Planet Zoo (PC)




Planet Zoo-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
  • FAQ-lijst
Een enorme Dierentuin als deze beheren, vraagt kennis, know-how en informatie: welkom bij de FAQ-lijst!

Veelgestelde Vragen en Speeltips

Is Planet Zoo een moeilijk spel? Ja en nee. Het is enerzijds zo dat de spelmechanismen makkelijk aan te leren zijn, maar anderzijds zit het spel qua beheer en verzorging flink ingewikkelder in elkaar dan voorganger Zoo Tycoon 2. Zit je met vragen? Kijk eens op deze pagina!
Het spel - voor de Aankoop Planet Zoo spelen Planet Zoo en Het Ware Leven
Het spel - voor de Aankoop
Planet Zoo spelen
  • Bezoekers
    • Hoe krijg ik die lastige activisten de deur uit?
      Hier helpt maar één middel: het waterkanon ;-)
      Okee, serieus nu. De activisten protesteren tegen de lage Gezondheid van één of meerdere dieren. Je kan zien voor welke dieren er geprotesteerd wordt door op een demonstrant te klikken. De Gezondheid van de getroffen dieren verbeteren, is de enige manier om de betoging te doen ophouden. Dit is niet altijd gemakkelijk - vooral gestresseerde dieren zijn niet zo gemakkelijk te kalmeren (zie deze tip).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe verhoog ik de Educatie van mijn Bezoekers?
      De Bekendheid van je Dierentuin is mee afhankelijk van hetgeen je Bezoekers kunnen leren van je Dieren. Dus moet je hen toegang tot Informatie geven. Op de Audiogidsen uit de Informatiestand zou ik niet te veel rekenen - de Verkoop ervan valt bij mij steeds nogal tegen (en ik heb geen idee hoe dat komt). Hoe je wel voor Educatie kan zorgen? Op deze manier:
      • Voor Verblijfsdieren gebruik je best de Faciliteit "Informatie over Verblijf" (schermen). In regel benaderen Bezoekers het Dierenverblijf van links of rechts, dus zet ik er altijd twee: één aan de linkerkant, en één aan de rechterkant. Als Bezoekers in het Verblijf mogen komen, zet ik één scherm in het midden van het pad door het Verblijf.
      • Voor Vivariumdieren gebruik je "Informatie over Vivarium". In de meeste blueprints van de Vivaria staat er al aan elke kant één van deze schermen; als je vertrekt van een kaal Vivarium, moet je ze er zelf bij plaatsen.
      Voor elke Educatiefaciliteit geldt, dat je zelf moet instellen over welk Dier de informatie gegeven wordt. Hiervoor moet je eerst zorgen dat het Verblijf/Vivarium effectief bewoond wordt door minstens één Dier. Dan klik je gewoon op de Faciliteit en kies je in de combobox het juiste Dier uit.
      Heel leuk, maar we zijn er nog niet. Je kan nog méér informatie geven als je de schermen aanvult met "Informatieluidsprekers". Je plaatst ze gewoon en je kiest het juiste Dier op dezelfde manier als bij de schermen.
      Hou wel rekening met de volgende regels:
      • Je Educatiefaciliteiten hebben stroom nodig, dus zorg voor elektriciteit!
      • Zorg ervoor dat je luidsprekers niet te dicht bij de schermen staan! Anders krijgen je Parkgasten verschillende info tegelijk te verwerken, wat voor hen vooral verwarrend is.
      • Bij luidsprekers kan je de straal van hun volume instellen (klik op de luidspreker). Dit zal helpen te voorkomen dat Bezoekers verward geraken.
      In Den Beginne zullen je Bezoekers weinig leren. Als je echter Dierenartsonderzoek doet, en bij meerdere Diersoorten Educatiefaciliteiten zet, zal het Educatieniveau van je Parkgasten stijgen, en uiteindelijk tot tegen de honderd percent gaan.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik een ballon van een Bezoeker doen springen?
      Jazeker. Klik gewoon op de ballon. Laat me er even bij waarschuwen dat een Bezoeker die zijn ballon kwijtraakt, een forse daling van zijn/haar Tevredenheid te verwerken zal krijgen. En ook als jij de ballon niet stuk prikt, zal een Parkgast soms de ballon vanzelf per ongeluk kwijtraken (de ballonnen zijn kennelijk met Helium gevuld). Als je je Parkgasten werkelijk tevreden wil houden, bouw je misschien best een ander Souvenirwinkeltje dan Loony Blooons...
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe laat ik Bezoekers interacties aangaan met Dieren?
      Met Update 1.17.0 kunnen Bezoekers bij sommige Dieren van het pad afgaan en de Dieren van vlakbij bekijken (en, wie weet, zelfs strelen). Dat gebeurt automatisch zodra alle voorwaarden vervuld zijn:
      • De betrokken Diersoort moet interacties toelaten (kijk in de Zoopedia of dat zo is)
      • Als er ook andere Diersoorten in hetzelfde Verblijf wonen, mogen die anderen geen gevaarlijke Dieren zijn (oftewel: Dieren waar de Bezoekers van wegvluchten. Opnieuw: kijk in de Zoopedia)
      • En natuurlijk moet je een Pad door het Verblijf aanleggen
      • En tenslotte moeten er ook Hygiëneposten in het Verblijf aanwezig zijn.
      Als aan deze voorwaarden voldaan is, zullen sommige Parkgasten vanzelf het Pad verlaten om dichterbij de Dieren te komen.
      Indien in hetzelfde Verblijf een Diersoort mét en een Diersoort zónder Interactie (maar waarbij Bezoekers wel in het Verblijf mogen komen) voorkomen, zullen de Bezoekers alleen van het pad afgaan om de Dieren mét Interactie te aaien.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoeveel Hygiëneposten moet ik plaatsen?
      Ik heb geen toegang tot de bronbestanden waarin deze info staat, maar bekom goede resultaten met vier keer drie Hygiëneposten, zijnde twaalf in totaal. Mijn Verblijven hebben doorgaans twee Bezoekersdeuren. Zes Hygiëneposten aan iedere deur levert geen klachten op; drie Hygiëneposten aan iedere deur wordt door de Bezoekers als te weinig ervaren, en levert klachten op als je op de Omheining van dat Verblijf klikt.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Bouwen
    • Hoe bouw ik een verblijf?
      Een verblijf voor Verblijfsdieren bouwen is niet moeilijk, maar er zijn enkele aandachtspunten:
      • Begin eerst met het Bezoekerspad te bouwen. Zo kan je de Omheining later afstemmen op je Pad.
      • Klik op "Omheiningen" en klik op de Omheining die je wil gebruiken. Je kan nu de afsluiting bouwen. Let erop dat je de afsluiting dicht bij het Bezoekerspad bouwt, zodat Parkgasten een mooi zicht hebben op de Dieren.
      • Zorg ervoor, dat de Omheining *gesloten* is. Als je het laatste stuk neerzet en de cursor over de rest van de muur beweegt, zal de computer het Muurdeel zelf verlengen/verkorten, zodat de Omheining ononderbroken is.
      • Laatste stap: een Verblijfsdeur maken, zodat Dierenverzorgers in en uit het Verblijf kunnen gaan. De Verblijfsdeur vind je ook onder "Omheiningen" en moet uiteraard aansluiten op een Weg.
      • Je Verblijf is klaar. Als je wil, kan je het Verblijf ook een naam geven: typ de naam in en druk Enter. Vergeet dat laatste vooral niet, anders wordt de naam niet geregistreerd en moet je opnieuw typen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik een gebouw of decorstuk horizontaal draaien?
      Hou gewoon de W-toets ingedrukt, en beweeg de muis naar links of naar rechts.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik een gebouw of decorstuk exact 90 graden draaien?
      Druk kort op de W-toets. En dan bedoel ik ook kort - als je de toets ook maar even ingedrukt houdt, denkt het spel dat je "vrij draaien" gebruikt (zie vorige tip).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe werken de geavanceerde bewegingen voor gebouwen en decorstukken?
      Druk, voor je het item neerzet, op de X-toets om de knoppen voor Geavanceerd Bewegen tevoorschijn te toveren. De knoppen zijn, van links naar rechts:
      • De cancel-knop annuleert de plaatsing van het object.
      • Geavanceerd draaien/verschuiven (druk X om heen en weer te schakelen tussen beide standen). Bij geavanceerd draaien kan je andere draaiingen dan Horizontaal uitvoeren (klik en sleep de draaicirkels); bij verschuiven verschuif je het object volgens de assen (ook klikken en slepen).
      • Heen en weer schakelen tussen relatieve assen (die van het object) of de wereld-assen.
      • Het object plaatsen.
      De toepassing die je waarschijnlijk het vaakst zal gebruiken, is Geavanceerd Draaien.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik een gebouw of decorstuk hoger of lager bouwen?
      Hou gewoon SHIFT ingedrukt, en beweeg de muis naar omhoog of omlaag tot het Decorstuk/Gebouw op de gewenste hoogte staat.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik wil Eénrichtingsglas gebruiken. Zal het spel het glas automatisch in de juiste richting instellen of moet ik dat zelf doen?
      Het is de bedoeling dat je zelf controleert of het glas "goed" staat, en de kijkrichting omkeert als dat nodig is. Je kan de stand van het glas controleren door het beeld simpelweg zó te draaien, dat je door het glas kan kijken. De correcte situatie is dat je de Dieren ziet als je vanop het Bezoekerspad kijkt, en niets (zwart) ziet als je vanuit het Verblijf naar de Bezoekers kijkt.
      Is dit niet het geval, doe dan het volgende:
      • Selecteer je Verblijf en klik op "Omheining bewerken"
      • Selecteer (klik en sleep) al het éénrichtingsglas
      • Klik op het tandwieltje (rechtsonderaan het scherm)
      • Klik op het icoontje "Kant éénrichtingsglas" en controleer of het nu wél juist ingesteld staat.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Is Eénrichtingsglas werkelijk ondoorzichtig aan de kant van de Dieren?
      Kennelijk niet. Ik zie in mijn eigen Dierentuinen soms dat Schuwe Dieren nog steeds gestresseerd raken, zelfs met Eénrichtingsglas (bijvoorbeeld bij Okapi's en Chinese Schubdieren). Eénrichtingsglas is een aanrader bij Schuwe Dieren, maar het is niet volmaakt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe bouw ik een Verblijf dat uit meerdere soorten Omheining bestaat?
      Stel: je wil een Verblijf in Baksteen bouwen, maar de kanten aan het Bezoekerspad wil je in plexiglas hebben. Dit kan niet volgens de traditionele Zoo Tycoon 2-methode: als je een stuk Omheining bouwt en daarna overschakelt op een ander type Omheining, wordt automatisch de *hele* Omheining in hetzelfde type gezet! Om toch de gewenste Kooi te krijgen, volg je best deze werkwijze:
      • Bouw het hele Verblijf, in het type Omheining dat in dat Verblijf het meeste voorkomt
      • Als de hele Omheining volledig is (dus mooi gesloten), selecteer dan het gedeelte dat in een ander type moet komen (klik en sleep)
      • Klik nu in "Omheiningen" op het gewenste type Omheining.
      Vergeet niet om een Verblijfsdeur voor je Verzorger te plaatsen, en je Verblijf is klaar.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet een Vivarium steeds langs de vier zijden toegankelijk zijn?
      Dat hoeft niet. Als je een zijde niet gebruikt, kan je die zelfs afsluiten: klik op het Vivarium, en dan op de tab "Ramen". Vink aan welke zijde(n) afgesloten moeten worden (je ziet het effect meteen, dus zoom in naar het betreffende Vivarium om er zeker van te zijn dat de juiste ramen gesloten worden!).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Is het waar dat je een (Personeels)faciliteit dichter bij de Bezoekers kan bouwen, als je het gebouw decoreert?
      Sinds een Grote Update kan dat inderdaad. Iedere Personeelsfaciliteit heeft een "straal van lelijkheid"; als een Bezoeker in die straal komt, zal hij/zij gaan klagen. Je kan deze straal zien als je wil (Gebruik de heatmaps linksonder het scherm), en sinds kort kan je deze straal kleiner maken, met een maximum van 50%, door de Faciliteit te versieren. Hoe meer je een Faciliteit decoreert, hoe kleiner de "straal van lelijkheid" wordt. Bijvoorbeeld: als je een Gebouw voor de volle honderd percent decoreert, wordt de "straal van lelijkheid" de helft kleiner.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe bouw ik kijkvensters in ondoorzichtige omheiningen?
      Mooi toch, die omheiningen met kijkvensters? Je kan ze bouwen in Boomstammen, Baksteen, Golfplaten, Schanskorf en Beton, op deze manier:
      • bouw de Omheining
      • selecteer het deel van de Omheining dat vensters moet krijgen
      • klik, als het niet actief staat, rechtsonder op het schrijfbord-icoontje
      • bij "Raam" kan je dan kiezen: Geen, Glas of Eénrichtingsglas. Als je éénrichtingsglas kiest, let er dan wel op dat de juiste kant doorzichtig is! Eénrichtingsglas moet eerst Onderzocht worden voor je het kan gebruiken.
      Opgelet: als je zowel kijkvensters als onbeklimbare Omheiningen wil gebruiken, gebeurt het soms, dat de onbeklimbare zijde van kant verwisselt als je het kijkvenster plaatst - let erop dat de onbeklimbare kant aan de goede kant blijft zitten als je bouwt!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe maak ik een Omheining onbeklimbaar?
      Boomstammen, IJzergaas, Schanskorf en Plaatgaas-omheiningen kan je onbeklimbaar maken door er bovenaan een rand aan toe te voegen, en wel op deze manier:
      • bouw de Omheining
      • selecteer het deel van de Omheining dat onbeklimbaar moet worden
      • klik, als het niet actief staat, rechtsonder op het tandwiel-icoontje
      • bij "Onbeklimbaar" kan je kiezen uit Geen, Links, Rechts, of Beide. Als je Links of Rechts kiest, let er dan op dat de juiste kant onbeklimbaar wordt! "Beide" is handig voor een gemeenschappelijke muur van twee Verblijven, die beiden een onbeklimbare Omheining nodig hebben.
      Zelfs al is de Buitenmuur Onbeklimbaar, dan nog kunnen klimmende Dieren over de muur heenspringen van hoge Objecten als die (te) dichtbij de Verblijsmuur staan. Het is me zelf overkomen: in het Fossaverblijf had ik de Houten Schuilplaats vlakbij de Muur gezet. De Dieren bleven ontsnappen tot ik de Schuilplaats meer naar het midden van het Verblijf verplaatste...
      Opgelet: als je zowel kijkvensters als onbeklimbare Omheiningen wil gebruiken, gebeurt het soms, dat de onbeklimbare zijde van kant verwisselt als je het kijkvenster plaatst - let erop dat de onbeklimbare kant aan de goede kant blijft zitten als je bouwt!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Het is nacht op het speelveld. Ik wil bouwen, maar ik zie geen steek!
      Je kan een "zaklamp" gebruiken door op de L-toets te drukken (en nog eens op de L-toets drukken om het licht weer uit te doen). Het licht werkt alleen als je redelijk kort inzoomt op de plaats waar je wil bouwen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke Stroombronnen moet ik bouwen?
      Het bereik van Transformatoren en Waterzuiveringsinstallaties is overal hetzelfde. Windturbines en Zonnepanelen hebben een verschillend bereik naargelang de Bioom waarin je je Dierentuin bouwt. Kijk even naar deze lijst:
      GematigdGraslandTaigaToendraTropischWoestijn
      Bereik Windturbine54 meter48 meter60 meter60 meter48 meter54 meter
      Bereik Zonnepaneel40 meter40 meter32 meter28 meter36 meter40 meter
      Bereik Transformator80 meter

