Two Point Campus (PC)




Two Point Campus-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
Financieel overleven is een uitdaging in deze Universiteit.

Pebberley Puzzler

"Een zéér oude quizmaster met een knobbel vol mysterieuze meerkeuzevragen is wakker geworden. Het werd tijd dat iemand voor de verandering *jou* eens testte." - Spelbeschrijving

Vrijgespeeld door: 1 ster behalen in Freshleigh Meadows
Speelveld: Pebberley Ruins
Startcijfers:
  • Kapitaal: 100 000
  • Klimaat: warm - voorzie Airco (enkel binnen)
  • Cursus: Archaeology, Niveau 3
Doel: zo snel mogelijk 8 raadsels correct beantwoorden
Scoretabel:
  • Goud: 48 minuten of sneller (2 jaar)
  • Zilver: tussen 48 minuten en 1 uur 36 minuten (4 jaar)
  • Brons: tussen 4 uur en 1 uur 36 minuten (10 jaar)
Deze Uitdagingsunief komt met een apart spelmechanisme: de "quizvragen" van de Pebberley Puzzler! Dit heerschap (een levende mummie) schotelt je, iedere keer dat je Universiteit in Niveau verhoogt, een raadsel voor. Het zijn simpele meerkeuzevragen, waarbij ieder van de vier mogelijke antwoorden gemerkt is met een vorm: ster, driehoek, cirkel of ruit. Om te antwoorden, sleep je gewoon de corresponderende Puzzle-Plinth in de Puzzle Patch. Is je antwoord correct, dan verschijnen er groene vlammen rond de Puzzle Patch en dan krijg je 20 000 pegels. Is het antwoord verkeerd, dan zie je rode vlammmen en dan krijg je helemaal niets...

Ik wens je veel sterkte toe bij het spelen van deze Campus. Zie je, je bent namelijk gejost, zoals Mensen weleens zeggen. De vragen zijn heel simpel, dat wel, maar daar ligt ook niet de Uitdaging. De Grote Uitdaging in deze Universiteit is: heelhuids doorheen je eerste twee jaren heenkomen! Je Startkapitaal is belachelijk laag, en het is me meerdere keren gebeurd dat ik moest opgeven aan het begin van jaar twee, omdat ik simpelweg niet de nodige fondsen had om de vereiste Leslokalen te bouwen.

De Pebberley Puzzler stelt je eerst meteen al een raadsel voor, een raadsel waarbij je antwoord niét meetelt als één van de acht nodige antwoorden. Kwestie van er zeker van te zijn, dat je het spelmechanisme van Vraag En Antwoord begrijpt.

Perceel 1 is een goede keuze om je Universiteit op te bouwen. Verkoop meteen de drie Kunstobjecten die in dat Perceel liggen, want je zal iedere cent nodig hebben. Als Hoofdgebouw is een grootte van 12 op 12 tegels een goed begin.

"Besparen" is het codewoord voor je eerste jaar (en zelfs voor je tweede jaar, maar in mindere mate). Bouw een Slaapzaal van ongeveer 5 op 7 tegels, maar zet er niet meer dan vier Bedden in. Je Toilet mag gerust 3 op 3 tegels groot zijn, maar twee Toiletcabines zijn voorlopig genoeg. Hou de andere Kamers (Personeelskamer, Dig Site en Auditorium) op minimumgrootte. Je Bieb mag wat groter zijn (3 op 5 of 3 op 6 tegels), maar zet er nog niet teveel Objecten in. En als Ontspanning voor je Studenten kan ik hier ook alleen maar zeggen: hou het zo goedkoop mogelijk (één Automaat is genoeg). De eigenaars van de Space Academy-uitbreidingsset kunnen opteren voor de Galactic Arcade Game, die maar 1 000 pegels kost.
Aangezien je Cursus op Niveau drie staat, heb je ongetwijfeld de neiging Leerkrachten met meerdere Arachaeology-promoties aan te nemen. Doe dat vooral niet.
In feite heeft je nieuwe Personeel best zo weinig mogelijk promoties. Dat lijkt misschien vreemd, want je wil toch goed Personeel? Maar Personeel met meerdere promoties is duurder qua loonkost, en als je deze Unief begint met Docenten met drie Arachaeology-promoties, is het weinig waarschijnlijk dat je jaar twee zonder kleerscheuren haalt.
Nogmaals: bespaar zoveel mogelijk. Studentenontspanning, Medische Kantoren, Pastorale Diensten, Onderzoek, Bijlessen, Training, Persoonlijke of Relatiedoelen: no way. Aan het begin van jaar twee moet je immers nieuwe Leslokalen bouwen en extra Leerkrachten aannemen. Deze strategie heeft tot gevolg dat je onvermijdelijk Studenten kwijtspeelt, hetzij omdat ze buizen, hetzij omdat ze drop-outen, maar een Campus met vijf Studenten minder in augustus jaar twee is nog beter dan een Campus die de deuren moet sluiten omdat er te weinig Geld is om les te geven...
Zelfs met deze Bespaar-Strategie is het niet eenvoudig om in je eerste jaar genoeg Fondsen op te bouwen om je tweede jaar te kunnen beginnen. Let vooral op voor de maanden waarin er geen Les gegeven wordt (Augustus, December, April). Je moet eveneens wat geluk hebben met hetgeen je Studenten opgraven in de Dig Site. Als je tweede jaar begint, je alle nieuwe Leslokalen gebouwd hebt en je toch wat Geld over hebt, besteed dat dan aan extra Bedden voor je Slaapzaal.

Vanaf begin oktober jaar twee zou je Winst moeten maken. Opnieuw: aan het begin van Jaar drie moet je nieuwe Leslokalen bouwen, dus let op met wat je doet met je Geld! Als je éénmaal heelhuids in jaar drie geraakt, is je Geldvoorraad stilaan wat aangedikt, en kan je denken aan andere Faciliteiten, zoals een Bijleskamer, en een Opleidingskamer. Het is vooral die laatste Kamer, die je nodig hebt en moet gebruiken voor zover je Geldvoorraad het toelaat. Hoe meer je Personeel opgeleid wordt, hoe sneller het Niveau van je Unief stijgt en des te sneller krijg je nieuwe raadsels (en veel Geld als je ze goed beantwoordt).

Je eerste raadsel krijg je, als je Niveau 3 bereikt. Als ik even een hint mag geven: bewaar je Spel eer je antwoord geeft! Als je een verkeerd antwoord geeft, kan je je Spel opnieuw laden, en een ander antwoord uitproberen.
Vang Bookworms als je geen onmiddellijke taken hebt. Af en toe verschijnen er wormen die 10 of 50 pegels opleveren als je ze vangt - Geld dat je goed kan gebruiken. Wanneer je Geldvoorraad hoog genoeg is (in jaar drie) kan je de Boekenclub gebruiken om je Studenten beter te laten studeren (en eveneens je Campusniveau sneller te doen stijgen). Onderzoek is hier eigenlijk niet nodig. En als je je Cursus wil upgraden, verhoog dan niet het aantal Studenten maar wel de Leersnelheid! Extra Studenten betekent immers ook extra Kamers...

Mijn beste score: 1 uur, 21 minuten, 21 seconden (Zilver)


Terug naar de Locatielijst