal staan twee pijltjes. Door op deze pijltjes te klikken, beweeg je hem/haar vooruit (linkerpijltje) of achteruit (rechterpijltje) in de rij.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Gaan Geluk en Gezondheid bij Patiënten ook achteruit terwijl ze van het ene perceel naar het andere lopen?
      Jazeker, en soms gaat de Gezondheid zelfs aan dubbele snelheid achteruit omdat het Ziekenhuis in een warm of koud milieu ligt (tussen twee percelen kan je geen airco of verwarming zetten)! Dit is vooral frustrerend bij locaties waarbij de percelen ver van elkaar liggen, zoals bijvoorbeeld in het Windsock-level. Een goed bouwplan is voor deze Ziekenhuizen dan ook onontbeerlijk. En gebruik vooral de Energy Drinks Machine!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik altijd acties met een Patiënt uitvoeren?
      Nee. Patiënten die een Kamer binnengaan, kan je niet doorsturen, en dat zolang ze daar blijven. Dit geldt ook voor de minder "formele" Kamers, zoals de Toiletten. En vergeet niet, dat je Patiënten niet kan verplaatsen (maar Personeelsleden wel!).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik heb een Patiënt naar huis gestuurd. Kan ik dat nog ongedaan maken?
      Nee. Eénmaal een Patiënt weggestuurd, betekent dat je hem/haar voor altijd kwijt bent.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik werkelijk iédere Patiënt behandelen?
      Absoluut niet! Zeker als je Ziekenhuis nog in de kinderschoenen staat, is het wegsturen van Patiënten een effectieve strategie. Als er een Patiënt met, ik zeg maar, Grey Anatomy in je Ziekenhuis verschijnt, maar een Chromatherapy-Kamer budgettair niet in je Hospitaal past, waarom zou je hem/haar dan niét wegsturen? Door Patiënten die je toch niet kan behandelen, weg te sturen, maak je plaats voor andere Patiënten - die je hopelijk wél kan genezen.
      Natuurlijk heeft deze strategie alleen zin bij Patiënten bij wie je meteen kan zien waaraan hij/zij lijdt. Bij Patiënten met niet-visuele Aandoeningen moet je wachten tot ze gediagnosticeerd zijn.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik zie Patiënten die er ongelukkig uitzien, maar hun Geluksniveau is nog hoog! Hoe kan dat?
      Sommige Aandoeningen hebben een depressieve lichaamstaal tot gevolg, al staat het Geluk van de Patiënt nog zo hoog. Ik denk bijvoorbeeld aan Grey Anatomy, maar er zijn nog meer zulke Aandoeningen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik zie Patiënten die er ongezond uitzien, maar hun Gezondheidsniveau is nog hoog! Hoe kan dat?
      Net als bij de vorige vraag hebben sommige Aandoeningen dit effect. Een voorbeeld is de Aandoening Painapple uit het Pebberley Island-pakket.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Help! Ik heb een Patiëntenblokkage in mijn Ziekenhuis!
      Een gang in je Ziekenhuis wordt "geblokkeerd" door een hele hoop Patiënten. Iedereen loopt elkaar voor de voeten in een poging om tot bij een Voedsel- of Drankautomaat te geraken, en aangezien de Personages in het spel niet dwars door elkaar lopen, loopt je hele Patiëntenverwerking in de soep. Komt dit jou bekend voor? Lees dan vooral verder.
      Een "bottleneck" van Patiënten oplossen is niet zo eenvoudig. Aangezien voorkomen beter is dan genezen, hou je best de ruimte tussen verschillende Kamers niet te klein - een gang van twee blokken breed zal je al veel ellende besparen. Voor Automaten (Voedsel, Drank, Ontspanning) mag je zelfs nog meer plaats voorzien.
      Heb je tóch een "file" in je Ziekenhuis, probeer dan eens je Automaten te verplaatsen naar een bredere ruimte. Je kan ook proberen het aantal Patiënten te verminderen door tijdelijk voor een Versnelde Diagnose te gaan (klik op een Patiënt en dan op "send for Treatment", indien beschikbaar).