      Bereik Windturbine:
      Bereik Zonnepaneel:
      Bereik Transformator: 80 meter (onafhankelijk van Bioom)

      Je merkt dat de koude Biomen (Taiga en Toendra) meer profijt halen uit Windturbines, en dat de Woestijn, Grasland en Gematigde Biomen het van Zonnepanelen moeten hebben. Opvallend is, dat de verschillen in bereik niet erg groot zijn, en dat de Stroombronnen zonder Onderhoudskosten sowieso veel minder bereik hebben dan de Transformator. Mijn speeltips luiden dan ook: gebruik Transformators voor grote zones, en Zonnepanelen om kleine "gaatjes" in je elektriciteitsvoorziening te vullen. Windturbines vormen in koude Biomen een goedkoper alternatief voor Transformatoren, weliswaar met nog steeds 25% minder Bereik.

      Belangrijk is ook, dat je een Bekendheidsbonus krijgt als je "groene stroom" gebruikt, zijnde Windturbines en Zonnepanelen. De Transformator is goed als er geen andere stroombron voorhanden is, maar probeer hem op termijn te vervangen door Zonnepanelen en/of Windturbines.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe breed bouw ik best mijn Paden?
      Aangezien je speelveld meestal groot is en het aantal Bezoekers ook flink kan oplopen, leg je je Bezoekerspaden best zo breed mogelijk (10 meter) aan. Uitzonderingen op de regel zijn het Personeelspad en paden die in een Dierenverblijf lopen. In verband met dat laatste: de toegangspoort voor Bezoekers is afgesteld op het smalste Pad. Ik zie voor mezelf geen reden waarom ik het pad in het Verblijf dan weer zou verbreden. Maar dat hangt natuurlijk af van je eigen speelstijl.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wat gebeurt er als de Omheiningsstatus te laag komt te staan?
      Simpel: je Dieren zullen dan uitbreken en de Bezoekers op de vlucht jagen. Ik heb het eens zien gebeuren met mijn Savanne-Olifanten: de Omheiningsstatus stond op nul... het is leuk om te zien, maar de weggevluchte Bezoekers zullen, als je op Niveau Moeilijk speelt, hun Ingangsgeld terugvragen (en terugkrijgen!) en hun tevredenheid zal op een dieptepunt komen te staan. Best maar voorkomen dat de Dieren uitbreken, dus: laat je Monteurs werken!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Help! Mijn Bezoekers lopen vast in een Bankje of Collectebus!
      Als je merkt dat een groepje Bezoekers aan het uiteinde van een zitbank of collectebus rondjes staat te draaien, kan je ieder Bezoekersgroepje manueel oppakken en verplaatsen, maar dat is wat omslachtig. Je kan beter het Meubelstuk even optillen, en weer neerzetten zodra de Bezoekers hun wandeling voortgezet hebben. Dit is eigenlijk de enige bug die flink irritant kan worden - lezen jullie mee, mensen van Frontier?
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik per se Beveiligingscamera's neerzetten?
      Als je er het Geld voor hebt? Zonder twijfel is een krachtige "Ja" hierop het enig mogelijke antwoord. Ik heb eens een Dierentuin zonder Camera's (maar met enkele extra Bewakers) geprobeerd. Het resultaat voldeed niet echt aan de verwachtingen - ik had meer dan veertig slachtoffers van gauwdieverij in mijn Zoo. Ter vergelijking: mét Camera's had ik er minder dan vijf...
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wat moet ik doen met Panoramapunten?
      Panoramapunten kan je gebruiken om de aandacht van je Bezoekers naar een Voorwerp of Verblijf te richten. Als je een Panoramapunt neerzet, zullen passerende Bezoekers hun blik ernaartoe richten. Om wérkelijk profijt te halen uit een Panoramapunt, moet je instellen waarnaar de Bezoekers moeten kijken en dat gaat zo:
      • Klik op het Panoramapunt en klik op "Focusvoorwerp instellen"
      • Klik op het Object waar de Bezoekers naar moetenkijken (één vrijstaand Object, een Object dat deel uitmaakt van een samengesteld Voorwerp, of een Dierenverblijf)
      • Klik op "Bevestigen". Parkgasten die het Panoramapunt gebruiken, zullen nu een kleine tevredenheidsbonus krijgen.
      Als je een Panoramapunt instelt op een Verblijf, kan je in beperkte mate eventuele "opstoppingen" aan een Verblijfsmuur wegwerken door een Panoramapunt bij een minder druk gedeelte van dat Verblijf in te stellen. Hou er wel rekening mee dat niet iedere Bezoeker automatisch een Panoramapunt zal gebruiken!
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Hoe bouw ik een Modulaire Souvenirwinkel?
    Dit wordt uitgelegd op de pagina over de Modulaire Souvenirwinkel. Even in het kort:
    1. Plaats de Basismodule, en zorg dat hij aansluit op een Pad
    2. Breid het grondplan uit met zoveel Uitbreidingstegels als je nodig acht
    3. Plaats eventueel extra Displays, en stel bij iedere Display in wat die Display verkoopt (klik op de betreffende Display en kies het verkochte Artikel)
    4. Bereken de Bezoekerscapaciteit van je Winkel: 10 voor de Basismodule, plus 3 voor elke Uitbreidingstegel
    5. Plaats één Toonbank per 25 Bezoekerscapaciteit
    6. Werk je Winkel af met Muren, Daken, versieringsobjecten, planten, ... Nu is je Winkel klaar.
    Terug naar bovenTerug naar boven


