Planet Coaster (PC)




Planet Coaster-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
  • FAQ-lijst
Hoe hou je bij zo'n enorm park de touwtjes stevig in handen? Dat ontdek je hier!

Veelgestelde Vragen en Speeltips

Misschien lopen je allereerste pogingen om een fijn pretpark te bouwen niet van een leien dakje. Maar ook als je geen Beginner meer bent, is er in je geheugen ongetwijfeld nog een plaatsje vrij voor extra informatie. Kortom, neem eens een kijkje bij de verschillende vragen en tips op deze pagina. Wie weet vind je iets wat je nog niet wist...
Het spel - voor de Aankoop Planet Coaster spelen
Het spel - voor de Aankoop
  • Wat is Planet Coaster?
    Planet Coaster is een spel waarin je een pretpark ontwerpt, bouwt en beheert.Als parkeigenaar bepaal je welke attracties waar gebouwd worden, moet je Personeel aannemen en zorgen dat het park financieel gezond blijft.
    Je kan het spel best bekijken als de opvolger van Rollercoaster Tycoon 3. Vrijwel gelijktijdig met Planet Coaster werd ook Rollercoaster Tycoon World uitgebracht. Deze laatste kreeg echter veel negatieve kritiek te verwerken; Planet Coaster werd beter ontvangen, en wordt nu door spelletjesfanaten gezien als de échte opvolger van Rollercoaster Tycoon 3.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Wat zijn de systeemeisen?
    De minimale eisen zijn:
    • Platform: Steam
    • Besturingssysteem: Windows 7 (SP1+), 8.1 of 10, 64 bit
    • Processor: Intel i5-2300/AMD FX-4300
    • Geheugen: 8 Gigabyte RAM
    • Grafische kaart: nVidia GTX 560 (2 Gigabyte) of AMD Radeon 7850 (2 Gigabyte)
    • DirectX: versie 11
    • Nodige schijfruimte: 8 Gigabyte

    aanbevolen wordt:
    • Platform: Steam
    • Besturingssysteem: Windows 7 (SP1+), 8.1 of 10, 64 bit
    • Processor: Intel i7-4770/AMD FX-8350
    • Geheugen: 12 Gigabyte RAM
    • Grafische kaart: nVidia GTX 980 (4 Gigabyte) of AMD R9 380 (4 Gigabyte)
    • DirectX: versie 11
    • Nodige schijfruimte: 8 Gigabyte
    bron: website Steam.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Wat is "Steam"?
    Steam is een online spellenplatform, waar tegenwoordig meer en meer spellen gebruik van maken. Nieuwe spellen kunnen Steam gebruiken, maar ook sommige "oudere" spellen hebben een re-release op Steam gekregen.
    In Den Beginne was ik niet zo tuk op Steam, maar tegenwoordig beginnen me de voordelen stilaan in het oog te springen. Je kan er spelletjes kopen, je hebt één login voor alle spellen, je kan spelen zonder een cd-rom in de computer te moeten steken, ...
    Planet Coaster draait op Steam. Je kan Steam gratis downloaden en installeren op https://store.steampowered.com.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Kan ik het spel in de speelgoedwinkel kopen?
    Toen het spel pas uitgebracht werd, was dat niet mogelijk (en reken maar dat ik daarop serieus gevloekt heb). Tegenwoordig zijn er winkels die een fysieke versie van Planet Coaster verkopen. Ik raad je echter aan om het spel online te kopen via Steam. Vele andere Steam-titels zijn helemaal niet fysiek in de winkel te koop, dus vroeg of laat moet je tóch online gaan kopen.
    Opgelet: ook als je de fysieke versie koopt, heb je Steam nodig!
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Is het spel goed?
    Uiteraard, anders zou ik er geen website aan wijden ;-)
    Okee, serieus nu. Het spel werd heel goed ontvangen en ik ben er zelf ook tevreden over. In het spel kan je - ik som maar op voor de vuist weg - attracties bouwen, een Personeelsbeleid voeren, Onderzoek doen, achtbanen ontwerpen, het park beveiligen tegen Gauwdieven en Vandalisme, vermoeid Personeel opvangen, ... Met de beschikbare decorstukken is het soms wat puzzelen geblazen, maar je kan er wel degelijk prachtige dingen mee maken (kijk maar eens in de Steam Workshop). Of, zoals een criticus het uitdrukte: "De mogelijkheden zijn eindeloos".
    En last but not least: de Coaster Cam is ook hier weer van de partij!
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Waarin verschilt het spel van Rollercoaster Tycoon 3?
    Het grootste verschil met Voorganger Rollercoaster Tycoon 3 is dat je nu in zowat alle denkbare hoeken kan bouwen. Herinner je je nog hoe je in RCT3 alles in rechte hoeken moest bouwen? Voltooid Verleden Tijd. Ook kan je verschillende decorstukken nu combineren, of je bestaande gebouwen opfleuren door er een decorstuk op te plakken. Van sommige attracties kan je zelfs het ritverloop wijzigen (wat in RCT3 niet kon) en Bewakers hebben in Planet Coaster eindelijk nut, aangezien sommige Parkgasten zich niet netjes gedragen. Nog een nieuwigheid is dat je Personeel nu ook niet continu werkt - af en toe hebben ze een rustpauze nodig.
    In Planet Coaster reageren je Bezoekers (eindelijk) op de decoratiestatus van je park: hoe meer je een Wachtrij van een attractie volpropt met decoratie, hoe meer je Bezoekers willen betalen voor een rit.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Heeft het spel ook zijn kleine kantjes?
    Natuurlijk, want geen enkel spel is volmaakt. Vele goede kanten van Rollercoaster Tycoon 3 werden door Planet Coaster niet overgenomen. Ik denk aan VIP-bezoek, bijvoorbeeld. Dat alles nu in alle hoeken kan gebeuren is leuk, maar het maakt het bouwen zelf ook ingewikkelder. De Carrièremodus van het spel kreeg slechte kritiek op internet. En helaas lieten de makers hun Toestemming Om Zelf Geld Te Drukken achterwege - namelijk: je kan niet zelf in je park rondlopen zoals in Zoo Tycoon 2. Update: zelf in je Park rondlopen is mogelijk door middel van een cheat.
    Planet Coaster heeft ook veel minder attracties dan zijn Voorganger, zelfs met de extra DLC's bijgeteld.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Zitten er bugs in het spel?
    Ik geloof niet dat er zoiets bestaat als een computerspel-zonder-bugs. Echt serieuze bugs ben ik in het spel nog niet tegengekomen - de "ergste" bug die ik ken, is dat het Attractieprestige onverklaarbaar zakt bij het laden van een opgeslagen spel. Deze daling is overigens maar tijdelijk.
    Een ander opvallend feit (waarvan ik vermoed dat het een bug is), is dat je bij Hyper-achtbaan Anubis bij het optakelen de baan kan laten draaien.
    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Hoe speel je het spel?
    Je kan spelen volgens:
    • Carrière: bij gamers bekend als de campagnes. Je speelt verschillende campagnes en scenario's, de ene al wat moeilijker dan de andere. De carrièremodus kreeg niet zo'n goede kritieken en eerlijk gezegd vind ik er zelf niet veel aan, al moet ik hieraan toevoegen dat ik scenario's zelden leuk vind.
    • Uitdaging: hierin bouw je een nieuw Park op, volledig from scratch. Je werkt met geld, sommige Attracties en Winkels moet je onderzoeken, je krijgt af en toe een Uitdaging, en Attracties verouderen. Er is keuze tussen vier moeilijkheidsgraden. Dit is mijn favoriete spelmodus.
    • Zandbak: de Sandbox-modus werkt net als de Uitdagingsmodus (je bouwt een Park volledig uit), maar alles is meteen beschikbaar, Attracties verouderen niet, en je Geldvoorraad is onbeperkt. Er zijn ook geen Uitdagingen of doelen. Ideaal voor nieuwkomers... of voor mensen die graag Het Mooiste Park Ter Wereld bouwen.
    • Tenslotte kan je ook nog je eigen spelscenario's maken.

