Two Point Hospital (PC)




Two Point Hospital-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
Aliens genoeg in dit godvergeten gat.

Goldpan

Nodige Uitbreidingsset: Close Encounters
Vrijspelen door: 1 ster behalen in Duckworth-upon-Bilge

Het eerste Close Encounters-Ziekenhuis heeft hetzelfde spelmechanisme als Overgrowth: in plaats van nieuwe Percelen te kopen, volbreng je Uitdagingen. En net als in Overgrowth zal je hier af en toe Kamers moeten verplaatsen, dus even wachten met Machine-upgrades is ook hier de boodschap. (Hint:Perceel 15 vereist dat je 7 Machines upgradet, dus wacht tot je voor dit Perceel gaat!)

In dit Ziekenhuis duiken er voor het eerst ongewenste gasten op: de Aliens! Deze zien eruit als gewone Patiënten, maar toch wil je ze niet in je Hospitaal. Niet alleen piepen deze dames en heren voor in de wachtrijen, maar ze betalen ook niet! Je moet ze manueel naar huis sturen om er van af te raken.
Hoe herken je Aliens?
  • Af en toe hapert hun "vermomming". Je hoort dan heel even een storingsgeluidje, en je kan ondertussen hun ware gedaante zien. (Als je maar weinig Patiënten in je Ziekenhuis hebt, kan je de Aliens zelf uitzoeken en wegsturen. Als er meer volk in je Hospitaal komt, wordt dit een flink stuk moeilijker.)
  • Soms hurken Aliens neer op de grond.
  • Je kan ze zien spelen met hun "toverstaf", net zoals Dokters soms doen in de Personeelsruimte.
  • Ze respecteren de Diagnosevolgorde niet. In de praktijk gaan ze soms meteen naar een Diagnosekamer zonder eerst een GP's Office te passeren. Of ze gaan van Diagnosekamer naar Diagnosekamer, alweer zonder GP's Office ertussenin. Als je een Patiënt met een volledig lege Diagnosebalk naar een Diagnosekamer ziet gaan (en niet naar een GP's Office), is het ongetwijfeld een Alien.
  • Als ze een Diagnosekamer bezoeken, krijgen ze soms een negatieve Diagnose!
  • Ze rommelen soms in Vuilnisbakken of halen ze leeg zoals een Conciërge zou doen!
Nu je weet hoe je Aliens kan herkennen, is het tijd om te spelen! In tegenstelling tot Overgrowth sluiten de Percelen hier niet netjes aan elkaar aan.
Om drie sterren te halen moet je uiteindelijk *alle* Percelen vrijspelen. Perceel 5 (Personeelsmoraal van 85 %) is een goede kandidaat om als eerste vrij te spelen; ook voor Perceel 10 (stuur 30 Aliens weg) moet je niet te lang wachten aangezien het herkennen van Aliens moeilijker wordt naarmate het aantal Patiënten toeneemt. Tenslotte kan je ook vroeg in het spel voor Perceel 2 (Genees 25 Patiënten) gaan.

Perceel 3 (Doe 4 Marketing-campagnes) doet het prima als Diagnose-blok, maar uiteindelijk zal het te klein worden voor Kamers als de M.E.G.A. Scan en de X-ray.
Let op met Perceel 12! Het lijkt alsof het direct op je Hoofdgebouw aansluit, maar dat doet het dus niet; de ingang zit bovendien aan de zijkant, waardoor het geen goed idee is om je Diagnosekamers in je Hoofdgebouw en Perceel 12 te bouwen. Daar komt nog bij dat je om Perceel 12 vrij te spelen, 12 Patiënten met Flat-Packed moet genezen. Deze Kamer moet je onderzoeken. Kortom: het zal even duren eer je Perceel 12 zal vrijspelen.

Je eerste Patiënten zijn voor de Pharmacy, dan voor de Injection Room, daarna voor de Chromatherapy en voor de Ward. Vooral dat laatste is een probleem, want waar moet je de Ziekenzaal in godsnaam bouwen?
Eigenlijk is een efficiënte Hospitaal-layout uitbouwen, hét Grote Probleem in Goldpan. Je hebt per definitie te weinig plaats voor alle Kamers, aangezien je de Percelen niet eigenhandig kan vrijmaken. Mijn advies: stuur de Ward-Patiënten weg tot je de Ward effectief kan bouwen (in een pas vrijgespeeld Perceel, zodat je alle ruimte hebt).
Dat je Ziekenhuis-layout moeilijk te organiseren is en de Patiënten dikwijls ver moeten lopen van het ene Perceel naar het andere, maakt dat de Energy Drinks Machine hier vlot speelt.

Laatste tip: speel Perceel 6 (15 Patiënten genezen en 90 % van de Patiënten genezen) als laatste vrij. 90 % van de Patiënten genezen is immers niet zo simpel...

Doelen en Beloningen

Aantal sterrenDoelenBeloningen
1
  • Bezit 5 Percelen
  • Stuur 3 Aliens weg
  • Geld: 10 000
  • 100 Kudosh
  • Camouflage Falls Te downloaden tegen betaling
  • Flat-Packed Poster
  • Model Spaceship
2
  • Bezit 10 Percelen
  • Stuur 5 Aliens weg
  • Geld: 20 000
  • 150 Kudosh
  • Fortune Teller
3
  • Bezit 15 Percelen
  • Stuur 8 Aliens weg
  • Geld: 30 000
  • 200 Kudosh
  • Geometric Sofa
  • 1 ster:
    • Bezit 5 Percelen
    • Stuur 3 Aliens weg

  • Beloningen:
    • Geld: 10 000
    • 100 Kudosh
    • Camouflage Falls Te downloaden tegen betaling
    • Flat-Packed Poster
    • Model Spaceship

  • 2 sterren:
    • Bezit 10 Percelen
    • Stuur 5 Aliens weg

  • Beloningen:
    • Geld: 20 000
    • 150 Kudosh
    • Fortune Teller

  • 3 sterren:
    • Bezit 15 Percelen
    • Stuur 8 Aliens weg

  • Beloningen:
    • Geld: 30 000
    • 200 Kudosh
    • Geometric Sofa

Topless Mountain
Terug naar de Locaties-site
Camouflage Falls