  • Decoratie
    • Moet ik decoratie plaatsen?
      Los van het feit dat het leuk is om je Dierentuin visueel wat op te peppen, heeft Decoratie wel degelijk nut. Personeelsfaciliteiten, bijvoorbeeld, maken Personeel blijer als ze gedecoreerd zijn, en ook Bezoekers reageren positief op mooi versierde ruimtes in je Zoo.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik bomen en planten ook als Decoratie gebruiken?
      Jazeker. Planten en rotsen worden ook als Decoratie (h)erkend. Toch moet je ermee oppassen, met name als je ze dicht bij een Verblijf plaatst. Het gebeurt namelijk dat het spel de bomen vlak buiten de afsluiting, toch opneemt als omgevingsplanten van je dieren. Als die planten niet in de biotoop van dat dier thuishoren, zal het dier minder gezond en gelukkig worden.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Dieren en Dierverzorging
    • Verblijfs- of Habitatdieren
      • Hoe adopteer ik Verblijfsdieren, en hoe plaats ik ze in mijn dierentuin?
        • Bouw een Handelscentrum, een Quarantaineverblijf en een Dierenartspost.
        • Bouw je Verblijf, en wijs er een Verzorger aan toe.
        • Klik linksonderaan op "Dierenhandel"
        • Klik links op "Markt voor dieren" en zoek in de lijst de dieren op die je graag in je zoo zou hebben
        • Klik op het gewenste dier, en klik dan rechts op "adopteren". Het dier wordt nu naar je Handelscentrum gebracht.
        • Kies voor "Dier naar dierentuin vervoeren". Klik dan op het Quarantaineverblijf.
        • Wacht nu tot je Dierenarts de Dieren gecontroleerd heeft op ziekte en verwondingen. Is het Dier ziek of gewond, dan zal een Dierenarts het Dier behandelen in de Dierenartspost.
        • Dier in orde? Klik dan weer op het Quarantaineverblijf.
        • Klik nu op alle dieren die je wil vervoeren. Zo worden ze geselecteerd.
        • Klik op "Naar dierentuin sturen" aan de rechterkant
        • Klik op het Verblijf waar je de dieren hebben wil. Personeel (Dierenartsen, Medewerkers, ...) zullen nu de dieren van het Handelscentrum naar het Verblijf brengen.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hoeveel Verblijfsdieren moet ik adopteren?
        Idealiter begin je je Verblijf met twee vrouwtjes en één mannetje, zodat je Dierenpopulatie niet "uitsterft" en niet te veel aan inteelt doet. In de praktijk zijn echter niet alle Dieren even sociaal; er zijn Diersoorten waarbij je best met één mannetje en slechts één vrouwtje begint. Ik denk in de eerste plaats aan de roofdieren, maar ook soorten als het Aardvarken, de Okapi, de Middenamerikaanse Tapir, ... doen het beter met wat minder volk in het Verblijf. Uitzonderingen bij de roofdieren zijn de Westafrikaanse Leeuw en de roofhonden (Wolf en Afrikaanse Wilde Hond), die wél graag in groep leven.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Mijn Verblijfsdieren hebben het steeds te warm/te koud!
        Het is inderdaad geen sinecure om dieren uit koudere streken in een woestijndierentuin te plaatsen... of omgekeerd. Gelukkig zijn er Verwarmingstoestellen en Koelers (kijk maar onder de tab Verblijf). Een verwarmingstoestel/koeler plaats je zoals ieder item in de kooi. Klik er vervolgens op, en sleep met de muis om de gewenste temperatuur in te stellen. Om te weten welke temperatuur ideaal is voor je dieren, kan je in de Zoopedia terecht - ik neem altijd het gemiddelde van de boven- en ondergrens. Koelers en Verwarmingstoestellen hebben werkingskosten, die oplopen naargelang het apparaat harder moet werken (dus naargelang het temperatuursverschil tussen de luchttemperatuur op het Speelveld, en de temperatuur die het apparaat moet handhaven). Nog een tip: één verwarmer/koeler is zelden genoeg voor een heel verblijf - hou de "straal" van het Object in het oog, zodat je het hele Verblijf op temperatuur kan houden!
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Welke Verblijfsdieren zijn ideaal om een Zoo mee te beginnen?
        Antwoord geven op deze vraag is niet eenvoudig. Als je from scratch een nieuwe (uitdagings)Dierentuin begint, staat of valt je Zoo met de keuze van je eerste Dieren. Je eerste Dieren moeten dan ook aan een hele resem eisen voldoen om voordelig te zijn:
        • Ze moeten goedkoop zijn, goedkoop in aanschaf en goedkoop om te onderhouden (dus geen grote eters of Dieren die speciaal voedsel nodig hebben).
        • Ze mogen niet te schuw zijn naar je Bezoekers toe. Als je pas begint, heb je in regel nog geen toegang tot Eénrichtingsglas.
        • Ze zijn best niet te moeilijk om een fokprogramma mee op te starten.
        • Liefst geen waterdieren - dit bespaart je de aanschaf van een Waterzuiveringsinstallatie.
        • Het Onderzoek mag niet te veel niveaus omvatten. Zo heb je snel toegang tot de nodige Verrijkingsitems.
        • Een lange levensduur speelt in je voordeel.
        • En ze zijn best redelijk sociaal.
        Als we deze eisen in overweging nemen, welke Dieren komen dan in aanmerking? Wel, het zijn er niet veel. Het beste Dier is ongetwijfeld de Blauwe Pauw, maar ook het Gewoon Knobbelzwijn en de Steppezebra zijn kandidaten. Dieren die niet aan alle eisen voldoen, maar wel aan de meeste, zijn de Kameel, de Flamingo, de Galapagosreuzenschildpad, de Middenamerikaanse Tapir, de Nijlvaraan, de Sabelantilope en de Seychellenreuzenschildpad.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Welke bomen en planten moet ik in mijn dierenverblijven plaatsen?
        De planten en bomen uit de natuurlijke biotoop en continent van je dieren, zullen meer doen dan het Verblijf opfleuren: de dieren die er wonen, zullen zich beter voelen en gezonder zijn. Om te weten welke planten je kan plaatsen, kan je een kijkje nemen in de Zoopedia, of je kan op een dier klikken en de tab met het plantje kiezen. Klik dan onderaan op "Natuur". Om te voorkomen dat je de verkeerde planten kiest, filter je best op het continent en de biotoop/biotopen van je dier. Plaats dan planten en bomen in het verblijf totdat je dier de gewenste bedekking en aantal planten heeft.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Eten alle dieren evenveel, zoals in Zoo Tycoon 2?
        Nee. Planet Zoo is ook in deze zin realistischer. En je moet, als je met Geld speelt, goed oppassen in de beginjaren van je Dierentuin, dat je Dieren je niet "kaalvreten". Neem nu bijvoorbeeld de Olifanten. Een portie voer voor twee Olifanten kost gemakkelijk 6 000 pegels. Je begrijpt wel dat, als je deze Dieren adopteert, je Dierentuin financieel onherroepelijk de dieperik in duikt als je Geldvoorraad niet al te hoog is.

        Nog een speeltip: de kosten voor Voeding lopen mee op met het aantal Dieren in je Verblijf. Kortweg: drie Dieren voeden kost duurder dan twee Dieren. Ook hier is het spel realistischer dan zijn voorganger. En jawel, volwassen Dieren eten meer dan hun jongen.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hoe kalmeer ik gestresseerde dieren?
        Of en in welke mate dieren stress krijgen, is afhankelijk van hun reactie op de Parkbezoekers. In de Zoopedia staat dit aangegeven. Er zijn drie mogelijkheden: de diersort is Zelfverzekerd, Neutraal of Schuw. Zelfverzekerde dieren zullen je weinig problemen opleveren, maar Neutrale en zeker Schuwe dieren kunnen gestressed worden, vooral bij Diersoorten bij wie het Bezoekerspad door het verblijf loopt.
        Als het Bezoekerspad niet door het verblijf loopt en de Bezoekers door een glazen wand kijken, kan je de stress verlichten door Eénrichtingsglas te gebruiken. Zo kunnen de Bezoekers wel de dieren zien, maar omgekeerd niet. Als het Pad wel door het Verblijf loopt, moet je de dieren de gelegenheid geven zich af en toe te verstoppen voor de Bezoekers. Maak je Verblijf dus groot genoeg, en voorzie Planten en Schuilplaatsen.
        Als je nog Beginner bent, moet je goed overwegen of je het Bezoekerspad door het Verblijf laat lopen: bij dieren als de Okapi, het Aardvarken, de Reuzenmiereneter en het Chinees Schubdier zal een Pad door het Verblijf onvermijdelijk stress opleveren. Dit kan ervoor zorgen dat je dieren zich niet of trager voortplanten, en laten we vooral de Activisten niet vergeten...
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Ik wil een Verblijfsdier vrijlaten, maar de knop staat op 'disabled'!
        Er zijn enkele beperkingen aan het uitzetten van dieren in de vrije natuur: je kan geen zwangere of onvruchtbare Verblijfsdieren uitzetten, de Verblijfsdieren moeten volwassen zijn (Vivariumdieren, daarentegen, kan je op iedere leeftijd vrijlaten) en dieren die je voor Geld geadopteerd hebt, kunnen ook niet vrijgelaten worden. Dieren met de status "Gedomesticeerd" kunnen nooit vrijgelaten worden.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hoe proper moet een Verblijf zijn?
        Er is een risico op ziekte als de Reinheid van het Verblijf zakt tot 65 procent of minder. Dit kan gebeuren door niet-opgeruimde uitwerpselen, niet-opgeruimde karkassen van overleden Dieren of Voedsel dat rechtstreeks op de grond geplaatst wordt. Dierenverzorgers houden het Verblijf proper door uitwerpselen en voedseloverschotten te verwijderen.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Kan ik gevechten om de alfastatus doen ophouden door niet-dominante dieren anticonceptie te geven?
        In Het Ware Leven lukt dit soms (bijvoorbeeld bij de rendierkuddes van de Sami in Lapland: daar worden jaarlijks de mannetjes waarmee niet gefokt wordt, gecastreerd, en de dominante mannetjes dulden deze dieren dan effectief in de kudde) maar in Planet Zoo helaas niet. Als er om de alfastatus gevochten wordt, is het vrijlaten/verkopen van de niet-dominante dieren de enige oplossing. Of je moet één van beide Dieren in een ander Verblijf plaatsen.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hoe laat ik gevechten door onjuiste geslachtsverhouding ophouden?
        Simpel gezegd: zorg dat de Geslachtsverhouding weer correct wordt. Meestal is een "overaanbod" aan mannetjes het probleem. Je kan mannetjes verkopen of, beter nog, uitzetten in De Vrije Natuur. Kijk op de Dierenpagina's om te weten hoeveel mannetjes en vrouwtjes je in je Zoo kan adopteren.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Moet ik Schuilplaatsen en Slaapplekken combineren?
        Dat mag, maar het is geen verplichting. Dieren onder een afdak zullen gewoon op de vloer uitrusten. Slaapplekken kan je eventueel gebruiken voor dieren die geen afdak nodig hebben (Gavialen bijvoorbeeld), maar ook zonder Slaapplekken doen deze dieren het goed, tenminste, als hun verzorging in orde is.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Mag ik meerdere Diersoorten in hetzelfde Verblijf plaatsen?
        Sommige Diersoorten halen voordeel uit het samenleven met andere soorten. Zo kan je bijvoorbeeld Bizons en Gaffelbokken een Verblijf laten delen. Je kan "compatibele" Diersoorten vinden in de Zoopedia.
        Betekent dit dat je soorten niet mag combineren als het niet in de Zoopedia staat? Toch niet, sommige soorten kunnen gecombineerd worden, ze zullen er alleen geen voordeel uit halen. Maar het kan. Soorten die je eventueel kan combineren zijn: Je kan zelf combinaties uitproberen. Als twee Diersoorten ongeveer dezelfde biotoop delen, kan je eens testen of ze in dezelfde kooi kunnen leven. Het is natuurlijk niet slim om vleeseters en planteneters te combineren, maar dat wist je waarschijnlijk zelf al...
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Kunnen Dieren elkaar doden, zoals in Zoo Tycoon 2?
        Ik heb dat nog nooit zien gebeuren in mijn Dierentuinen, maar het is bij mij al wel gebeurd dat Dieren elkaar verwonden in gevechten, en dat een Dier aan die verwondingen sterft. (nota: uiteraard plaats ik nooit vleeseters samen met planteneters in hetzelfde Verblijf!)
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hebben Dieren altijd een schuilplaats nodig?
        Nee. Dieren als de Struisvogel en het Dalls Schaap doen het ook zonder huisje prima. Om te kijken of een Diersoort een schuilplaats nodig heeft, klik je op een Dier en kijk je op de tab "Terrein". Bij "stevige schuilplaats" kan je zien of het Dier genoeg schuilruimte heeft.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Ik heb een Dier geadopteerd dat Klimruimte nodig heeft. Volgens de computer heeft het Dier genoeg Klimruimte, maar ik heb helemaal geen Klimtoestellen geplaatst! Hoe is dat mogelijk?
        Waarschijnlijk heb je een houten Schuilplaats neergezet. Die is opgebouwd uit (beklimbaar) hout, en dat is voor sommige Diersoorten voldoende. Als je Dieren als Vari's, Rode Panda's of Ringstaatmaki's hebt, hou ze dan een tijdje in het oog - vroeg of laat zal je zien dat een Dier het dak van zijn huisje opklimt.
        De meeste bomen tellen ook mee voor Klimruimte, weliswaar in beperkte mate.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Als twee Dieren vechten om de alfastatus, wint het alfadier dan altijd?
        Nee. Af en toe gebeurt het, dat het (in regel jongere) niet-alfadier het wint van het alfadier. In dat geval wordt de alfastatus overgedragen van het "overwonnen" Dier naar de "winnaar".
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Ik krijg de boodschap "Dier X weerhoudt andere Dieren van paren". Wat moet ik hiermee aanvangen?
        Deze boodschap lijkt op het eerste zicht overbodig. Immers, alfadieren weerhouden andere Dieren *altijd* van paren. Maar toch is deze boodschap nuttig: hij verschijnt namelijk als het betrokken alfadier zélf onvruchtbaar geworden is. Met andere woorden: het alfadier paart zelf niet meer, maar voorkomt ook dat de anderen paren. Niemand paart dus nog in het Verblijf. Dat is met recht een probleem, want natuurlijk wil je lekker veel nakomelingen, zodat je fokprogramma's vlot lopen. Als je deze boodschap krijgt, kan je best het betrokken alfadier verplaatsen of naar een hospice sturen. In het Verblijf zal, naargelang het geslacht, spontaan een ander Dier zich tot alfadier verheffen. Of misschien ben je beter af met de adoptie van een nieuw Dier? Jouw Zoo, jouw beslissing!
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Mijn Dieren paren wel, maar er komt geen zwangerschap van!
        Dat is niet meer dan normaal en realistisch. Kan je hier iets aan doen? Jazeker: Dieren die goed gezond zijn, zullen meer geneigd zijn om te paren, en de kans dat die paring effectief lukt, is véél groter. Zorg dus dat je Dieren gezond zijn, wat inhoudt dat ook hun Verrijking in orde moet zijn. Geef ze dus speeltjes en laat ze werken voor hun eten!
        Dieren met een goed Vruchtbaarheidsgen, hebben meer paringskans - let erop als je Dieren adopteert. Hoe gezond ze ook zijn en hoe hoog hun Vruchtbaarheid ook is, een zwangerschap is nooit 100 procent gegarandeerd.