    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Wat zou er nog verbeterd kunnen worden aan het spel?
    Wat ik persoonlijk graag nog in het spel zou willen zien is:
    • Hoogtevrees. Zoals elke Parkgast bepaalde voorkeuren heeft voor Angst en Misselijkheid, zo zou een tolerantie voor Hoogte het spel véél realistischer maken!
    • Waarom niet zoals bij Rollercoaster Tycoon 3 je Bezoekers foto's laten nemen bij een Vista Point, en deze foto's op je harde schijf laten opslaan?
    • Een betere afhandeling van de voorkeuren van de Parkgasten. Vrij vertaald in het Nederlands: voorkomen dat Bezoekers tegenstrijdige gedachten weergeven. Ik zie dikwijls dat Bezoekers een Attractie met niet-gedecoreerde Wachtrij bezoeken, en toch zeggen dat de Wachtrij mooi gedecoreerd is. Ook Restaurants worden dikwijls door verschillende Parkgasten totaal tegenstrijdig beoordeeld.
    • Achtbanen die ik graag nog in het spel zou hebben, zijn de Horizontale Achtbaan en de Gelanceerde Water-achtbaan (Pulsar in Walibi België).
    • Andere attracties? Ik denk vooral aan het Madhouse (stel je voor dat je de draaiende kamer zelf zou kunnen decoreren!).
    • Een optionele Randomizer in de Onderzoeksboom. Nu worden steeds dezelfde Attracties eerst en laatst onderzocht. Een Randomizer zou het spel veel gevarieerder maken!

    Terug naar bovenTerug naar boven

  • Welke Uitbreidingspakketten zijn beschikbaar?
    Je moet weten dat, met het concept van Steam, de definitie van "Uitbreidingspakket" flink veranderd is. Vroeger bevatten Uitbreidingssets dikwijls meerdere spelconcepten en extra inhoud. Aangezien je nu online gaat als je speelt, kunnen de makers het zich permitteren veel "directer" in te grijpen op spelniveau. Het gevolg hiervan is, dat extra spelmechanismen niet meer als Uitbreidingspakket verkocht worden, maar rechtstreeks (en gratis!) aan de spelers gegeven worden. Criminaliteit in het park, vermoeid personeel, ... zijn spelconcepten die gratis aan het spel toegevoegd werden.
    Waar je dan wel nog voor betaalt? Extra inhoud. Ik zal de beschikbare Uitbreidingen hier oplijsten:
    • The Munsters: decorstukken en gedecoreerde Go-Karts.
    • Back To The Future: decorstukken en gedecoreerde Go-Karts.
    • Knight Rider: decorstukken en gedecoreerde Go-Karts.
    • Spooky Pack: griezelige decorstukken, een nieuwe entertainer en twee track rides.
    • Adventure Pack: jungle decorstukken, een nieuwe entertainer, twee track rides en een achtbaan.
    • Studios Pack: decorstukken uit de filmwereld, twee track rides en een flat ride.
    • Vintage Pack: ouderwetse decorstukken, twee achtbanen en vijf flat rides.
    • World Fair Pack: decorstukken, twee achtbanen en een track ride.
    • Magnificent Rides Collection: drie achtbanen, vier flat rides (met één attractie in twee varianten) en twee track rides.
    • Classic Rides Collection: twee achtbanen, vier flat rides (met één attractie in twee varianten) en drie track rides.
    • Ghostbusters: één achtbaan, één track ride, Ghostbusters-decorstukken, ballonnen, hoedjes en bouwelementen, de mogelijkheid om spoken in je park te vangen, Spokenjagers, en een nieuwe entertainer.