      Als je de file met voorgaande tips niet kan oplossen, moet je uiteindelijk "op termijn" denken en je Ziekenhuis uitbreiden met meer GP's Offices, en meer Diagnose- en Behandelkamers. Je zal ook je Personeel moeten opleiden en Machines moeten upgraden. Die laatste twee opties zijn vooral nuttig bij Personeel en Machines die instaan voor de Diagnose van de Patiënten. Hoe sneller je Patiënten gediagnosticeerd worden, hoe minder vaak je zal te maken krijgen met dit soort "blokkages"!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik Patiënten automatisch naar Behandeling laten sturen als hun Diagnoseniveau hoog genoeg is?
      Als een Patiënt in een Diagnosekamer een volledige Diagnose krijgt, wordt hij/zij nog eens naar een GP's Office gestuurd, waar de dienstdoende Dokter niets anders doet dan hem/haar te vertellen aan welke Aandoening hij/zij lijdt. Omslachtig, vind je niet? En de Dokter verspilt tijd die beter besteed kan worden aan het verder diagnosticeren van andere Patiënten.
      Gelukkig kan je dit manueel verzetten. Zo doe je het:
      • Ga naar het Financiën-scherm (klik op het dollarteken links onderaan het scherm)
      • Klik op "Overview"
      • Klik op de tab "Policy"
      • Bij "Diagnosis Treshold for Treatment" kan je het minimale percentage instellen waarbij de Patiënt automatisch doorgestuurd wordt. In 't Vloms: de waarde staat standaard op 90 % (goed speelbaar), dus een Patiënt wordt vanzelf naar Behandeling doorverwezen zodra hij/zij een Diagnosegraad van minstens 90 % heeft
      • Vink, tenslotte, "Fast-track Treatment Decision" aan.
      Het slechte nieuws is, dat je dit bij ieder nieuw Ziekenhuis dat je speelt, telkens opnieuw moet instellen. Maar ik raad aan om het te doen - het zal je Hospitaal veel efficiënter maken qua Patiëntenverwerking.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Personeelsbeleid
    • Kan ik sollicitanten afwijzen?
      Als je Personeel nodig hebt, maar niemand van de voorgestelde sollicitanten voldoet aan jouw eisen, kan je ze inderdaad afwijzen door op het kruisje links van hun foto te klikken. Na een tijdje verschijnen er vanzelf weer nieuwe kandidaten.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe stel ik extra Personeel voor een Kamer in?
      Als je meer dan één Personeelslid voor een bepaalde Kamer wil, kom je er niet door het extra Personeelslid gewoon in de Kamer te droppen. Je moet dit expliciet instellen en zo doe je het:
      • Selecteer de Kamer door erop te klikken (hint: klik op een lege plaats op de vloer)
      • Naast "Extra Staff" klik je op het plusteken.
      Uiteraard werkt dit alleen bij Kamers waar je extra Personeel kan instellen (Ward, Onderzoekskamer, Fracture Ward, Marketing).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik twee Personeelsleden voor hetzelfde werk aannemen, aangezien ze soms pauze nemen?
      Als je bijvoorbeeld een Injectiekamer gebouwd hebt, moet je dan twee Verplegers aannemen, zodat de ene kan invallen als de ander gaat uitrusten? Wel, theoretisch is het een goed idee, maar ik denk dat in de praktijk je Ziekenhuis gauw bankroet zou gaan met een "twee-Personeelsleden-voor-één-job"-beleid. Je zou jezelf blauw betalen aan lonen. In regel neem ik één Personeelslid per Kamer aan, twee Verplegers voor de Ward en Fracture Ward, en twee Onderzoeksdokters voor de Onderzoekskamer (soms zelfs drie). En ja, dat heeft tot gevolg dat je Patiënten soms even moeten wachten omdat een Personeelslid even gaan rusten is. Zoals in een echt Ziekenhuis...
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Staan er ernstige dingen in de voorstellingen van het Personeel?
      Ieder Personeelslid-in-spe heeft een "Employment Reference" (een CV). Als je dat bekijkt, vind je uiteraard weer een hele resem grappen, maar ook enkele belangrijke Personeelskenmerken. Kan je uit de voorstellingen de kenmerken niet afleiden? Geen nood. Beweeg gewoon de cursor over het CV, en de (ernstige) kenmerken verschijnen op het scherm. Zo kan je beter beslissen of je de sollicitant aanneemt, of toch maar liever iemand anders zoekt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik voor ieder Personeelslid instellen wat hij/zij wel en niet mag doen?