        Als de Gezondheid van één van beide Dieren onder 66 procent zakt, zal de Paring *altijd* mislukken.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hoe kies ik het beste voer voor mijn Verblijfsdieren?
        Voedsel voor Verblijfsdieren komt in drie klassen. Klasse 1 is het meest basic voedsel. Klasse 2 en 3, gezonder maar sinds een update ook duurder, worden pas beschikbaar met Dierenonderzoek (door de Dierenarts).
        Laat me vooraf even vertellen dat het spel ook speelbaar is, als je alleen klasse 1-voer gebruikt. Aangezien klasse 2 en 3 gezonder zijn (en indirect dus ook de kans op Voortplanting verhogen), is het toch aangeraden om het beste voer te gebruiken. En dat doe je zo:
        • selecteer het Verblijf van de Dieren van wie je het voedsel wil aanpassen
        • klik op de tab "Dieren"
        • selecteer in de combobox welke klasse voer je aan de Dieren wil geven.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Waarom zakt de effectiviteit van Voerverrijking met de tijd?
        Fout! Als de effectiviteit van Voerverrijking zakt, is dat omdat er Dieren zijn bijgekomen in je Verblijf (door adoptie of voortplanting). Hoe meer Dieren er in het Verblijf zijn, hoe meer Voerverrijking ze nodig hebben. Dit is niet meer dan logisch, want er moet genoeg voedsel zijn voor álle Dieren.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Nemen de Ruimte-eisen toe met het aantal Dieren?
        Inderdaad. Meer Dieren in het Verblijf (door adoptie of voortplanting), betekent ook dat je extra Ruimte moet voorzien: extra Klimruimte/Water/Diep water als het Dier die nodig heeft. Frontier heeft de Zoopedia met Update 1.7 nu zó aangepast, dat je bij de Ruimte-eisen zelf het aantal Dieren (volwassenen en jongen) kan invoeren - de Zoopedia berekent en toont meteen de nodige totale Ruimte-eisen.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Ik heb Voerverrijking gezet. Moet ik dan nog "gewoon" voedsel (troggen, voederbakken, ...) voorzien?
        Eigenlijk niet. Een trog of voederbak is goed voor als de vereiste Voerverrijking nog onbekend (niet onderzocht) is. Als de Voerverrijkingsitems door Onderzoek beschikbaar worden, kan je deze gebruiken, en de trog/voederbak verwijderen (Let wel op: drinken hebben je Dieren altijd nodig, en daarin bestaat geen Voerverrijking!).
        Ik zie soms ook voedsel "uit het niets" op de grond verschijnen, wat doet uitschijnen dat Dierenverzorgers, bij gebrek aan Voerstations, extra Voer gewoon op de grond plaatsen, zoals in Zoo Tycoon 2. Ook hiermee moet je opletten: voer dat op de grond geplaatst wordt, kan een infectie bij de etende Dieren veroorzaken!
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Moet ik inteelt toelaten of tegenhouden?
        Wel, hier is 'ie dan... De Grote Inteelt-Vraag. Inteelt is het verschijnsel waarbij bloedverwante Dieren met elkaar paren en nakomelingen krijgen, bijvoorbeeld ouders met hun kinderen of broers en zussen met elkaar. Net zoals in Het Echte Leven heeft inteelt degeneratie tot gevolg. Concreet betekent dit dat de genen van de nakomelingen van mindere kwaliteit zullen zijn dan die van de ouders.
        Telkens een dier (namelijk het vrouwtje) met een bloedverwant aan inteelt gaat doen, krijg je een waarschuwing. Je kan dan het betreffende vrouwtje gauw nog anticonceptie geven, en zo de inteelt tegenhouden. Alleen... een vrouwtjesdier dat anticonceptie neemt, zal géén jongen krijgen, ook niet als ze wél "normaal" paart.

        Zodus, inteelt toelaten of tegenhouden? Als je inteelt toelaat, zullen je kweekprogramma's vlotter lopen en je zal meer Dieren in je Zoo hebben, maar deze Dieren uitzetten in de Vrije Natuur zal minder Natuurbehoudskrediet opleveren. Hun Vruchtbaarheidsgenen zullen immers van mindere kwaliteit zijn. Inteelt verhinderen zal minder Dieren opleveren en kan fokprogramma's moeilijker maken, maar áls je ze vrijlaat, zullen ze meer Natuurbehoudskrediet opleveren.