    Terug naar bovenTerug naar boven

Planet Coaster spelen
  • Achtbanen

  • Andere attracties
    • Hoe bereken ik de Optimale Toegangsprijs?
      De Best Mogelijke Toegangsprijs is afhankelijk van het Prestige van je attractie, maar ook van de aard van de attractie en de mate van Decoratie van de Wachtrij. Gelukkig helpt het spel je een beetje, door vlak na de bouw een Toegangsprijs voor te stellen. Helaas is dat zelden meteen de beste prijs. Zelf gebruik ik een snelle hoofdrekening: een goede Toegangsprijs is het Prestige van de Attractie, gedeeld door 40. (Ik speel steeds op Spelniveau Gemiddeld)
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waar bouw ik attracties?
      Oftewel: wat is de beste plaats in je Park om attractie X te bouwen? Vlakbij de Ingang, of eerder in een verre uithoek van het Park? Hierin spelen twee eigenschappen een grote rol:
      1. De Attractiecapaciteit. Vlakbij de Parkingang is er in regel meer volk dan in de verre hoeken van het Park - iederéén moet langs de Ingang komen. Het meest logische is dan ook dat je de attracties met hoge Capaciteit bij de Ingang zet, en attracties met lage Capaciteit (vb. Zozo) verderop in je Park.
      2. De populariteit van de attractie (het Prestige). Parkgasten zijn best bereid een flinke wandeling te maken naar een attractie, maar alleen als daar iets tegenover staat. Hoe hoger het Prestige, hoe verder je de attractie mag bouwen.
      Het probleem is, dat deze concepten bij sommige attracties elkaar kunnen tegenspreken. De Hammer Swing, bijvoorbeeld, heeft een redelijk hoge Capaciteit, maar is ook best populair bij de Bezoekers. In zo'n geval kan je als Beginner beter op veilig spelen, en de attractie bij de Ingang zetten. Gevorderden kunnen een verdere bouwplaats proberen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Mijn wachtrij staat vol, en toch draait de attractie slechts op halve capaciteit!
      Klopt. Dat staat standaard zo ingesteld. Om dit te veranderen, klik je in het menu van de attractie op de tab met het tandwiel, en stel je de laadregel in op "Full Load". Bij attracties met grote capaciteit, zoals de Tea Cups of Big Wheel, mag je de Maximale Laadtijd ook nog verlengen om de hoge capaciteit beter te benutten.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Mijn bezoekers kotsen alles onder!
      Sommige attracties hebben inderdaad een dergelijk effect. Kijk naar de Misselijkheidswaarde van een attractie: als die hoger ligt dan 4.50, plaats je best een EHBO-post aan de uitgang van de attractie. De hoeveelheid braaksel in je park zal hierdoor fors verminderen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Maakt de hoek waarin je een nieuwe attractie bouwt, iets uit?
      Voor je Monteurs wel. Technici doen hun werkzaamheden (reparatie en technische controle) aan de bedieningspost, en gaan steeds door de attractie-uitgang naar binnen en naar buiten. Idealiter duren hun interventies zo kort mogelijk, dus draai je de attractie best zó dat de uitgang zo dicht mogelijk bij de bedieningspost staat.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe verloopt een technische panne?
      Een achtbaan of attractie die de geest geeft, doet dat als volgt:
      • De attractie gaat kapot, met als gevolg dat iedereen in de wachtrij zich omdraait en deze weer verlaat.
      • De "attractieverlaters" krijgen hun toegangsgeld weer terug, en dat merk je aan je geldvoorraad.
      • Wie in de attractie zat, blijft "vastzitten".
      • Een Monteur gaat naar binnen langs de uitgang en repareert de attractie aan de bedieningspost.
      • Zodra de Monteur weer naar buiten gaat, wordt iedere bezoeker die in de attractie zat, op magische wijze naar de uitgang geteleporteerd (bij achtbanen gebeurt het soms, dat bezoekers gewoon rechtstaan en naar buiten wandelen).
      Een reparatie vergroot tijdelijk de technische betrouwbaarheid van een attractie.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wat is een "refurbishment"?
      Dit is een soort "make-over" op technisch vlak. Attracties verslijten met de tijd, waardoor ze steeds vaker en vaker in panne zullen vallen. In zo'n geval kan je een Monteur een refurbishment laten uitvoeren. De attractie wordt hierdoor technisch vernieuwd, en zal in de toekomst minder vaak stuk gaan. Opgelet: voor een refurbishment moet iedereen de attractie uit (net zoals bij een technische storing), dus als je een refurbishment wil laten doen, laat het dan gebeuren tijdens een storing!
      Zo'n refurbishment is in regel niet goedkoop. Doe het dus alleen als je de betreffende attractie nog lange tijd in je park wil houden.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe vaak moet ik een attractie technisch laten keuren?
      Simpel: zo vaak als mogelijk is (om de tien minuten). Het houdt je Monteurs bezig, en pannes zullen minder vaak voorkomen (al zullen ze nooit helemaal verdwijnen).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet een verlieslatende attractie per definitie gesloopt worden?
      Zeker niet altijd. Eén technische panne is genoeg om de getroffen attractie een maandje met verlies te laten draaien. Zonder panne draait de attractie gewoon, en zal 'ie weer winst maken.
      Zelfs als de attractie continu met verlies blijft draaien, hoef je niet meteen aan een sloop te denken - lees eerst de gedachten van de Bezoekers. Misschien moet je de toegangsprijs wat verlagen, en heeft dat zijn effect. Als de attractie al wat ouder is, kan je misschien eens een rebranding proberen (zie volgende vraag). Als geen van beide oplossingen een positief effect heeft, kan je een sloop overwegen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik een oude attractie "rebranden"?
      Bij een oude Attractie is het Prestige minimaal, en staan Bezoekers niet meteen te springen om een hoge Toegangsprijs te betalen. Een rebranding is een mogelijke oplossing voor dit probleem: daarbij betaal je een éénmalige kostprijs, je kiest een nieuwe naam voor de Attractie, en het Prestige komt weer terug op "Established" waardoor je de Toegangsprijs weer kan verhogen, en de Parkgasten weer enthousiast worden. Toch is het geen must: als je maar lang genoeg wacht, zal het Prestige vanzelf op "Reviving" en "Classic" komen, waarbij je ook weer een hoge Toegangsprijs kan vragen.
      Een rebranding is goed voor als je wat krap bij kas zit, en je niet meteen andere mogelijkheden (lees: nieuwe Attracties bouwen) ziet om je Park financieel weer op de rails te krijgen. Ook al kost een rebranding geld, nieuwe attracties bouwen is nog véél duurder...
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik de toegangsprijs verlagen als bezoekers protesteren?
      Niet altijd. Het gebeurt soms dat parkgasten klagen over de hoge Toegangsprijs, om als puntje bij paaltje komt, tóch te betalen. Ik zie dat dikwijls bij attracties als Iron Claw en Test Flight.
      Pas als bezoekers de attractie werkelijk links laten liggen, wordt het tijd voor een aanpassing van de ritprijs.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waar haal jij die capaciteitscijfers vandaan?
      Ik heb ze zelf opgezocht. Het cijfer is de capaciteit per rit, gedeeld door de duur van de rit, en dat vervolgens vermenigvuldigd met 3600 (het aantal seconden in een uur). Er vallen twee dingen over te zeggen.
      Primo: dat ik de ritcapaciteit zelf heb uitgeteld, heeft tot gevolg dat ze niet noodzakelijk correct is. Ik heb mijn best gedaan om alles correct uit te tellen, maar het kan.
      Secundo: als je de ritduur opzoekt bij een attractie, zal het je ongetwijfeld opvallen dat die niet in ieder spel hetzelfde is. De verschillen zijn minimaal, maar ze zijn er.
      Conclusie: Staar je niet blind op die cijfers. Ik voeg ze er toch bij omdat het je een idee kan geven van de winst die je zal maken, de efficiëntie van je park, kortom: als hulp bij het plannen van je park.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke attracties moet ik bouwen?
      Sommige Flat rides spelen makkelijker dan andere, omdat ze veel Bezoekers aantrekken, of omdat je een hoge Toegangsprijs kan vragen, en soms zelfs beiden. Deze attracties zijn geschikt voor Beginners:

    • De volgende attracties hebben een lage Capaciteit, of je kan er weinig Toegangsgeld voor vragen. Gevorderde spelers op zoek naar een uitdaging kunnen deze bouwen:
      De Attracties die niet in deze lijst staan, zijn geschikt voor Gemiddelde spelers.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke track rides moet ik bouwen?
      Niet iedere track ride is even veelzijdig. Sommigen zijn beperkt in de bouw, bij anderen is het de bedoeling dat je allerlei waarden instelt bij de aanleg van het traject. De volgende track rides zullen het goed doen bij Beginners:

    • Deze publiekstrekkers zijn er voor Gemiddelde spelers:
      Tenslotte zijn er deze ritjes voor de Gevorderde speler:
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik kan de Quick Draw niet vinden!
      In tegenstelling tot vroegere gratis updates, moet je de Quick Draw zelf laten installeren. Log in op Steam, en ga naar de Planet Coaster-pagina in de winkel. Zoek de Quick Draw op in de lijst met DLC en voeg deze toe aan het spel (net zoals je iets koopt, met het verschil dat deze attractie gratis is).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe maak ik een Drive-through Shooter?
      Hiervoor heb je ofwel de Quick Draw (zie vorige vraag), ofwel de Ghostbusters Experience nodig.
      • Bouw je baantraject zoals je elke track ride bouwt.
      • Plaats Schietschijven (vind je bij de Decorstukken onder "targets") langs de baan.
      • Klik op het Station en dan op tab Shooting ride and triggers.
      • Klik op de knop Edit shooting ride.
      • Klik op Connect targets.
      • Sleep met de muis over alle Schietschijven die "aanschietbaar" moeten zijn
      • Klik op Confirm.
      • Klik op Done. Je Drive-through Shooter is klaar!