      Voor Dokters en Verplegers: zéker doen. Bij Assistenten en Conciërges is het geen absolute must, maar het zal wel helpen om de boel overzichtelijk te houden.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik ieder Personeelslid altijd opleiden?
      Ik merk dikwijls op dat Personeel ontevreden wordt als ze nooit opgeleid worden. Het is niet zo dat je Ziekenhuis onherroepelijke schade oploopt als je een tijdje geen Opleidingen geeft, maar door de jaren heen is het aan te raden om je Personeel op te leiden. Je kan niet ieder Personeelslid meteen opleiden - in de beginjaren van je Ziekenhuis heb je er niet altijd het Geld voor - maar als je financieel wat sterker staat, kan je niet alleen de Opleidingskost maar ook de meerkost van een opgeleid Personeelslid aan.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik ieder Personeelslid altijd promoveren?
      Een promotie doet veel goede dingen (zie volgende vraag), maar heeft ook een negatief kantje: het gepromoveerde Personeelslid verwacht namelijk een hoger loon. Als je de komende tijd Geldproblemen ziet aankomen of als je op zwart zaad zit, stel dan de Promotie liever wat uit - later kan je de Promotie alsnog doen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wat doet een Promotie met een Personeelslid?
      Dit zijn de effecten van een Promotie op je Personeel:

      Dokter:
      • Loopt 10 % sneller
      • 10 % extra Diagnose
      • 10 % extra Behandeling
      • 1 extra Opleidingsslot
      • Verwacht een hoger loon

      Verpleger:
      • Loopt 10 % sneller
      • 10 % extra Diagnose
      • 10 % extra Behandeling
      • 1 extra Opleidingsslot
      • Verwacht een hoger loon

      Assistent:
      • Loopt 10 % sneller
      • 20 % extra Marketing
      • 1 extra Opleidingsslot
      • Verwacht een hoger loon

      Conciërge:
      • Loopt 15 % sneller
      • 10 % extra Upgrade-snelheid
      • 20 % extra Onderhoudssnelheid
      • 1 extra Opleidingsslot
      • Verwacht een hoger loon
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoeveel betaal ik mijn Personeel?
      Het loon van je Personeel staat "goed" op het moment dat je ze aanneemt. Na een Promotie verwachten ze echter een hoger loon, en moet je hun wedde dus aanpassen. Gelukkig kan dit snel en eenvoudig: op het moment van Promotie verschijnt er een handige slider waarmee je het loon kan aanpassen. Ernaast staat een gezichtje, dat aangeeft hoe tevreden je Personeelslid is met zijn/haar betaling. Om het Personeelslid tevreden te houden en toch niet te duur uit te komen, sleep je de slider best tot het moment waarop het gezichtje lichtgroen wordt, en gaat lachen.
      Er bestaat nog een "hogere" gelukstoestand, namelijk een felgroen, lachend gezichtje. Dit kan je gebruiken in Ziekenhuizen waar je een hoog Personeelsgeluk nodig hebt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wanneer en hoe worden Personeelsleden betaald?
      In tegenstelling tot bij Planet Coaster en Planet Zoo wordt het Personeel in één keer uitbetaald, namelijk op de eerste dag van elke maand. Reken dus maar op een forse achteruitgang van je Geldvoorraad aan het begin van iedere maand.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik het loon van een Personeelslid verlagen?
      Nee. Let dus op dat je, als je een Personeelslid promoveert, je je die promotie kan veroorloven - als je je hierin "mispakt", is er geen andere mogelijkheid dan ontslag van het te dure Personeelslid.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik zien of mijn Personeel gaat promoveren?
      Klik op een Personeeslid. Je ziet ondermeer een rij van vijf sterren, en elke ster correspondeert met één Promotieniveau. Het cirkeltje rond een ster geeft aan hoeveel ervaring dat Personeelslid al heeft. Beweeg de cursor over de sterren; dan verschijnt er hoeveel Ervaring dat Personeelslid al heeft, en de benodigde hoeveelheid Ervaring voor de volgende Promotie. Zo krijg je een idee over hoelang het nog duurt eer je Personeelslid Promotie kan maken.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik soms een Personeelslid ontslaan?
