Two Point Hospital (PC)




Two Point Hospital-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
In Chasm 24 gebeuren er Rampen als je de Stabilisers niet onderhoudt.

Chasm 24

Nodige Uitbreidingsset: Close Encounters
Vrijspelen door: 1 ster behalen in Camouflage Falls

Chasm 24 is het laatste Close Encounters-Ziekenhuis, en meteen ook het "gevaarlijkste", in die zin dat je Ziekenhuis voor je het weet compleet onbestuurbaar kan worden! Zie je, in dit Hospitaal werk je namelijk met "stabilizers" en "robo-janitors".
De "stabilizer" is een speciale Machine, die een specifieke ramp in toom houdt. Ieder nieuw Perceel dat je vrijspeelt, bevat één stabilizer; door erop te klikken kan je zien welke ramp met die stabilizer geassocieerd wordt. Om te voorkomen dat die ramp efectief losbarst, moet je gewoon zorgen, dat de stabilizer onderhouden wordt. Lijkt gemakkelijk? Wel, alleen de "robo-janitors" kunnen zo'n stabilizer onderhouden. Deze robo-janitors zijn beperkt in hun vaardigheden: ze zijn uitzonderlijk goed in één of twee vaardigheden, maar kunnen zo goed als niets anders - dat is, met uitzondering van het onderhouden van de stabilizers. Daarbij komt nog, dat je slechts enkele robo-janitors tegelijk kan inzetten.

Hoe simpel het onderhoud van de stabilizers ook lijkt, in de pratijk kan één ramp zorgen voor een afschuwelijke kettingreactie. Eén ramp gebeurt (laten we zeggen: een aardbeving), deze ramp verlaagt het onderhoud van alle Machines, dus ook de andere stabilizers, waardoor hun onderhoud op nul valt en de rampen van deze stabilizers óók losbarsten. Resultaat: een janboel van brandende Machines en vuilnis, die je Conciërges niet meer de baas kunnen.
Kortom: zorg dat je genoeg Conciërges in dienst neemt, zodat de robo-janitors zich geheel aan de stabilizers kunnen wijden. Doe niet te veel Opleidingen en Upgrades ineens, zodat er steeds genoeg Conciërges zijn om het Ziekenhuis draaiende te houden. En sla je Ziekenhuis ook regelmatig op, zodat je niet teveel kwijtraakt in het geval van een kettingramp.

Zelfs als we de stabilizers even buiten beschouwing laten, is Chasm 24 verre van gemakkelijk. Vele moeilijk te diagnosticeren/behandelen Aandoeningen verschijnen al vroeg in het spel, de in-en uitgangen van de Percelen zitten soms op ongelukkige plaatsen (gebruik de Energy Drinks Machine zodat Patiënten sneller heen en weer kunnen lopen), en last but not least verschijnen hier ook de Aliens (zie: Goldpan) weer ten tonele. Dit alles heeft tot gevolg dat overleven alleen al veel Managerskunst vraagt. Aan de andere kant: áls je door de eerste jaren heenraakt, zal je veel Geld binnenhalen.

Bij de start speel je automatisch het Charging Point vrij. Dit is een "oplaadplaats" voor je robo-janitors. Een Charging Point naast iedere stabilizer plaatsen, speelt toch al iets makkelijker.

In tegenstelling tot bij de twee andere Ziekenhuizen van dit pakket, heb je hier geen airco nodig, maar wel verwarming. De eerste Patiënten zijn voor (in volgorde): Injection Room, Ward, Pharmacy, De-Lux Clinic, Personification, Psychiatry, DNA-Lab en Surgery.

Probeer, bij het begin van dit Hospitaal, zeker de drie basis-Diagnosekamers te bouwen (General Diagnosis, Cardiology en Fluid Analysis). Met drie GP's Offices en een vijftal Behandelkamers zal je de eerste woelige jaren van je Ziekenhuis financieel wel overleven. Probeer niet te snel uit te breiden of Opleidingen te geven - doe zoals gewoonlijk: begin eerst aan Opleidingen/Upgrades voor je Diagnosekamers en -personeel. Dat je hier Patiënten met Lack Of Humanity moet genezen, maakt het bij wijze van uitzondering zinvol om ook voor de Personification-Kamer Upgrades en Opleidingen te voorzien.

De instroom van Patiënten zal uiteindelijk ook de X-ray en de M.E.G.A. Scan noodzakelijk maken (van deze laatste zal je er zelfs twee moeten bouwen om iedere Patiënt te kunnen opvangen!). Let dus goed op, dat je niet te weinig ruimte/Percelen aan Diagnose toewijst.

Doelen en Beloningen

Aantal sterrenDoelenBeloningen
1
  • Geld: 10 000
  • 100 Kudosh
  • Lack Of Humanity Poster
  • Science Station
2
  • Genees 80 % van de Patiënten
  • Bezit 8 percelen
  • Genereer 3 000 Onderzoekspunten
  • Genees 25 Lack Of Humanity-Patiënten
  • Geld: 20 000
  • 150 Kudosh
  • Alien Plant
  • Lack Of Humanity Poster (bug)
3
  • Genees 90 % van de Patiënten
  • Bezit 12 percelen
  • Genereer 5 000 Onderzoekspunten
  • Genees 50 Lack Of Humanity-Patiënten
  • Geld: 30 000
  • 200 Kudosh
  • Robo-Kit
  • Lack Of Humanity Poster (bug)
  • 1 ster:

  • Beloningen:
    • Geld: 10 000
    • 100 Kudosh
    • Lack Of Humanity Poster
    • Science Station

  • 2 sterren:
    • Genees 80 % van de Patiënten
    • Bezit 8 percelen
    • Genereer 3 000 Onderzoekspunten
    • Genees 25 Lack Of Humanity-Patiënten

  • Beloningen:
    • Geld: 20 000
    • 150 Kudosh
    • Alien Plant
    • Lack Of Humanity Poster (bug)

  • 3 sterren:
    • Genees 90 % van de Patiënten
    • Bezit 12 percelen
    • Genereer 5 000 Onderzoekspunten
    • Genees 50 Lack Of Humanity-Patiënten

  • Beloningen:
    • Geld: 30 000
    • 200 Kudosh
    • Robo-Kit
    • Lack Of Humanity Poster (bug)

Camouflage Falls
Terug naar de Locaties-site
Wanderoff