      Terug naar bovenTerug naar boven



  • Bouwen
    • Wat is de "angle snap"-waarde?
      Dit cijfer vind je bij ontwerpbare attracties, namelijk bij Achtbanen en Track Rides, maar je kan de angle snap zelf aanpassen of zelfs helemaal uitschakelen. Het cijfer geeft de sprong aan die de baan maakt als je de baan draait tijdens het bouwen.
      Misschien is het duidelijker met een voorbeeld. Voor Achtbanen en Track Rides staat deze waarde standaard ingesteld op 15 graden. Stel: je gaat een nieuw baandeel bouwen. Welnu, een angle snap van 15 graden betekent: als je voor het nieuwe baandeel de baan versleept, zal de draaihoek telkens met 15 graden toe- of afnemen. Je begint dus met een draaihoek van 0 graden. Sleep je de baan naar links/rechts, dan zal de baan 15 graden draaien. Sleep je nog verder, dan krijg je een hoek van 30 graden, dan 45 graden, enzovoorts. De angle snap geldt ook voor het hellen van een baandeel. Voor decorstukken staat de angle snap standaard uitgeschakeld, maar je kan hier ook zelf een cijfer instellen als je dat wilt. Persoonlijk vind ik het spel prima speelbaar met de Standaardinstellingen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik iets (horizontaal) draaien?
      Decorstukken, Achtbaanstations, Track ride-stations en Flat Rides kan je draaien door de W-toets ingedrukt te houden en de muis links of rechts te verschuiven.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik een object exact 90 graden horizontaal draaien?
      Druk gewoon kort op de W-toets. En dan bedoel ik ook kort - als je de toets iéts te lang ingedrukt houdt, denkt het spel dat je een horizontale vrije draaiing maakt, en dan werkt het niet.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe kan ik een object verticaal draaien (Geavanceerd Bewegen)?
      Druk, voor je het Decorstuk neerzet, op de X-toets (of vink rechtsbeneden "Advanced move" aan) om de knoppen voor Geavanceerd Bewegen tevoorschijn te toveren. De knoppen zijn, van links naar rechts:
      • De cancel-knop annuleert de plaatsing van het object.
      • Geavanceerd draaien/verschuiven (druk X om heen en weer te schakelen tussen beide standen). Bij geavanceerd draaien kan je andere draaiingen dan Horizontaal uitvoeren (klik en sleep de draaicirkels); bij verschuiven verschuif je het object volgens de assen (ook klikken en slepen).
      • Heen en weer schakelen tussen relatieve assen (die van het object) of de wereld-assen.
      • Het object plaatsen.
      De toepassing die je waarschijnlijk het vaakst zal gebruiken, is Geavanceerd Draaien.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik mijn laatste actie Ongedaan Maken?
      Jawel, dat kan. Druk gewoon Ctrl + W (en niet, zoals in Windows, Ctrl + Z).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Kan ik mijn laatste actie Herhalen?
      Soms is dat inderdaad mogelijk. Druk Ctrl + Y (zoals in Windows :-)
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik heb moeite met de bouw van een achtbaan: als de baan moet draaien en ik de baan versleep, draait hij de tegenovergestelde richting uit!
      Een oplossing is om het Speelveld te draaien naar wat ik "positie Half Zes" noem: draai het Speelveld zó, dat de baan recht naar beneden wijst. Als je nu sleept, is de kans dat de baan de goede kant opgaat, veel groter.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe breed maak ik de wandelpaden?
      Er loopt soms veel volk rond in je Park, vooral bij de populaire Attracties. In tegenstelling tot Rollercoaster Tycoon 3 lopen de mensen in je Park niet dwars door elkaar heen. Dus geef je Parkgasten de ruimte, en maak je Paden zo breed mogelijk (10 meter). Het kost wat duurder, maar het "Parkverkeer" zal veel efficiënter verlopen.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Decoratie en decoratiebeleid
    • Waar plaats ik decoratie?
      In Planet Coaster reageren je Parkgasten eindelijk op Decoratie. De belangrijkste plaats voor Decorstukken zijn je Wachtrijen voor attracties. De hoeveelheid Decoratie die je in een Wachtrij zet, wordt bij de betreffende Attractie weergegeven als een percentage. Hoe hoger dat percentage, hoe meer je Bezoekers willen betalen voor een rit.
      Ook in andere delen van je park is Decoratie welkom - ik lees dikwijls positieve gedachten bij Bezoekers die langs Decoratie lopen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waar zet ik bankjes en vuilnisbakken?
      Bankjes mag je bij wijze van spreken overal zetten, behalve, uiteraard, in de wachtrijen van Attracties.
      Vuilnisbakken zijn eigenlijk niet nodig als je Restaurants gebruikt (en geen Winkels of Automaten). Zelfs als je Souvenirwinkels hebt, zijn ze onnodig - kennelijk zitten de verkochte items niet in een verpakking. Alleen als je Voedsel- en Drankwinkels of Automaten gebruikt, geldt ook de regel dat je overal vuilnisbakken mag zetten, behalve in de wachtrijen van je Attracties.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waar zet ik picknicktafels?
      Bij je horecapunten, natuurlijk. Al moet je hierbij wel opletten dat je wegen niet verstopt geraken met Parkgasten. Als je horecapunt niet van de rest van je park afgezonderd ligt, maak je je weg best zo breed mogelijk, en zet je de picknicktafels best niet precies in het midden, maar een beetje naar een kant toe.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waar zet ik camera's?
      Ideaal is dat je hele park camerabewaking heeft. Ik zet camera's altijd in het midden van wandelpaden, en probeer ze zo te plaatsen dat de actieradius van de volgende camera begint waar die van de vorige ophoudt. Dat moet je zo'n beetje inschatten (camera's "kijken" 15 meter rondom zich). In wachtrijen zijn camera's niet nodig.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik de paden verlichten?
      Als je het Decoratiemenu eens bekijkt en filtert op "path extras", zal je merken dat lantaarnpalen niet als path extras beschouwd worden. Onontbeerlijk zijn de lichten niet, maar als je ze in Wachtrijen zet, telt dat ook als Decoratie. En als je je Park late openingstijden meegeeft, zijn verlichte Wandelpaden veel mooier, vind ik.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik zie op deze site dikwijls een thema vermeld staan bij attracties en achtbanen. Heeft dat thema invloed op het spel?
      Eigenlijk niet. Een gedecoreerde Wachtrij verhoogt het prestige van een attractie, maar voor zover ik weet zal het het spel worst wezen of je dat nu met thema A of thema B doet. Ik vermeld die thema's erbij om je wat inspiratie te geven, maar er staat nergens in steen geschreven dat attractie X altijd volgens thema A of B moet gedecoreerd worden. Wees creatief - als je wat met de kleuren van een attractie durft te spelen, past die eigenlijk bij ieder thema.
      De beste decorateurs (waartoe ik nog niet behoor) kunnen zelfs decorstukken uit verschillende thema's combineren.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Zijn de voorgeprogrammeerde gebouwen (blueprints) de moeite waard?
      Ab-so-luut! Goedkoop zijn ze meestal niet, maar ze bestaan uit vele objecten. Plaats zo'n blueprint dicht bij de wachtrij van een attractie om deze qua prestige een flinke oppepper te geven!
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Wat moet ik aanvangen met vista points?
      Een vista point kan je gebruiken om passerende Parkgasten gelukkiger te maken. Dit is hoe het werkt:
      • Plaats een vista point en klik erop.
      • Klik op "Set focus part".
      • Klik op een Decorstuk in de buurt.
      • Klik op "confirm".
      Bij het passeren van het vista point zullen sommige Bezoekers je gekozen Decorstuk goed bekijken. Hun humeur zal er beter van worden. Vista points zijn niet onontbeerlijk, maar als je stilaan je Park begint op te smukken, kunnen ze helpen om je Parkgasten blij te houden.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Faciliteiten
    • Waar plaats ik faciliteiten?
      Toiletten plaats je best bij je voedsel- en drankstalletjes (liefst pal middenin). De Eerstehulphokjes maken misselijke gasten weer gezond; een EHBO-post naast de uitgang van je hevigere attracties (een Misselijkheid van 4,50 of hoger) is zeker geen overbodige luxe. Geldautomaten zet ik ook steeds bij mijn horecapunten, en wel meteen met vier tegelijk. Personeelsgebouwen, tenslotte, zet ik steeds midden in een horecapunt, zodat de Verkopers niet te ver moeten lopen, en hun Kraampje dan ook niet te lang leeg staat.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik de parkgasten laten betalen voor Toiletten/Eerste Hulp/Geldautomaten?
      Dat doe ik nooit. Ik vind het spel prima speelbaar met gratis toiletten, ATM's en EHBO-stalletjes, en je Parkgasten zullen het ook waarderen. Voor de Informatiestand en Hotels is het uiteraard de bedoeling dat je betaling vraagt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik faciliteiten integreren in gebouwen?
      Een gedecoreerde faciliteit kost uiteraard veel meer dan zijn "naakte" versie. Toch kan het voordeliger zijn, als je genoeg geld hebt natuurlijk. Een gedecoreerde faciliteit in de buurt van een wachtrij zal een zéér positieve invloed hebben op de bezoekers, en ze zullen met veel plezier méér betalen voor een ritje in die attractie.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hebben Toiletten en EHBO-posten onbeperkte Capaciteit?
      Nee. Ik zie soms dat een groepje mensen voor het Toilet/EHBO-post staat te wachten, en pas de Faciliteit binnengaat zodra een ander groepje mensen weer naar buiten komt, wat erop wijst dat één Toilet/EHBO-post geen honderd Parkgasten tegelijk kan bedienen. Hoeveel Bezoekers één Faciliteit tegelijk kan verwerken? Daar heb ik geen idee van, maar maak je niet ongerust - het is me nog nooit gebeurd dat Parkgasten pissig werden omdat ze te lang moesten wachten.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik gebruik Restaurants. Moet ik dan nog een apart Toilet bouwen?
      In tegenstelling tot Zoo Tycoon 2 hebben Restaurants in Planet Coaster ook een toilet geïntegreerd in deze Faciliteit. Nog een extra Toilet bouwen is dan eigenlijk onnodig - ik heb het eens geprobeerd, en mijn extra Toilet kreeg in één maand tijd in totaal vier Bezoekers...
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Financiën