      Jazeker, en vaak nog sneller dan je denkt: bij het begin van een nieuw Ziekenhuis kan het gebeuren, dat je Personeel nodig hebt (bijvoorbeeld een Dokter met Psychiater-kwalificatie), maar dat er nauwelijks kandidaten met deze kwalificatie voorhanden zijn. Je neemt dus de allereerste Dokter aan die deze kwalificatie heeft, bijvoorbeeld een Dokter met Psychiatrie, Chirurgie en Genetica-kwalificatie. In de eerste Ziekenhuizen kan je daarmee wegkomen, maar als je de mogelijkheid hebt om Opleidingen te geven, is dit niet zo'n goede keuze. Je wil immers een Dokter die enkel en alleen de Psychiatrie-kwalificatie heeft, zodat je hem/haar verder in Psychiatrie kan opleiden. Vroeg of laat zal er bij de sollicitanten iemand opduiken die enkel en alleen Psychiatrie als Opleiding heeft. Dus wat doe je dan? Je ontslaat de Dokter-met-twee-overbodige-kwalificaties, en je neemt de nieuweling aan, zodat je deze verder kan opleiden.
      Als je Ziekenhuis nog in de kinderschoenen staat, ben je vaak gedwongen om te roeien met de riemen die je hebt. Aarzel dan niet om Personeelsleden te ontslaan als beter geschikte kandidaten zich aanmelden.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke Opleidingen verdienen prioriteit?
      Onderzoek. Ook als je ervoor moet betalen. Hoe sneller je Onderzoek loopt, hoe meer Geld er binnenkomt. Diagnose is een goede tweede, zodat iedere Patiënt een goede Diagnose krijgt, en doorstroomt naar de Behandelkamers. Opleidingen voor Assistenten hebben bij mij lage prioriteit.
      Natuurlijk hangt het er ook van af wat je juist nodig hebt. Als je de komende maanden veel Patiënten voor de Operatiekamer verwacht, dan moet je natuurlijk zorgen dat je een Dokter klaarstoomt. En als er Spoken rondvliegen in je Ziekenhuis, heb je maar beter een Conciërge die het Spook kan verdrijven... de allereerste Conciërge die ik aanneem in een nieuw Ziekenhuis, heeft ofwel deze kwalificatie, ofwel leid ik hem/haar meteen op in Spokenvangst.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke Opleidingen geef ik mijn Conciërges?
      Dit is een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen: wil je dat iedere Conciërge alles kan, of ga je hem/haar specialiseren? Zoals ieder Personeelslid heeft elke Conciërge maar vijf Opleidingsslots. Als je hem/haar alles wil leren, zullen ze inderdaad alles kunnen - maar niet als professionals. Als je ze wil specialiseren, krijg je hier een Conciërge die goed is in Machine-upgrades, en daar een Conciërge die veel sneller Onderhoud kan uitvoeren.
      Voor mezelf leid ik mijn Conciërges op deze manier op: ofwel maak ik hem/haar een Spokenvanger en spendeer ik de overige vier Opleidingsslots aan Onderhoud, ofwel maak ik er een "upgrader" van (met alle slots in Upgrades). Dat werkt voor mij heel handig. Wat zal jij doen?
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik de Diagnose/Behandeling versnellen met Opleiding?
      Vele Diagnose- en Behandelingshandelingen vragen wat tijd. Helaas kan dit niet versneld worden. Opleidingen verhogen de effectiviteit van Diagnose en Behandeling, maar niet de snelheid waarmee die gebeurt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe verhoog ik de Personeelsmoraal?
      Een Personeelslid dat wat depri is, kan je tijdelijk opbeuren door hem/haar een Pauze te laten nemen. Op de lange termijn zijn er nog twee opties: je Personeel de Opleiding "Emotional Intelligence" laten volgen (verhoogt hun Geluk met tien procent. Niet veel, maar alle beetjes helpen) en/of hun Loon verhogen. Vooral die laatste optie zal veel helpen (maar uiteraard ook veel kosten).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Eén van mijn Doelen is een hoge Personeelsmoraal. Hoe speel ik het best?