        Ik denk dat we kunnen zeggen dat inteelt toelaten gemakkelijker speelt, en dus iets is voor de Beginnende Speler. Inteelt verhinderen is iets moeilijker en eerder voor de Gevorderde Speler.
        Tussen ons gezegd en gezwegen: ik vraag me af of de mensen van Frontier het inteelt-spelmechanisme niet beter zouden verwijderen, zoals gebeurde met de uitbreidingssets van Zoo Tycoon 2. Zouden Dierentuindieren in Het Ware Leven altijd aan inteelt doen? Dat lijkt me niet erg realistisch.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Wat moet ik doen als een Dier oud en onvruchtbaar wordt?
        De meeste vrouwtjesdieren kan je zonder problemen houden tot ze sterven. Mannetjes, daarentegen, dat is dikwijls een ander paar mouwen. Vele Diersoorten hebben immers een Alfamannetje in de groep. Als het Alfamannetje oud en onvruchtbaar wordt, moet je een nieuw (vruchtbaar) mannetje in de groep brengen. Probleem: het oude mannetje verdedigt zijn alfastatus tegenover de nieuwkomer, dikwijls met succes, waardoor de vruchtbare nieuweling niet met de vrouwtjes kan paren. Het oude mannetje uitzetten of verkopen kan dikwijls ook niet.
        In zo'n geval kan je ervoor kiezen om het oudere Dier naar een zogenaamd "hospice" te laten brengen (klik op het Dier en dan op de knop "Verplaatsen" - de poortjes rechtsonder). Het vervoer kost een belachelijk laag bedrag. Op die manier bezorg je het oudere Dier een zorgeloze Oude Dag. Het levert geen Natuurbehoudspunten of Geld op, maar het zorgt er wel voor, dat je weer met een Fokprogramma kan beginnen.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Wat moet ik doen als een Dier overlijdt?
        Een Dierenarts moet het karkas weghalen, want een lijk in je Verblijf kan de levende Dieren ziek maken. Karkassen opruimen zullen Dierenartsen spontaan doen (tenzij je die taak voor hen hebt uitgevinkt) maar als je wil, kan je hen zelf de opdracht geven. Klik op het overleden Dier. Je ziet dan rechtsbovenaan je scherm een "gedenkplaat" voor het Dier. Klik daarop op "Dierenarts roepen".
        Opgelet: soms verloopt er wat tijd tussen de boodschap "Dier X is overleden" en het effectieve overlijden van het Dier!
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Welk Drinken geef ik mijn Verblijfsdieren?
        Château De Pompe, uiteraard. Maar hoe geef je dat aan je Dieren? Het hangt er een beetje van af:
        • Als je Dieren een Wateroppervlak nodig hebben, is het niet nodig om nog extra Drinkvoorzieningen te installeren - ze drinken wel van de poel. Je moet wel zorgen dat het water zuiver blijft.
        • Voor Dieren die geen Wateroppervlak vereisen, gebruik ik altijd de Waterleiding, omdat Dierenverzorgers deze niet moeten bijvullen, en omdat ze geen Waterzuivering nodig hebben. Je kan de Waterleiding om deze reden dan ook zowat overal in je Verblijf neerpoten, in tegenstelling tot de Voerstations, die je best niet te ver van de Personeelsingang zet.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hoe groot bouw ik mijn Verblijf?
        Zoals je in Planet Coaster je Achtbanen beter te groot dan te klein bouwt, zo bouw je je Dierenverblijven in Planet Zoo beter te groot dan te klein. De reden hiervoor is simpel: je wil toch graag dat er lekker veel Dieren in passen? Ieder extra Dier dat erinkomt (door geboorte of adoptie) vereist een beetje extra ruimte. Als je je Verblijf initieel nét groot genoeg bouwt, zal het te klein worden bij "gezinsuitbreiding" van je Dieren.
        Bij de meeste Verblijfsdieren is deze extra ruimte redelijk klein, maar bij de grotere jongens (bijvoorbeeld het Nijlpaard of de Savanne-Olifant) is het bij mij al gebeurd dat ik "ruimtelijke problemen" kreeg.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hoe selecteer ik snel de nodige Natuurobjecten voor een Diersoort?
        Sinds update 1.5 kan je automatisch de Natuurfilter instellen op de objecten die je voor je Dieren kan gebruiken. Klik op een Dier en ga naar de tab "Omgeving". Klik vervolgens op de waarden voor "continent" en "bioom" die je ziet verschijnen, en zie: automatisch floept de tab "Natuur" op het scherm, met de filter correct ingesteld! OPGELET: als je dit doet terwijl er al een filter in de tab "Natuur" aan staat, zal deze ook actief blijven. Begin dus steeds met de filter voor "Natuur" af te zetten!
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Wat betekent 'Verrijking resetten'?
        Als je op een Verrijkingsobject klikt,zie je "Verrijking resetten" staan. Dit dient gewoon om het Verrijkingsobject in kwestie weer naar de beginpositie te brengen. Dat is nuttig als, bijvoorbeeld, een Dierenspeeltje in het water terechtkomt.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Kan ik Gedomesticeerde Dieren uitzetten?
        Nee, niet meer sinds spelupdate 1.17.0. Je kan deze Dieren enkel verkopen of, als de Dieren op latere leeftijd onvruchtbaar geworden zijn, laten verplaatsen naar een Dierenhospice. Het enige Gedomesticeerde Dier uit het Basisspel is de Kameel. In de Uitbreidingssets heb je nog de Lama, Dromedaris, Alpaca, Alpengeit, Gewone Amerikaanse Ezel, Hill Radnor-Schaap, Schotse Hooglander, Sussexkip en Tamworthvarken.
        Deze Spelregel maakt het spel realistischer (wat is het nut van vrijlating als het Dier nauwelijks of niet meer In Het Wild voorkomt?) en, als je de betrokken Dieren voor Geld hebt geadopteerd, ook wat uitdagender.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Kan ik stress bij Schuwe Diersoorten voorkomen met 'niet storen'-borden?
        "Niet Storen"-borden hebben een beperkt nuttig effect als je Dierentuin nog in de kinderschoenen staat, maar als je Zoo groeit en er meer en meer volk aan je Dierenverblijven verschijnt, zullen Schuwe Dieren onvermijdelijk gestresseerd worden. Gebruik dus Eénrichtingsglas zodra je kan; "Niet Storen"-borden kan je gebruiken als je nog geen Eénrichtingsglas onderzocht hebt, en toch Schuwe Dieren moet Adopteren.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Moet ik 'niet voederen'-borden plaatsen?
        Het spel is goed speelbaar zónder deze borden, maar puristen en/of kinderen die hun Dierentuin graag tot in de kleinste details afgewerkt zien, kunnen deze borden plaatsen in Verblijven waar ook Parkbezoekers mogen komen.
        Terug naar bovenTerug naar boven

    • Vivariumdieren
      • Hoe adopteer ik Vivariumdieren, en hoe plaats ik ze in mijn dierentuin?
        Dit doe je op dezelfde manier als bij Verblijfsdieren, met het verschil dat Vivariumdieren niet eerst in Quarantaine moeten:
        • Bouw een Handelscentrum en een Dierenartspost.
        • Bouw eerst je Vivarium, en wijs er een Verzorger aan toe.
        • Klik linksonderaan op "Vivariumhandel"
        • Klik links op "Markt voor dieren" en zoek in de lijst de dieren op die je graag in je Zoo zou hebben
        • Klik op het gewenste dier, en klik dan rechts op "adopteren". Het dier wordt nu naar je Handelscentrum gebracht.
        • Klik links op de knop "Dierenopslag".
        • Klik nu op alle dieren die je wil vervoeren. Zo worden ze geselecteerd.
        • Klik op "Naar dierentuin sturen" aan de rechterkant
        • Klik op het Vivarium waar je de dieren hebben wil. (Vergeet niet de temperatuur en vochtigheid in te stellen!)
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hoeveel Vivariumdieren moet ik adopteren?
        Simpel: begin altijd minstens met een paartje. Bij sommige sociale Vivariumdieren (Kevers, bijvoorbeeld) mag je zelfs met twéé mannetjes en twéé vrouwtjes beginnen.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Mijn Vivariumdieren hebben het te koud/warm/droog/vochtig!
        Het is de bedoeling dat je zelf de temperatuur en vochtigheid regelt in je Vivarium. Selecteer je Vivarium en klik op de tab "Klimaat". Je ziet nu de temperatuurregelaar als een lange balk. Sleep de marker tot je de gewenste temperatuur bereikt hebt. Doe hetzelfde voor de vochtigheid. Welke waarden moet je instellen? Die kan je vinden in de Zoopedia. Ik neem altijd het gemiddelde van de boven- en ondergrens.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hebben Vivariumdieren ook Verrijkingsitems?
        Jazeker. Ieder Vivariumdier heeft 5 Onderzoeksniveau's, en daarin zitten ook Verrijkingsitems, maar anders dan bij Verblijfsdieren. Heb je het Onderzoek volledig afgerond? Klik dan op het Vivarium en op het tabblad "Ontwerp". Daar zie je de niveau's A, B en C, elk met drie opties. Het is niet nodig om elke optie aan te zetten - als je één van de drie kiest, zullen de Dieren in het Vivarium zich al beter voelen (twee of meer items aanvinken mag, maar heeft niet meer effect dan het activeren van één item). Als je bij A, B en C een item hebt aangeduid, hebben je Vivariumdieren een op-en-top Vivarium, vooropgesteld dat Temperatuur en Vochtigheid ook in orde zijn.
        Terug naar bovenTerug naar boven


    • Alle dieren
      • Waarin verschillen Verblijfs- en Vivariumdieren van elkaar?
        Qua speelwijze zijn er opmerkelijke verschillen tussen beide Diergroepen:
        VerblijfsdierenVivariumdieren
        Je bouwt een compleet Verblijf, met schuilplaatsen, beplanting, voerstations en drinkplaatsenJe bouwt een Vivarium; het interieur van het Vivarium wordt automatisch aangepast aan de geadopteerde Diersoort
        De luchtvochtigheid is van geen belangDe luchtvochtigheid moet correct ingesteld worden (behalve bij Dieren voor het Toegankelijk Vivarium)
        Dieren vrijlaten is onmogelijk als ze te oud, te jong, onvruchtbaar zijn, de status "Gedomesticeerd" hebben, of geadopteerd werden voor GeldDieren vrijlaten is altijd mogelijk, behalve als ze geadopteerd werden voor Geld
        Quarantaine voor plaatsing is wenselijkQuarantaine voor plaatsing is niet nodig
        Als de Dieren ziek worden, worden ze behandeld door een DierenartsDierenarts behandelt geen Dieren. Je moet eventuele slechte levensomstandigheden (vuil Vivarium, onvoldoende voedsel, ...) op tijd aanpakken, anders sterven de Dieren
        Meerdere Diersorten kunnen soms in hetzelfde Verblijf wonenEén Diersoort per Vivarium (uitzondering: de Vlinders in het Toegankelijk Vivarium)

        Verblijfsdieren:
        • Je bouwt een compleet Verblijf, met schuilplaatsen, beplanting, voerstations en drinkplaatsen
        • De luchtvochtigheid is van geen belang
        • Dieren vrijlaten is onmogelijk als ze te oud, te jong, onvruchtbaar zijn, de status "Gedomesticeerd" hebben, of geadopteerd werden voor Geld
        • Quarantaine voor plaatsing is wenselijk
        • Als de Dieren ziek worden, worden ze behandeld door een Dierenarts
        • Meerdere Diersorten kunnen soms in hetzelfde Verblijf wonen.
        Vivariumdieren:
        • Je bouwt een Vivarium; het interieur van het Vivarium wordt automatisch aangepast aan de geadopteerde Diersoort
        • De luchtvochtigheid moet correct ingesteld worden (behalve bij Dieren voor het Toegankelijk Vivarium)
        • Dieren vrijlaten is altijd mogelijk, behalve als ze geadopteerd werden voor Geld
        • Quarantaine voor plaatsing is niet nodig
        • Dierenarts behandelt geen Dieren. Je moet eventuele slechte levensomstandigheden (vuil Vivarium, onvoldoende voedsel, ...) op tijd aanpakken, anders sterven de Dieren
        • Eén Diersoort per Vivarium (uitzondering: de Vlinders in het Toegankelijk Vivarium).
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Hoe verkoop ik een dier?
        • Klik op het Dier in kwestie.
        • Klik op "naar Handelscentrum sturen". Van daaruit kan je het Dier verkopen.
        Een Dier verkopen is eigenlijk een soort "laatste redmiddel" (als je krap bij kas zit). Uitzetten in de Natuur is altijd beter. Je verdient er niet altijd veel Natuurbehoudspunten mee, maar alle kleintjes helpen!
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Ik zie in de Dierenmarkt soms dieren met een Vruchtbaarheid van nul percent. Zijn deze dieren werkelijk onvruchtbaar?
        Nee. Ook zij kunnen voor nageslacht zorgen, maar de kans dat de paring een zwangerschap oplevert, is kleiner dan bij Dieren met een hoger Vruchtbaarheidspercentage.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Waarop moet ik letten bij het adopteren van een dier?
        Bij Verblijfsdieren zie je steeds hun genoom voor Grootte, Levensverwachting, Vruchtbaarheid en Immuniteit. Persoonlijk zoek ik vooral de dieren uit met een hoge Vruchtbaarheid en Levensverwachting, omdat deze dieren wellicht vele nakomelingen zullen krijgen. Bij Vivariumdieren zie je bij hun genoom enkel Vruchtbaarheid en Levensverwachting. Hier geldt dezelfde regel.
        Terug naar bovenTerug naar boven

      • Welke Dieren zijn goedkoop en welke niet?
        Hoe zeldzamer de Diersoort, hoe duurder de adoptie. Jongere Dieren kosten ook duurder dan oudere. Tenslotte heeft ook hun genoom een vinger in de pap: hoe beter de genen, hoe duurder het Dier.
        Terug naar bovenTerug naar boven