  • Onderzoek

  • Personeel en Personeelsbeleid
    • Hoeveel personeel moet ik inhuren?
      Tegen de tijd dat mijn park wat gegroeid en alles vrijgespeeld is, heb ik meestal drie tot vier Monteurs. Qua Bewakers mag je zelfs nog meer volk in dienst nemen. Uiteraard heb je voor elk winkeltje minstens één verkoper nodig (deze wordt automatisch ingehuurd als je een winkel neerzet), maar als je merkt dat veel winkeltjes leegstaan omwille van Personeel dat een pauze neemt, neem je best extra Verkopers aan. Een goede verhouding winkels/verkopers is 2/3 (dus anderhalf keer zoveel verkopers aannemen als het aantal winkels). En stel hun Werkgebied vooral in op "Free Roaming", zodat iedere verkoper voor de andere kan invallen.
      Het aantal Schoonmakers in je Park is afhankelijk van je catering. Als je alleen maar Restaurants gebruikt (en geen Winkeltjes of Automaten), heb je eigenlijk aan één Schoonmaker genoeg, misschien twee als je Park wat groter wordt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoe hou ik mijn personeel tevreden?
      Medewerkers worden ontevreden als ze te veel werk hebben, maar ook als ze te weinig te doen hebben. Het is dus wat schipperen geblazen. Je huurt beter geen personeel in als je park nog in de startblokken staat. Huur je eerste Monteur pas in als een attractie effectief de geest geeft, en huur je eerste Schoonmaker pas als je winkeltjes, toiletten en/of hotels begint neer te poten. Als je winkeltjes neerzet, is dat overigens ook een goed moment om vuilnisbakken in je park te plaatsen.
      Als je medewerkers ondanks jouw management (of misschien juist daardoor :-) ontevreden worden, kan een opleiding soelaas bieden. Opleiden kan echter maar in grote tussenpozen, en na een opleiding verwacht een personeelslid ook een hoger loon.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Mijn personeel heeft te weinig werk. Hoe los ik dat op?
      Het gebeurt dikwijls dat je je werkvolk niet meer werk kan geven dan ze nu al hebben, waardoor hun tevredenheid zakt. In zo'n geval is omkoping te overwegen: geef ze een hoger salaris (5 tot 10 dollar extra doet al veel).
      Een andere tactiek die geen meerkost heeft, is heel simpel: hou hun salaris zoals het is en als ze ontslag nemen, dan nemen ze ontslag. Je moet dan wel continu nieuw personeel aannemen.
      Als je al Personeelsgebouwen hebt, kan je als perk de voorziening Staff entertainment instellen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik het personeel volledig opleiden?
      Ik heb het zelf eens geprobeerd: ieder personeelslid vijf opleidingen gegeven, en eerlijk gezegd merkte ik er maar weinig resultaat van. Een opleiding is wenselijk als het personeelslid in kwestie té veel werk heeft, en daardoor ongelukkig wordt. Een opleiding heeft weinig zin als het personeel te weinig werk heeft - ze zullen tijdelijk blij zijn met hun opleiding, maar uiteindelijk haalt de realiteit (te weinig werk) hen steeds weer in, en worden ze weer ongelukkig. Het enige wat in zo'n geval echt helpt, is de werkdruk verhogen... of hun salaris (zie vorige tip).
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Hoeveel moet ik mijn personeel betalen?
      Een goede vuistregel is: 5 dollar extra per opleiding voor Verkopers; 10 dollar extra per opleiding voor Bewakers, Schoonmakers en Veiligheidsagenten. Uiteraard moet je continu de tevredenheid van je personeel in het oog houden: voorkomen is beter dan genezen! De tevredenheid van een medewerker verandert bij een loonsverhoging niet onmiddellijk - als je hen meer gaat betalen, moet je even geduld hebben eer de tevredenheid van je personeelslid zal stijgen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik entertainers inhuren?
      Entertainers zijn geen must, maar ze helpen wel je Parkgasten tevreden te houden. Natuurlijk moet je er de geldreserve voor hebben.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waar moet ik Personeelsgebouwen zetten?
      Als je Winkeltjes hebt, en de gewoonte hebt om de Winkels te groeperen (zoals Ondergetekende) zet je je Personeelsgebouw best pal in het midden van zo'n horecapunt, zodat de Verkopers niet te ver moeten lopen voor een pauze. Als je alleen maar Souvenirwinkeltjes hebt (en Automaten of Restaurants gebruikt), of zelfs als je zonder Souvenirwinkels werkt, is het handig om je Personeelsgebouw bij je Restaurant/Automatenplaats te zetten. Zo is het Schoonmaakpersoneel niet te veraf als er vuilnisbakken leeggemaakt moeten worden, of als het Restaurant een schoonmaakbeurt nodig heeft.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke perks moet ik bij Personeelsgebouwen instellen?
      Zoals dikwijls is dit afhankelijk van je ervaring in het spel (en uiteraard van je eigen voorkeur). Perks als Staff Healthcare, Social club en Rec room maken het spel gemakkelijker voor Beginners. Security office en Staff PR course zijn voor Gevorderde spelers. Staff entertainment is handig als je Park nog in de kinderschoenen staat (en er voor je Personeel nog niet zo veel werk om handen is). Learning resources, tenslotte, lijkt me weinig zinvol.
      Zelf stel ik altijd hetzelfde perk in voor alle Personeelsgebouwen in mijn Park, maar er is geen wet die dit verplicht, al lijkt het mij een speelwijze die vooral geschikt is voor de Expert.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke capaciteit moet ik per Personeelsgebouw instellen?
      Als je voor Voedsel en Drank Winkeltjes gebruikt, speelt een Capaciteit van 7 Personeelsleden prima. Als je Automaten of Restaurants gebruikt, kan je met een Capaciteit van 5 Personeelsleden werken.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Varia
    • Zijn er cheats in het spel?
      Planet Coaster heeft inderdaad enkele codes en Easter Eggs. Ze staan op verschillende websites, maar om het gemakkelijker te maken (en jou op deze site te houden ;-) zal ik ze hier kort oplijsten. Mogelijk zijn er nog meer cheats die nog niet bekend zijn.