      Als je een hoge Moraal nodig hebt om sterren te verdienen, adviseer ik je de Moraal als laatste Doel te behalen. Waarom? Omdat je, om een hoge Moraal te bekomen, je je Personeelsleden véél meer loon zal moeten betalen (zie vorige vraag). Zorg dus dat je eerst de andere Doelen haalt, alvorens jezelf op hoge kosten te jagen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Gaat een Personeelsopleiding ten koste van hun energie?
      Nee, integendeel: de energie van een Personeelslid neemt toe tijdens een Opleiding! Niet erg logisch, maar waarschijnlijk werd dit spelmechanisme gebruikt om het spel niet te moeilijk te maken.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Varia
    • Ik heb wat geld over. Investeer ik in Diagnose of in Behandeling?
      Meestal zou ik zeggen: Diagnose. Patiënten betalen veel voor Behandeling, maar als ze doodvallen of aan "rage quitting" doen, bereiken ze de Behandelkamers nooit. De Behandeling betalen ze toch, of die nu slaagt of niet.
      Alleen als je wérkelijk overspoeld wordt met Aandoeningen waarvoor je (nog) geen Behandelkamer hebt, is het nuttig om die Behandelkamers te bouwen. Heb je geen Geld meer voor Diagnosekamers? Stuur je Patiënten dan manueel door naar Behandelkamers. De Behandeling zal weinig kans tot slagen hebben, maar je verdient er toch Geld aan. Probeer wel te voorkomen dat deze "manuele fase" te lang duurt, anders valt je Reputatie te laag, waardoor je te weinig Patiënten aantrekt - zodat je Financieel helemáál de dieperik in duikt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik zie soms gemoedstoestanden als ik op Personages klik. Hebben die invloed op het spel?
      Zeer zeker! Een Dokter die de toestand "gelukkig" heeft, heeft bijvoorbeeld een Diagnose- en Behandelbonus van tien percent. Soms kan je toestanden zelfs uitlokken. Als je bijvoorbeeld een Koffiezet in een Personeelskamer of Behandelkamer zet, zal ieder Personeelslid die ervan drinkt, tijdelijk sneller lopen. Er zijn ook toestanden waar je zelf weinig controle over hebt - een Behandeling die slaagt of juist niet, heeft invloed op het gemoed van de behandelende Arts of Verpleger.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wat is het "Superbug Project"?
      Het Superbug Project bestaat uit een serie Uitdagingen, waar TPH-spelers samen aan spelen. Het volbrengen van deze Uitdagingen heeft uiteindelijk tot gevolg dat er nieuwe Objecten vrijgespeeld worden.
      Als je meedoet aan het Superbug Project, zie je op je scherm allerlei Uitdagingen, die met elkaar verbonden zijn. Als genoeg spelers deze Uitdagingen volbrengen, wordt een nieuw deel van het project vrijgespeeld. Vele Uitdagingen leiden naar nieuwe Uitdagingen, enkele Uitdagingen leiden effectief naar een nieuw Object, en sommige Uitdagingen leiden helemaal nergens naartoe. Als je een Uitdaging volbrengt, moet je wachten tot genoeg andere spelers deze Uitdaging eveneens volbrengen. Het is dus een project van lange duur. Wie niet meedoet aan het Superbug project, krijgt ook de beloningen niet. Als een project éénmaal volbracht is, kan je ook niet meer meespelen; de vrijgespeelde Objecten zijn voor jou dan voor altijd verloren. Het is echter evenzeer waar, dat de vrijgespeelde Objecten geen noodzakelijkheden voor je Ziekenhuizen vormen.
      Kortom, of je meedoet of niet, is een kwestie van je eigen voorkeur. Ik deed het eerst niet omdat ik vreesde voor de veiligheid van mijn computer, maar tot nu toe heb ik daar nog geen klachten over gehoord (ook bij mij niet).
      Tegenwoordig worden er geen "Supberbug"-projecten meer georganiseerd.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Is het waar dat je je favoriete muziek kan afspelen in het spel?