  • Dierenpraatjes en Rondleidingen
    • Hoe organiseer ik een Dierenpraatje?
      Sinds spelupdate 1.4 kan je Dierenpraatjes organiseren, en zo begin je eraan:
      • Neem een Onderwijzer aan
      • Plaats een Dierenpraatjesgebied bij het Verblijf waarover het Praatje moet gaan (dit mag ook een Vivarium zijn, met het verschil dat de Onderwijzer tijdens het Praatje geen voedsel in het Vivarium zal gooien)
      • Als je ook zitplaatsen wil, plaats dan één of meer Tribunes (voorkant op het Wandelpad, achterkant van het Pad af).
      • Klik op het Dierenpraatjesgebied (de "paal")
      • Stel bij "Educatieve Inhoud" de Diersoort in waarover de Onderwijzer uitleg moet geven
      • Voor Verblijfsdieren: kijk bij "Locatie" of de status op "Kan voedsel gooien" staat. Is dit niet het geval, verplaats de paal dan tot de status wel goed staat
      • Als je Tribunes hebt, klik dan op "Tribune koppelen". Sleep dan rond alle Tribunes die bij dat Dierenpraatje horen, en klik dan op "koppelen/ontkoppelen"
      • Mogen Bezoekers ook rechtstaan? Klik dan op de schakelknop bij "Staplaatsen toestaan"
      • Stel, bij "Tijdschema", de maand in waarin het Praatje moet beginnen
      • Laatste stap: wijs een Onderwijzer toe aan het Praatje. Dat kan via het menu van het Dierenpraatjesgebied, maar ik vind het veel gemakkelijker als je op de Onderwijzer klikt, en van daaruit zijn/haar Werkgebied instelt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe lang duurt een Dierenpraatje?
      Een Dierenpraatje begint steeds op de eerste dag van de maand, en duurt exact één maand. Als de Onderwijzer te laat komt, gaat het Praatje niet door, en druipen de Bezoekers teleurgesteld af.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoeveel Dierenpraatjes kan één Onderwijzer aan?
      Dat hangt af van de plaats van de Praatjes (liggen ze ver uit elkaar?), de Opleiding van de Onderwijzer en het Tijdschema. In de praktijk behaal ik goede resultaten met twee Dierenpraatjes per Onderwijzer, het ene Praatje zes maanden na het andere.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe stel ik een Rondleiding in?
      Rondleidingen organiseren doe je zo:
      • Plaats Stopplaatsen bij de begin- en eindplaats, bij ieder Dierenverblijf waar je halt wil houden voor een Dierenpraatje, en bij ieder Horecapunt waar je wil rusten
      • Stel iedere Stopplaats juist in. Die doe je door op de Stopplaats te klikken en in het menu te kiezen of er daar een Dierenpraatje moet gebeuren (bij een Dierenverblijf), of dat er daar gerust moet worden (bij een Horecapunt). Het is belangrijk dat je deze stap niet overslaat - als je de Stopplaatsen niet instelt, zal je ook geen Rondleiding kunnen organiseren!
        Bij de Start- en Eindplaats worden geen Dierenpraatjes georganiseerd.
      • Klik op een Stopplaats en klik op "Tourmanager openen"
      • Werk de checklist af, stel de prijs in, verander eventueel de volgorde van de Stopplaatsen
      • Wijs een Onderwijzer toe.
      Een Rondleiding vraagt veel Energie van de Onderwijzer - kies een Onderwijzer die veel Opleiding gehad heeft!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waar vind ik de beoordeling van de Rondleiding?
      Klik gewoon op een Stopplaats, kies alweer voor "Tourmanager openen" en daarin voor "Beoordeling Rondleiding bekijken". Natuurlijk kan dit pas als er minstens één Rondleiding uitgevoerd werd.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Management
    • Hoe werkt het Onderzoek?
      Het Onderzoek bestaat uit twee delen: Dierenartsonderzoek, en Monteuronderzoek. Beide vormen hebben hun plaats in het Managementscherm.
      De bedoeling is, dat je een Monteur/Dierenarts aan Onderzoek toewijst. In de praktijk doe je dit door in het Managementscherm links op Dierenartsonderzoek of Monteuronderzoek te klikken. Dan zie je links de beschikbare Dierenartsen/Monteurs, en rechts wordt weergegeven wat er zoal te onderzoeken valt. Klik op de Dierenarts/Monteur die het Onderzoek moet uitvoeren, en klik vervolgens op hetgeen je wil laten onderzoeken.
      Opgelet: voor iedere Dierenarts/Monteur die iets moet onderzoeken, moet je een Onderzoeksgebouw/Werkplaats voorzien, en aan ieder Onderzoekstopic kan maar één Dierenarts/Monteur tegelijk werken.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik werkroosters gebruiken?
      Voor Dierenverzorgers doe ik dat inderdaad altijd. Zodra ik een Verblijf bouw, wijs ik er meteen ook een Verzorger aan toe - één Verzorger voor één Verblijf, en één Verzorger voor twee Vivariums naast elkaar. Ook bij Onderwijzers spelen werkroosters veel vlotter. Voor Dierenartsen, Monteurs, Bewakers en Medewerkers zijn roosters geen must, maar het kan helpen (als je je Winkeltjes bijvoorbeeld groepeert in echte "Horecapunten", is het handig om je Verkopers een werkrooster te geven).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welk salaris geef ik mijn Personeel?
      In Planet Zoo wordt het salaris automatisch verhoogd na een opleiding, en het spel is prima speelbaar als je deze salarissen gewoon blijft hanteren. Dit zijn de bedragen die het spel gebruikt (Uitdagingsspel, niveau Gemiddeld):

      1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren
      Parkmedewerker230,00275,00325,00375,00425,00
      Verzorger1100,001550,002050,002550,003050,00
      Monteur1100,001550,002050,002550,003050,00
      Bewaker280,00400,00525,00650,00775,00
      Verkoper230,00275,00325,00375,00425,00
      Dierenarts1100,001550,002050,002550,003050,00
      Onderwijzer1100,001550,002050,002550,003050,00
      Parkmedewerkers en Verkopers:
      • 1 ster: 230,00
      • 2 sterren: 275,00
      • 3 sterren: 325,00
      • 4 sterren: 375,00
      • 5 sterren: 425,00

      Dierenverzorgers, Monteurs, Dierenartsen en Onderwijzers:
      • 1 ster: 1100,00
      • 2 sterren: 1550,00
      • 3 sterren: 2050,00
      • 4 sterren: 2550,00
      • 5 sterren: 3050,00

      Bewakers:
      • 1 ster: 280,00
      • 2 sterren: 400,00
      • 3 sterren: 525,00
      • 4 sterren: 650,00
      • 5 sterren: 775,00

      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik mijn Personeel altijd volledig opleiden?
      Nee, dat is geen must. Zeker als je met Geld werkt en je Dierentuin pas opstart, is het mogelijk dat je hiermee meer kwaad doet dan goed. Na een opleiding wordt immers ook het salaris van het betreffende Personeelslid verhoogd, en zoals je in de tabel bij de vorige vraag kan zien, gaat het hier niet over kleine bedragen. Als je éénmaal winst begint te maken en het Personeel klaagt over (te) hoge werkdruk, kan je een opleiding overwegen. En dan nog: begin niet met Opleidingen als je Personeel er nog alleen voor staat - aan het begin van het spel ben je beter af met het aannemen van een tweede Dierenarts/Bewaker/Monteur. Als de ene dan een rustpauze neemt, kan de ander inspringen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ieder Personeelslid alles kunnen?
      Absoluut niet. Integendeel: als je Personeelsleden als Monteurs en Dierenartsen alles laat doen, zal het gebeuren dat ze een klus die jij belangrijk vindt, in de steek laten om iets minder belangrijks te gaan doen. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan het Onderzoek. Het is gemakkelijker als je bijvoorbeeld een Monteur aanneemt enkel en alleen voor Onderzoek, en een Monteur die al de andere taken vervult (maar geen Onderzoek). Idem voor de Dierenarts. Bij Verzorgers die niet met Vivariums moeten werken, kan je dit ook effectief instellen, al is het eigenlijk niet nodig (ik gebruik hiervoor altijd het Werkrooster). Waar je de taken van een Personeelslid instelt? Klik op het betreffende Personeelslid en klik dan op de tab "Werk" (met het koffertje erop). Daar kan je de beschikbare taken aan- en uitvinken.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoeveel Personeelsleden moet ik aannemen?
      Aan het begin van een Uitdagingenspel neem je best drie Dierenartsen aan: één die de gezondheid van de Dieren in het oog houdt, en twee die alleen maar Onderzoek doen. Voor Monteurs begin je ook best met twee of drie: één die de Zoo onderhoudt, en één of twee die alleen Onderzoek doen. Eén of twee Bewakers doen het ook goed. Neem pas Parkmedewerkers in dienst als je voedsel en drank gaat verkopen - twee Medewerkers per Horecapunt speelt vlot. Neem één Dierenverzorger per Diersoort/Verblijf aan, en één Verzorger voor twee Vivaria (hint: bouw twee Vivaria naast elkaar). Voor Verkopers werk ik met een verhouding 3/2, oftewel: het aantal Verkopers is anderhalf keer het aantal Winkels. Voor Onderwijzers gebruik je best één Onderwijzer voor twee Dierenpraatjes.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke Toegangsprijzen moet ik hanteren?
      Eerlijk gezegd: ik weet het niet. Ik had gehoopt een soort van vaste regel te kunnen vinden (zoveel extra per Diersoort, zoveel extra per Vivariumsoort) maar tot nu toe is me dat niet gelukt. Kennelijk speelt niet alleen het aantal Diersoorten, maar ook het aantal Dieren mee, wat het instellen van de ideale Toegangsprijs serieus ingewikkeld maakt. Je moet zo'n beetje testen welke toegangsprijzen je Publiek wil betalen door de prijs in te stellen en dan te kijken hoe de Bezoekers erop reageren. De enige "vaste regel" die ik tot nu toe kon vinden, is de relatie tussen de prijs voor kinderen en de prijs voor volwassenen: als je Dierentuin nog in de kinderschoenen staat, reken je voor volwassenen de kinderprijs plus twee euro; als je Zoo wat uitgebreid wordt, vraag je aan volwassenen de kinderprijs plus drie euro.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom is geen enkele Bezoeker tevreden over het Informatiecentrum?
      Als je op het Informatiecentrum klikt, is het erg waarschijnlijk dat je een Ontevredenheid van honderd percent op je neus krijgt. Kennelijk vinden de Bezoekers alles er te duur. De oplossing? Doe van alle prijzen één euro af, en de ontevredenheid zal afnemen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Help! Mijn Verzorger zit vast in het Verzorgersverblijf!
      Probeer je Verzorger manueel uit het gebouw te halen (klik op de Verzorger en dan op het icoontje met de pijltjes). Als dit niet lukt, bewaar dan je spel, ga terug naar het Hoofdmenu en laad je spel opnieuw.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik aan Marketing doen?
      Ja, als je Financieel veilig bent. Marketing heeft een vinger in de pap bij de beoordeling van je Dierentuin (met een maximum van 15 procent van de Reputatiewaarde). Een goede Marketingbeoordeling kan je Reputatie opmerkelijk de hoogte injagen!
      Terug naar bovenTerug naar boven

  • Varia
    • Zitten er cheats in het spel?
      Cheats? Ik zou eerder zeggen: Easter Eggs... in ieder geval bestaan er inderdaad enkel codes die je kan gebruiken, en die leuke effecten opleveren. Je gebruikt een code door een Mens of een Dier een bepaalde naam te geven, en die te bevestigen (druk op Enter). Wat kan je zoal doen?