      • Een Go-Kart eigenhandig besturen:
        Geef een Go Karts-attractie de naam bollard en ga in de Coaster Cam. Bestuur de Kart met de toetsen W, A, S, D (en Shift voor de claxon, uiteraard!)

      • De Kart van een Parkgast versnellen:
        Geef een Parkgast de naam andy chappell

      • De Criminaliteit verhogen:
        Geef een Parkgast de naam david getley

      • Super-achtervolging:
        Geef een Veiligheidsmedewerker de naam lockettman. Als deze Bewaker iemand achtervolgt, doet hij dat nu dwars door de menigte heen - wie in de weg staat, wordt omvergelopen!

      • Minder wrijving bij Achtbanen, Boomstammetjes en River Rapids:
        Geef een Bezoeker de naam james taylor

      • Geen wrijving bij Achtbanen, Boomstammetjes en River Rapids:
        Geef een Bezoeker de naam andy fletcher

      • Coaster Cam, maar dan voor Personen:
        Geef een Bezoeker of Personeelslid de naam tegidcam; Bestuur de persoon met de toetsen W, A, S en D. De T-toets activeert de Autolook-functie; scrollen met de muis zoomt in of uit. Shift zorgt voor langzamere beweging en druk Escape om deze modus te verlaten.

      • Je Conciërges testen:
        Geef een Winkel de naam mclinthe; iedere Parkgast zal nu braken (met veel Vandalisme tot gevolg!).

      • Je Technici testen:
        Geef een Bezoeker de naam steve wilkins om alle Attracties veel vaker in panne te laten vallen.

      • Geen pannes meer:
        Geef een Bezoeker de naam frontier

      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Ik weet iets wat nog niet op deze website staat!
      Een website is nooit "af". Als je graag wil bijdragen aan deze site, mag je een mailtje sturen via de Contact-pagina.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Mijn vraag wordt hier niet behandeld.
      Als je nog vragen hebt, mag je me een mailtje sturen. Ik kan je niet garanderen dat ik het antwoord zal kennen - per slot van rekening ben ik maar een gewone speler, net zoals jullie. Maar niet gespeeld, is altijd verloren.
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Veiligheid
    • Kan ik zelf criminele Parkgasten het park uitzetten?
      Nee, maar je kan wel het Veiligheidspersoneel de opdracht geven om deze mensen het park uit te zetten.
      Soms gebeurt het, dat je een parkgast betrapt op vandalisme of zakkenrollerij; dikwijls zie je het niet effectief gebeuren, maar blijkt uit de gedachten van de bezoeker dat hij/zij iets gedaan heeft wat niet mocht (of dat van plan is!). Klik dan op de gast, op de tab "Group Information" en daarin op de knop "Eject Group".
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Is het mogelijk om gauwdieven te verwijderen voor ze iets gestolen hebben?
      Gek genoeg is dat mogelijk, op dezelfde manier als de tip hierboven. Als een Bezoeker gedachten heeft als "You look like you have a good amount to steal" of "There's my next pickpocket victim", kan je hem/haar het park laten uitzetten - vóór ze effectief iets strafbaars gedaan hebben! De truc is dus om een Gauwdief te herkennen vóór hij/zij begint te stelen.
      Gauwdieven in Planet Coaster hebben de volgende kenmerken:
      • Ze werken alleen.
      • Ze gaan niet op attracties, maar kopen soms wel iets bij een winkel.
      Dus, als je een eenzaat ziet die van Attractie naar Attractie loopt zonder ooit effectief een Wachtrij binnen te stappen, dan loont het de moeite om zijn/haar gedachten eens te bekijken. Je begrijpt dat dit alleen doenbaar is, als je park nog in de kinderschoenen staat. In een park met vijfduizend bezoekers op zoek gaan naar zakkenrollers is als een speld in een hooiberg zoeken.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Mijn Bewaker is er niet in geslaagd een Gauwdief te vatten. Wat nu?
      Als je Bewakers een Gauwdief niet in je park kunnen grijpen, of als de Bewakers buiten adem zijn, geven ze de achtervolging op. Vreemd genoeg hoeft dit niet Het Einde te zijn. Als de Gauwdief uit het park ontsnapt is, zal hij/zij... zich omdraaien en weer het park ingaan! Waarop jij de dief kan laten verwijderen (en deze keer zal je Veiligheidspersoneel daar wél in slagen!).
      Terug naar bovenTerug naar boven