      Jazeker. Zo doe je het:
      • Ga naar het Hoofdmenu en klik op "Settings"
      • Klik op "Audio"
      • Bij "Music List" kies je voor "Edit". Klik op het groene Plusteken
      • Bij "Pack Name" typ je de naam in van je nieuwe lijst
      • Klik op "Add new track". De Verkenner opent. Ga naar de plaats waar je muziek staat, kies een geluidsbestand en klik op "openen"
      • Vul titel en artiestennaam in bij "Song Title" en "Artist Name"
      • Klik op "Create"
      • Voeg meer liedjes toe. Klik na elke toevoeging op "Update"
      • Klaar? Sluit af met het kruisje rechtsboven, en kijk vervolgens of je lijst aangevinkt staat
      • Klik op "OK"
      • Eventueel kan je nog kiezen voor willekeurige afspeelvolgorde. Ga hiervoor weer naar het Hoofdmenu, kies voor "Settings", dan "Audio" en schakel bij "Playback" tussen "sequential" (in volgorde) of "shuffle" (willekeurige volgorde).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik de "No Deaths"-trofee binnenhalen?
      Aan het einde van ieder jaar vallen er diverse prijzen te behalen en de "No Deaths"-trofee (een trofee voor Ziekenhuuizen zonder overlijdens in het afgelopen jaar) is daarvan ongetwijfeld de moeilijkste. Zelf kan ik deze trofee maar zelden winnen, maar ik kan wel enkele tips meegeven om het íetwat makkelijker te maken:
      • Laat de Patiënten de volledige Diagnosecyclus doorlopen - stuur ze niet vroeger naar de Behandeling. Als je ze wél meteen laat behandelen, zakt de slaagkans van de Behandeling. Behandelingen met een lagere slaagkans zijn niet bepaald van goede invloed op het aantal overlijdens in je Hospitaal.
      • Let op met Marketingcampagnes. Als je specifieke Ziektecampagnes uitvoert, neemt het aantal Patiënten met de Aandoening in kwestie sterk toe. Als je meerdere Behandelkamers hebt voor die Aandoening, is daar niets op tegen. Maar slechts één Behandelkamer? Niet doen.
        Reputatiecampagnes en Campagnes naar specifiek Personeel, mogen eigenlijk nog wel.
      • Bewaar je spel regelmatig. Valt er tóch een overlijden te betreuren? Laad dan je vorige spel en probeer het opnieuw.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik Uitdagingen altijd aanvaarden?
      Hangt ervan af welke Uitdaging het is, en in welk Ziekenhuis je speelt. Sommige Uitdagingen kan je gewoon niet weigeren (epidemieën, sommige VIP-bezoekjes, dreigend ontslag, ...). Bij de Uitdagingen waarbij je de keuze hebt ze al dan niet aan te nemen, kijk je best of je de nodige Behandelkamer hebt (bij medische noodgevallen), en of de Uitdaging in jouw strategie past. Personeelsuitdagingen zijn wat apart, in die zin dat je geen boete krijgt als je erin faalt. Bij Ziekenhuizen waarbij je een hoog Personeelsgeluk nodig hebt, neem je best iedere Personeelsuitdaging aan - als je ze volbrengt, wordt het betrokken Personeelslid immers gelukkiger. Andere Uitdagingen leveren een boete op als je faalt (gewoonlijk verlies je wat Reputatie). Dat reputatieverlies is overigens niet zo hoog dat je ernstige schade oploopt als je ze niet volbrengt. Je kan vele Uitdagingen dus gerust aannemen.
      Speeltip: VIP-Patiënten betalen óók voor hun Behandeling!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe werken de Doelstellingen?
      Om sterren te behalen, moet je tegelijk aan alle Doelstellingen voldoen. Dit lijkt simpel, maar dat is het niet altijd.
      Een voorbeeld: stel, je moet een Reputatie van 90 % hebben én 100 Patiënten genezen. Als je Reputatie de 90 % bereikt, maar je hebt nog geen 100 Patiënten genezen, dan heb je de Doelen uiteraard nog niet bereikt.
      *Maar* stel nu, dat je 100 Patiënten genezen hebt, maar je Reputatie ondertussen onder de 90 % is gezonken. Dan krijg je nog steeds geen ster - je moet dan je Reputatie opnieuw tot 90 % ophalen om je Doelen te halen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wanneer moet ik de tijd versnellen/vertragen/stilzetten?