      • Iedere Bezoeker een Ballon geven: noem een Bezoeker SelenaM

      • Iedere Bezoeker zijn/haar Ballon laten wegvliegen: noem een Bezoeker JayC

      • Iedere Bezoeker een luchtsprong laten maken: noem een Bezoeker Jholthausen

      • Spelen met Objecten: noem een Dier DaveBamber. Klik op Objecten om ermee te spelen

      • Een Dier inkleuren volgens een hexadecimale code: noem een Dier DaveyTcode waarbij "code" een hexadecimale kleurcode is

      • Hartjes laten verschijnen bij "kussende" Dieren: noem een Dier MontseC

      • Een Dier "pluiziger" maken: noem een Dier MeggieB

      • Dierencam: noem een Dier Phillycam. Gebruik de pijltjestoetsen of A, W, S en D om te lopen; Escape om te stoppen

      • Dansen na de Arbeid: noem een Dierenverzorger keeperadam. Na zijn/haar werk, zal de Verzorger beginnen te dansen

      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe verdien ik Natuurbehoudspunten?
      Links onderaan het scherm vind je, naast een tekeningetje van een plantenblad, het aantal Natuurbehoudspunten dat je hebt verzameld. Bij een Uitdagingenspel begin je met 300 punten. Je gebruikt de Natuurbehoudspunten voor het adopteren van sommige dieren - vooral de dieren met sterke eigenschappen, kosten Natuurbehoudspunten in plaats van Geld. Natuurbehoudspunten verdien je zowel passief als actief.
      Passief punten verdienen gebeurt gewoon vanzelf - hoe beroemder je Dierentuin is, hoe sneller je Puntenaantal aangroeit.
      Actief Natuurbehoudspunten verdienen doe je in de eerste plaats door dieren in De Vrije Natuur los te laten. Het aantal punten dat je daarmee verdient, is afhankelijk van enkele factoren: de vruchtbaarheid van het dier, de resterende levensduur en de status (bedreigde diersoorten leveren meer punten op). Niet alle dieren kunnen uitgezet worden. Verblijsdieren die je met Geld adopteert, onvruchtbare of zwangere dieren, dieren met de status "Gedomesticeerd" en dieren die héél oud zijn, kan je niet vrijlaten. Vivariumdieren kan je op elke leeftijd vrijlaten, maar niet als ze voor geld geadopteerd werden.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wanneer zet ik het spel best in Pauze? Wanneer mag ik de tijd versnellen?
      Je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat je de Tijd in het Spel kan versnellen of stilzetten. Vooral van dat laatste kan je best vaak gebruik maken: zet de Tijd stil als je de Markt afzoekt naar nieuwe Dieren-ter-adoptie, als je een Verblijf bouwt, als je veel Personeel tegelijk wil promoveren, als je nieuwe horecapunten neerzet: geloof me, het is veel makkelijker te doen als de Tijd in pauze staat, zodat je niet iedere vijf seconden om de oren geslagen wordt met boodschappen over stervende of jongende Dieren.
      Wanneer je de Tijd dan mag versnellen... om eerlijk te zijn: ik doe dat nooit. De kans dat je kritieke evenementen (ik denk aan Dieren die overlijden, ziek worden of aan inteelt gaan doen) gaat missen, is groter bij versnelde Tijd, en eer je doorhebt wat er moet gebeuren is het kwaad al geschied. Ervaren spelers kunnen de Tijd versnellen aan het begin van het spel, als hun eerste Verblijven bewoond zijn en het Onderzoek op gang gebracht is. Maar het is niet iets wat ik aanraad, temeer omdat het veel leuker is om met je Dieren "mee te leven" ;-)
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik kan de Tikichiki-Winkel nergens vinden!
      Gek genoeg zit deze Kippenkraam niet in het spel. Nochtans is er ruimte voor, als je bij het Onderzoek gaat kijken: Drankwinkels hebben zeven Onderzoeksniveau's en Eetwinkels maar zes... mensen van Frontier, lezen jullie mee? Opmerking: mogelijk vonden de Mensen van Frontier het niet gepast om in een Spel dat Dierenwelzijn promoot, een Kraam te verwerken dat gebakken Vogels verkoopt...
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waar repareert de Monteur de Verblijfsmuren?
      Dat doet hij niet over de gehele lengte, maar aan de binnenmuur van de Personeelsingang. Je plaatst de Ingang van het Verblijf dan ook best op een makkelijk toegankelijke plaats.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Bouw ik Winkels, Restaurants of Automaten?
      Als je Winkels bouwt, moet je onvermijdelijk Verkopers aannemen. Met drie of meer horecapunten in je Dierentuin, kan dat aantal weleens behoorlijk groeien: allemaal Verkopers van wie je de Werkdruk en de Tevredenheid in het oog moet houden. Daarom: als je Beginner bent, bouw dan liever Automaten dan Winkels. Het is zo dat Automaten soms stuk gaan (in tegenstelling tot bij Planet Coaster) maar dat is gewoon een kwestie van een extra Monteur in te huren. Bezoekers hebben liever Winkels en je zal minder verdienen aan Automaten, maar het speelt gemakkelijker. De Gemiddelde of Gevorderde speler kan voor Winkels gaan.
      Restaurants zijn een (eenvoudiger) alternatief voor spelers die het beu zijn, bij ieder Horecapunt tien Verkopers te moeten inhuren. Zolang je ervoor zorgt dat er steeds een Verkoper aanwezig is, speelt het zelfs nóg makkelijker dan Winkels en Automaten.
      Opgelet: je plaatst de Automaten zoals je Bankjes en Vuilnisbakken bouwt - niet zoals in Planet Coaster, waar ze op dezelfde manier als Winkels gebouwd worden!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoeveel Winkels/Automaten/Restaurants moet ik bouwen?
      Ik bouw per horecapunt steeds:
      • Drie Drankwinkels
      • Twee Voedingswinkels
      • Twee klassieke Souvenirwinkels, of één Modulaire Souvenirwinkel
      • (en één Toilet en minstens vier Pinautomaten)

      Wat de Automaten betreft: die hebben minder effect op de Honger en Dorst van je Parkgasten dan klassieke Winkeltjes, en je bouwt er dan best ook meerdere. Je kan proberen met
      • Vier Drankautomaten
      • Drie Voedselautomaten
      • (en natuurlijk ook één Toilet en minstens vier Pinautomaten)
      Eén Restaurant per horecapunt valt goed mee, vooropgesteld dat je voor een goede capaciteit zorgt (20 Tafels en een Verkoper die toch een beetje opgeleid werd).
      Hoeveel horecapunten je Dierentuin nodig heeft, moet je een beetje zelf uitzoeken. Als Bezoekers beginnen te klagen over honger en dorst, of als de bestaande horecapunten overbelast raken, bouw je best wat verderop een nieuw horecapunt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe vaak laat ik de Automaten nakijken?
      Voedsel- en Drankautomaten gaan soms kapot, en dan moet een Monteur ze weer repareren. Uitval kan in beperkte mate voorkomen worden door de Automaten regelmatig technisch te laten nakijken door Monteurs. Standaard staat deze controle ingesteld op eens per jaar, maar je zal algauw merken dat je Automaten met dit schema regelmatig de geest zullen geven. Ik krijg goede resultaten door deze controle in te stellen op eens per half jaar. Het is niet zo dat met deze instelling Automaten nooit kapot zullen gaan, maar ze worden wel een stuk betrouwbaarder.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Is het waar dat je tegenwoordig zelf in je Dierentuin kan rondlopen?
      Vroeger kon dit alleen maar door middel van een cheat, maar sinds update 1.9 kan het een stuk eenvoudiger, en zo doe je het:
      • Klik op de Camera (rechtsonderaan het scherm)
      • Kies voor "Verkenningsstand"
      • Klik op de plaats van waaraf je je "wandeling" wil beginnen
      • Loop rond met de pijltjestoetsen, of met de toetsen Z, Q, D en S. Hou Shift ingedrukt om sneller te lopen
      • Druk Escape om weer naar de normale camera te gaan.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik heb een vraag die hier niet behandeld wordt.
      Stuur me een mailtje via de Contact-pagina. Hou er rekening mee dat ik geen insider ben (ik ben een gewone speler zoals jullie) - misschien weet ik het antwoord niet. Maar wie niet waagt, niet wint.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik weet iets wat niet in deze lijst staat!
      Als je graag bijdraagt aan deze site, kan je terecht op de Contact-pagina. Ik zal je bijdrage zo goed mogelijk uittesten en als jouw tip/weetje op deze site terechtkomt, zal ik met jou afspreken of en hoe je naam erbij vermeld wordt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