  • Winkels, stalletjes en automaten
    • Waar zet ik Winkeltjes of Automaten neer?
      Best is dat je je Winkels/Automaten groepeert, samen met een Toilet, een Personeelsgebouw (voor rustende Verkopers) en twee Geldautomaten. Je horecapunten zet je best niet bij je populairste attractie. Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar ik heb het eens geprobeerd. Resultaat: een massale opstopping, een menselijke lawine waarin iedereen elkaar voor de voeten liep, met veel frustratie en Vandalisme tot gevolg.
      De ideale afstand tussen twee horecapunten is uiteraard niet te meten. Hou de gedachten van je Bezoekers goed in de gaten. Als je steeds meer hongerige en dorstige magen hoort knorren, wordt het tijd voor een nieuw horecapunt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waar zet ik Restaurants neer?
      Je eerste Restaurant is best gemakkelijk bereikbaar. Vlakbij de Parkingang is dan ook geen slechte keuze. Voor eventuele bijkomende Restaurants geldt dezelfde regel als de vorige tip: hou de gedachten van je Bezoekers goed in het oog.
      Mijn ervaring met Restaurants is, dat ze een verrassend grote Capaciteit hebben, ook al kan je maximum maar tien Expansions bouwen. Vertaling: je Park moet al héél groot zijn, eer je een tweede Restaurant überhaupt nodig hebt, in tegenstelling tot Winkels en Automaten.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Mijn bezoekers blijven dorst hebben, ook al heb ik Drankwinkels gezet!
      Honger en Dorst in Planet Coaster groeien niet in dezelfde mate: je Parkgasten zullen sneller dorst krijgen dan honger, en als ze effectief iets eten zullen ze... daar wéér dorst van krijgen! Je plaatst dan ook best meer Drankwinkeltjes dan Voedselstalletjes in je horecapunten. Zelf plaats ik altijd per horecapunt drie Drankwinkels en twee Voedselwinkels. En zet er vooral een Toilet bij, want Bezoekers die gegeten/gedronken hebben, zullen héél snel naar het Toilet moeten.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Gebruik ik Automaten, Winkels of Restaurants?
      Als je nog een Beginner bent, raad ik aan, Automaten te gebruiken. Je hoeft geen Verkopers in het oog te houden, en ook al kunnen Automaten theoretisch in panne vallen, in de praktijk heb ik dat nog nooit zien gebeuren. Gevorderde spelers kunnen gaan voor Winkels, die veel meer variatie vertonen in hun aanbod, maar ook meer Beheer nodig hebben. Restaurants, tenslotte, situeren zich qua Spelniveau wat op de Middelmaat: een Restaurant bouwen is niet moeilijk, een *goed* Restaurant bouwen vereist wat ervaring.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Zit er een mechanisme in de winkelverkoop?
      De Regel is: hoe duurder de verkochte items, hoe hoger de maandelijkse Onderhoudskosten zullen zijn. Als je Parkgasten effectief veel kopen, zal je Winst hoger zijn bij de duurdere Winkels. De keerzijde van de medaille is, dat als je Bezoekers de Winkels links laten liggen, het verlies bij een duurder Stalletje ook groter zal zijn. Ben je nog een Beginnende parktycoon? Kies dan liever een goedkoop Winkeltje - zo speel je op veilig. Als je stilaan doorhebt waar je je horecapunten het best neerzet, kan je eens een duurder Stalletje proberen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke Voedselwinkels moet ik gebruiken?
      Rekening houdend met de vorige speeltip, Onderhoudskost en Gemiddelde Opbrengst: Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke Drankwinkels moet ik gebruiken?
      Afhankelijk van je ervaring: Terug naar bovenTerug naar boven

    • Welke Automaten moet ik gebruiken?
      Gek genoeg maakt dat nauwelijks wat uit. De Verwachte Opbrengst van alle Voedselautomaten is ofwel 3,5 dollar per item, ofwel ligt dat er nét iets onder: de Pizza Pen-automaat heeft een Opbrengst van 3,375 dollar per item, en zowel Missy Good als Sugary Emporium hebben een Opbrengst van 3,25 dollar. Een miniem verschil dus. Bij de Drankautomaten zien we hetzelfde fenomeen: alle Automaten hebben een Verwachte Opbrengst van 2,5 dollar per item. Alleen Street Fox Coffee heeft een iéts hogere Opbrengst van... 2,66 dollar.
      Conclusie: als je met Automaten wil werken, plaats dan gewoon de Machines die je zelf het leukst vindt.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Moet ik de standaardprijzen van verkochte items veranderen?
      Als je Beginner bent? Liever niet. Ik vind het spel goed speelbaar met de standaardprijzen, maar uiteraard is er geen wet die je verbiedt om met de prijzen en/of extra's te goochelen. Hou de gedachten van je Klanten in het oog om optimale prijzen en extra's te verkrijgen.
      Terug naar bovenTerug naar boven

    • Waarom wil niemand een souvenir kopen?
      Parkgasten willen enkel een souvenir kopen als ze effectief zéér tevreden zijn over het park. Dat is in de beginjaren van je parkgeschiedenis geen gemakkelijke opgave. Wacht liever met het neerzetten van een Souvenirwinkeltje tot je park wat gegroeid is, en diensten aanbiedt zoals voedselverkoop, zitbankjes, en dergelijke. Overigens zullen je Bezoekers zelf aangeven wanneer ze een souvenir willen kopen. Hou hun gedachten goed in het oog!
      Terug naar bovenTerug naar boven




Terug naar de Planet Coaster-portaalsite