      De tijd versnellen? Dat doe ik nooit. Als je sneller speelt, loop je het risico dat je niet tijdig kan reageren op belangrijke gebeurtenissen. Ik denk bijvoorbeeld aan een Machine die in brand staat. De tijd vertragen vind ik persoonlijk weinig zinvol.
      De tijd stilzetten, daarentegen, doe ik praktisch altijd als ik nieuwe Kamers bouw. Zo word ik tijdens het bouwen niet afgeleid/gestoord door (mogelijk dringende) boodschappen die op het scherm verschijnen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik heb een vraag die hier niet behandeld wordt.
      Stuur me een mailtje via de Contact-pagina. Hou er rekening mee dat ik geen insider ben (ik ben een gewone speler zoals jullie) - misschien weet ik het antwoord niet. Maar wie niet waagt, niet wint.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik weet iets wat niet in deze lijst staat!
      Als je graag bijdraagt aan deze site, kan je terecht op de Contact-pagina. Ik zal je bijdrage zo goed mogelijk uittesten en als jouw tip/weetje op deze site terechtkomt, zal ik met jou afspreken of en hoe je naam erbij vermeld wordt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik wil gedetailleerde lijsten en walkthroughs! Waar vind ik die?
      Voor spelers die wel wat extra hulp kunnen gebruiken, beveel ik de speelgids van CityBuilderAK47 aan, op de website van GameFAQs. Gedetailleerde walkthroughs, complete lijsten van DLC-items, en nóg meer speeltips kan je vinden op deze website.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • VIP-bezoek
    • Hoe kan een VIP-bezoek uitdraaien?
      Er zijn vijf mogelijke scenario's, variërend van uiterst slecht over neutraal naar uiterst goed. Hoe beter het bezoek ging, hoe hoger de beloning. Hoe slechter het bezoek ging, hoe zwaarder de "boete", al zal dit zelden tot echte problemen leiden (de "boetes" zijn niet erg hoog). Bij een neutraal bezoek krijg je niets, maar verlies je ook niets.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe voorkom ik dat Jumbo McNally mijn Ziekenhuis afbreekt?
      Van alle VIP's is Jumbo McNally ongetwijfeld de "gevaarlijkste". Dat hij vuilnis rondstrooit en de Personages ongelukkig maakt, tot daaraan toe. Maar als hij een Kamer met een Machine erin bezoekt, zal hij de Machine in kwestie zodanig saboteren, dat deze de helft van zijn status verliest! Als de status van de Machine reeds op minder dan de helft stond, betekent dit dat het hoogwaardig technisch apparaat meteen ontploft. Je zal niet alleen een vervangtoestel moeten kopen, maar deze ook opnieuw moeten upgraden.
      Neem dus je voorzorgen, en hou in het oog waar Jumbo naartoe gaat (je ziet zijn bestemming bij de Doelen, rechtsbovenaan het scherm). Is zijn bestemming een Kamer waar een Machine in staat, reageer dan meteen - ga als de bliksem naar die Kamer, klik op de Machine en klik vervolgens op het icoontje van de Conciërge, om de Machine te laten repareren, ongeacht of het nodig is of niet. Want als Jumbo er klaar mee is, is het onderhoud méér dan nodig. Kijk naar de naam van de Conciërge die opgeroepen wordt. Als deze zich ver van de Kamer bevindt, aarzel dan niet om het spel te pauzeren en de Conciërge in kwestie zelf naar de Kamer te brengen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe voorkom ik dat Agatha Sphere mijn Patiënten wegjaagt?
      Agatha Sphere heeft de "aardige" eigenschap je Patiënten te hersenspoelen, zodat ze overlopen van jouw Ziekenhuis naar het hare. Helaas valt er hiertegen weinig te doen. Het enige wat hier kan helpen, is de Patiënt naar Behandeling sturen op het moment dat Agatha ermee begint te praten. De Patiënt zal haar dan verlaten om naar een Behandelkamer te gaan. Dit werkt helaas alleen maar bij Patiënten die een soort "halve" Diagnose hebben - nog niet volledig gediagnosticeerd, maar wel genoeg om de Behandeling te starten.
      Terug naar bovenTerug naar boven


Terug naar de Two Point Hospital-portaalsite