  • Planet Zoo en Het Ware Leven
    • Waarom hebben roofdieren een veel grotere kooi nodig dan planteneters?
      Vleeseters hebben in regel een veel groter territorium dan planteneters, en dus hebben ze in de Zoo een grotere kooi nodig. Dat heeft alles te maken met het voedsel. Planten vind je in de vrije natuur in overvloed: hele bossen en/of weiden vol! Vlees daarentegen... da's een andere zaak. Als je een roofdier bent, zullen de planteneters zoveel mogelijk uit je buurt blijven. Welke zichzelf respecterende planteneter wil nu eindigen als maaltijd voor een roofdier? Vandaar dat vleeseters meestal een groter gebied moeten afzoeken om genoeg te kunnen eten dan planeneters.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom leven planteneters graag in groep, en roofdieren meestal niet?
      In groep leven heeft zijn voordelen, vooral als planteneter. De dreiging van aanvallen van roofdieren is altijd reëel en als je aan het eten bent, is het moeilijk om de omgeving in het oog te houden. In groep wordt alles anders. Zo gebeurt het bijvoorbeeld dikwijls dat niet de hele groep eet/drinkt - sommige leden zijn belast met het in het oog houden van de omgeving terwijl de anderen eten/drinken. Komt er een roofdier opdagen, dan waarschuwt de "bewaker" de groep, de hele groep gaat ervandoor en het roofdier kan op zijn kin kloppen ;-)
      Roofdieren zijn daarentegen dikwijls opportunistisch: ze moeten het stellen met de prooi die beschikbaar is en aangezien ontmoetingen tussen prooi en roofdier zeldzaam zijn (zie vorige vraag), moet een roofdier overvloedig eten als hij eens iets kan vangen. Vandaar dat vele roofdieren alleen leven. Ze delen bij wijze van spreken niet graag met anderen. Uitzonderingen zijn roofhonden (wolven en dergelijke), leeuwen en hyena's.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom zijn de Tapirs en de Okapi's éénzaten in het spel? Het zijn toch planteneters?
      Omdat ze dat in Het Echte Leven ook zijn. Dat heeft in de eerste plaats te maken met het feit dat ze in het Oerwoud leven, meer specifiek: op de bodem van de jungle. En dit vereist een officiële en een onofficiële uitleg.
      Officieel is de reden dat er weinig Dierengroepen op de oerwoudbodem leven, dat er zo weinig bladeren zijn, die ze kunnen eten. Dit lijkt op het eerste zicht tegenstrijdig: de jungle staat immers boordevol planten. Maar David Attenborough schrijft, dat afgevallen bladeren niet erg lang blijven liggen. In het oerwoud zijn zowel de temperatuur als de vochtigheid erg hoog, wat tot gevolg heeft dat het rottingsproces erg snel verloopt.
      Er is ook een onofficiële uitleg (die komt uit mijn eigen boerenverstand): in groepsverband leven heeft op de bodem van de jungle weinig zin. Op de vlaktes, bijvoorbeeld, is samenleven nuttig voor planteneters. Als er een roofdier aankomt, is er altijd wel één planteneter die het roofdier in het oog krijgt, zodat de hele groep kan vluchten. In het oerwoud zie je echter niet erg ver - overal takken en bladeren die het zicht beperken. Dus lijkt samenleven minder nut te hebben. Maar dit is slechts mijn uitleg... neem hem voor wat hij je waard is.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom zijn dieren uit koude streken groter dan dieren uit de warmere gebieden?
      Een opvallend feit is dat dieren groter worden naarmate ze in koudere streken leven. De Eland uit de noordelijke wouden/toendra is bijvoorbeeld véél groter dan de herten uit gematigde streken. Dit staat bekend als de Regel Van Allen (naar ontdekker Joel Allen): dieren uit koudere streken zijn groter dan dieren uit warmere streken, en dieren uit koudere streken hebben relatief korte ledematen, terwijl deze bij dieren uit warmere streken langer en magerder zijn.
      De verklaring voor deze regel heeft te maken met de fysica van de Warmtehuishouding: een groot lichaam houdt de warmte beter vast dan een klein lichaam, wat het verschil in relatieve lichaamsgrootte verklaart - in koudere streken ben je beter wat groter (zodat je je lichaamswarmte beter vasthoudt), in warmere streken daarentegen hoeft die grotere lichaamsbouw niet.
      Ook het verschil in lengte en dikte van de ledematen wordt hierdoor verklaard. Langere, dunne ledematen geraken de warmte veel gemakkelijker kwijt - ideaal als je in een heet klimaat leeft.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom hebben dieren in de dierentuin speeltjes nodig?
      Immers, in de vrije natuur hebben ze toch ook geen speelgoed? Nee, inderdaad niet, maar dat is maar één kant van het verhaal. In de vrije natuur heeft bijvoorbeeld een roofdier prooidieren om te vangen, en in de dierentuin niet... dierentuinbezoekers willen echter graag iets leren. Dus geven dierenverzorgers een bal aan een roofdier. Het dier zal de bal achtervolgen, erin bijten, ... net zoals 'ie in de vrije natuur met een prooi zou doen. Het geeft de bezoekers een idee van hoe een roofdier jaagt.
      Bovendien helpen speeltjes om de monotonie van het dierentuinleven wat te doorbreken. Dieren in de zoo hebben immers steeds dezelfde omgeving en dezelfde soortgenoten om zich heen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom hebben apen en roofdieren meer speeltjes nodig dan planteneters?
      In Planet Zoo hebben ook de planteneters speelgoed, maar wie zich Zoo Tycoon 2 nog herinnert, weet vast dat de planteneters daar weinig vrijetijdsbesteding haden (en de apen juist heel veel). Waarom?
      Simpel gezegd: omdat planteneters andere dingen aan hun hoofd hebben dan spelen. In de vrije natuur moeten ze immers constant op hun hoede zijn voor roofdieren. Je aandacht laten afleiden door iets om mee te spelen, is dan ook géén goed idee. Bij roofdieren ligt de zaak anders: zij kunnen hun jachtinstincten botvieren op speeltjes (zie vorige vraag).
      Waarom apen nog méér speeltjes kunnen gebruiken? Omdat het intelligente dieren zijn, en speelgoed hen de gelegenheid geeft om, zeg maar, hun verstand te gebruiken. Misschien moeten we dat eens met onze politici uittesten ;-)
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom hebben Giraffes toch zo'n stijve nek?
      Heb je ooit een Giraffe zijn nek in zijn rug zien leggen, zoals je bij vogels soms ziet? Waarschijnlijk niet, en dat heeft zijn reden. Als een mens zeven halswervels heeft, hoeveel halswervels heeft een Giraffe dan? De Giraffe heeft er... ook zeven. Je begrijpt, dat de zeven nekwervels van een Giraffe enorm groot zijn, en stijf, aangezien ze uit been bestaan. Een Giraffennek is dus bijlange niet zo lenig en beweeglijk als de nek van sommige vogels (die meer en kleinere halswervels hebben).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kunnen roofkatten en uilen zien in het donker?
      Als het werkelijk helemáál donker is, is er geen enkel oog dat iets kan zien, ook niet bij uilen en katten. Het is wel waar, dat deze dieren om effectief iets te zien, veel minder licht nodig hebben dan mensen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Al die verschillende Diersoorten in het Afrikaanse Grasland-verblijf, beconcurreren die elkaar niet?
      Minder dan je zou denken. Ze grazen inderdaad allemaal op dezelfde savanne, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal hetzelfde voedsel eten. De ene Diersoort eet plant X en de andere plant Y. Sterker nog: de Dieren eten de planten in verschillende groeistadia. Om een klein voorbeeldje te geven: Gnoe's eten fijn gras; Zebra's eten taaier gras.
      Dat al die verschillende Dieren samen eten, heeft zelfs voordelen: ze kunnen elkaar waarschuwen voor naderende roofdieren.

      Als er in de Biologie wérkelijk concurrentie optreedt tussen twee Diersoorten, zal de best aangepaste soort het winnen, en de minder aangepaste soort zal dan verdwijnen (wegtrekken of, in een "extremer" geval, uitsterven). Dat zien we hier niet gebeuren.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom zit Australië vol Buideldieren?
      Hiervoor zijn de Geologie (meer bepaald: de Continentendrift) en de Evolutie verantwoordelijk.
      Lang geleden waren Oceanië, Zuid-Amerika, Afrika, Indië en nog wat kleinere gebieden, "aaneengesloten" in het Zuidelijke supercontinent Gondwana. In die tijd, nu zo'n dikke 160 miljoen jaar geleden, leefden er vele Buideldieren op Gondwana. Gondwana zou uiteindelijk "uiteenvallen" in de afzonderlijke continenten die we nu nog kennen.
      Wat de Evolutie hiermee te maken heeft? Op Gondwana leefden dus vele soorten Buideldieren. Ongeveer 96 miljoen jaar geleden is Oceanië van Gondwana "afgebroken" en weggedreven. Oceanië nam hierbij alle Buideldieren op zijn oppervlak mee en isoleerde zich van de andere continenten. Op die andere werelddelen ontstonden nieuwe soorten Zoogdieren, namelijk de Placentadieren. Dit type is het type Zoogdier dat we vandaag de dag kennen. Deze Placentadieren waren evolutionair in het voordeel ten opzichte van de Buideldieren, en in de rest van de Wereld werden de Buideldieren zo goed als volledig door de Placentadieren verdrongen. Oceanië was echter zó geïsoleerd, dat de Placentadieren er nauwelijks naartoe konden reizen. Australië bleef dus het terrein van de Buideldieren en is dat vandaag nog steeds.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom vind je Elanden, Rendieren en Bizons zowel in Eurazië als in Noord-Amerika?
      Amerika en Eurazië zijn heden weliswaar van elkaar gescheiden, maar dat is niet altijd zo geweest! Lang geleden waren beide werelddelen verbonden: tussen Siberië (het Oostelijke "puntje" van Eurazië) en Alaska (het Westelijke "puntje" van Noord-Amerika) bestond in de laatste ijstijd de zogenaamde "Beringlandbrug", en sommige Diersoorten zijn erin geslaagd zich via deze "brug" over beide landmassa's te verspreiden.
      En jawel, er leven Bizons in Europa. De Europese Bizon staat bekend als Wisent en leeft in de bossen van ondermeer Duitsland en Roemenië. Met het betalende Eurasian Animal Pack kan je de Wisent overigens Adopteren in je eigen Planet Zoo-Dierentuin.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom worden de grote Dieren met uitsterven bedreigd, terwijl vliegen en spinnen niet uit te roeien zijn?
      Ironisch genoeg is het net die grote gestalte die Dieren als Olifanten en Walvissen zo kwetsbaar maakt. Zo zijn ze bijvoorbeeld relatief makkelijk te bejagen, aangezien je ze al van ver kan spotten. En met de moderne wapens is de jacht véél minder vol van risico's dan vroeger. Maar er is meer: een enorme Lichaamsgrootte, houdt ook in dat een voortplantingscyclus veel langer duurt - een langere dracht, en een langere "opvoeding" als het Dier éénmaal geboren is. Het gevolg is, dat verliezen (door o.m. menselijke bejaging) niet zo eenvoudig weer recht te trekken zijn. En dat maakt deze Dieren zo vatbaar voor uitroeiing.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Is het waar dat de Axolotl eeuwig jong blijft?
      Eigenlijk niet: de Axolotl uit het Conservation Pack sterft net zo goed van ouderdom, als 'ie niet eerst door een andere oorzaak het loodje legt. Het is wél zo, dat de Axolotl bepaalde "jeugdige kenmerken" in de volwassenheid blijft behouden. De Axolotl kent geen metamorfose zoals de meeste andere Salamanders en Amfibieën - hij/zij houdt de uitwendige kieuwen en blijft zijn/haar hele leven in het water. Dit noemt men Neotenie en Neotenie komt bij vele Dieren voor. Zelfs bij de Mens! Er zijn onderzoekers die beweren dat ons relatief grote hoofd een Neotenisch kenmerk is. Er wordt zelfs gezegd dat Neotenie tot het ontstaan van de Vogels heeft geleid.
      Om dat laatste uit te leggen: wist je, dat Veren oorspronkelijk niet dienden om mee te vliegen? De eerste Dieren-met-Veren waren Dinosaurussen, meer bepaald: hun jongen. De jongen van sommige Dino's hadden Veren als isolatiemateriaal (ze waren immers gewoonlijk niet warmbloedig, wat betekent dat ze hun eigen lichaamstemperatuur niet op peil konden houden). Door Neotenie zouden ook oudere Dino's Veren gehad hebben, en die bleken, naast isolatie, heel handig om in glijvlucht het zweefvermogen te verbeteren. Uiteindelijk konden sommige Dinosaurussen niet alleen glijden, maar ook nog eens verder vliegen - de Vogels maakten hun opwachting!
      Eind vorige eeuw was dit een populaire opvatting over de Evolutie van Vogels. Ik vond deze theorie nergens letterlijk herhaald op internet; de websites over dit onderwerp herhalen wel het belang van de Veren, maar beweren niet dat Neotenie hierin meegespeeld heeft (maar ze ontkennen het ook niet).
      Terug naar bovenTerug naar boven


    Terug naar de Planet Zoo-portaalsite